رييس مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: نبود دفاع لازم، به حذف نيم‌درصد بودجه‌ي عمراني وزارت‌خانه‌ها براي خريد آثار هنري منجر شد

عبدالمجيد حسيني راد درباره‌ي حذف بند "ه" از تبصره هفت قانون بودجه‌ي كشور تصريح كرد كه شرايط تصويب بودجه‌ي سال 85 با سال‌هاي ديگر متفاوت است. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران‌ ( ايسنا)، رييس مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در يك نشست خبري سخن مي‌گفت، درباره‌ي پاسخگويي‌اش به جامعه‌ي هنري مبني بر سكوت در برابر حذف اين بند از قانون بودجه سال جاري كشور، به تغيير مديريت‌ها در همه سطوح وزارت‌خانه‌هاي دولتي اشاره كرد و گفت: با همه‌ي اين اوصاف، موضوعي نبود كه مسكوت بماند، بلكه دفاع لازم از آن در كميسيون فرهنگي نشد. وي در عين حال، بي‌اطلاعي‌اش را از اينكه اين بند اساسا در لايحه‌ي پيشنهادي دولت به مجلس شوراي اسلامي حذف شده و پس از پيشنهاد دوباره‌ي كميسيون فرهنگي در كميسيون تلفيق رد شده است، ابراز كرد. صبح امروز نشست خبري "برگزيده‌ي آثار عكاسان معاصر ايران، 17 نگاه" سرانجام پس از گذشت پنج ماه از اعلام، با حضور حسيني‌راد، محمد ستاري - دبير نمايشگاه، حميد سوري - دبير همايش و غلامحسين نامي دبير اجرايي برگزار شد. حسيني ‌راد از 174 عكس حاضر در نمايشگاه، قطع آثار و انتخاب‌ها توضيحاتي داد و با اعلام خبر گشايش آن تا ساعتي ديگر، زماني براي ختم نمايشگاه قايل نشد. وي چنين عنوان كرد كه ممكن است با توجه به مسائل و مشكلات موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران كه مهمترين‌شان را مسائل بودجه‌اي است، جريان نمايشگاه گذشته تكرار شود، بنابراين پايان نمايشگاه تاريخ دقيقي ندارد. اين وضعيت تا زماني كه نمايشگاه‌ها براساس تقويم نمايشگاهي در تاريخ دقيق برگزار شود، ادامه دارد. حسيني ‌راد همچنين گفت: ما بيت‌المال را صرف كرديم تا بهترين عكس‌ها را در ژانر مربوط انتخاب كنيم. وي عنوان كرد كه زنده‌ياد كاوه گلستان از ابتدا در انتخاب‌هايشان نبود و بنا نداشته‌اند كه باشد، اما برخي از عكاسان حاضر در نمايشگاه چنين درخواست كردند با توجه به آن‌كه از درگذشت وي زمان زيادي نمي‌گذرد و در عكاسي انقلاب، جنگ و مطبوعات جهان فعال بوده، آثارش در نمايشگاه حاضر باشد. او اما درباره‌ي حضور نداشتن آثار شهيد سعيد جانبزرگي در اين نمايشگاه دليلي ارايه نكرد. ستاري نيز علت انتخاب صرفا 17 عكاس را محدوديت گالري‌ها، دسترسي به نداشتن به همه‌ي عكاس‌ها و نخواستن برخي ديگر از ايشان، عنوان كرد و گفت: فهرست اوليه‌ي عكاسان مختلف معاصر ما 63 نفر را شامل مي‌شد كه در بازه‌ي زماني آذر تا دي‌ماه 84، ژانرهايي را انتخاب و براساس آن ژانرها عكاساني را برگزيده‌اند كه برخي به آن‌ها براي شركت در نمايشگاه جواب مثبت داده و برخي دعوت را نپذيرفته‌اند. به گفته‌ي وي، عكاساني بودند كه يا در سفر كاري به‌سر مي‌بردند يا به آرشيو كارهايشان دسترسي نداشتند و بارها در گفته‌هايش تكرار كرد كه اين همه بضاعت عكاسي معاصر نيست و ما فكر نمي‌كنيم شق‌القمر كرده‌ايم. اما اذعان داشت كه هماهنگي‌ها مشكل بوده است. آماد‌ه كردن كتاب نمايشگاه مشكلات مالي كه از سال گذشته تا امروز گريبان‌گير موزه بوده دليل‌هاي عنوان‌شده ازسوي حسيني ‌راد در پاسخ به پرسش‌هايي بود كه در باره‌ي نحوه‌ي انتخاب و تاخير برپايي و... بودند. وي اعلام كرد، عكس‌هاي قاجاري آقارضا عكاس‌باشي، آنتوان سوروگين و عبدالله قاجر در بخش جنبي اين نمايشگاه عرضه مي‌شوند. به گزارش ايسنا، اين درحالي است كه پيش‌تر، با تاكيد عنوان شده بود كه عكس‌هاي آرشيوي در نمايشگاه جايي ندارند، اما در اين نشست عنوان شد كه اين‌ها بخشي از عكاسي معاصر ايران هستند. حسيني راد در عين‌ حال گفت كه قرار است دو نمايشگاه هنر معاصر چين و طراحان صنعتي ايران و جهان در شرايط مالي دشوار موجودشان برگزار شود. به‌گفته‌ي وي، طرف چيني حاضر نيست حتا يك سنت خرج كند. ستاري گفت: بازه‌ي زماني در نظر گرفته شده براي حضور عكاسان در نمايشگاه 80-70 سال است و انتخاب‌ها با رايزني نه چندان رسمي با خود عكاس‌ها و درنهايت خودش و حسيني ‌راد انجام شده است. او اضافه كرد: دلم نمي‌آيد بگويم بهترين‌ها، اينها جزو ليستي از عكاسان هستند كه با عكاساني كه نيستند جمعي از بهترين هستند؛ كساني يا نخواستند يا نتوانستند؛ اجازه بدهيد همه چيز را باز نكنم؛ همه‌ي ما مي‌خواهيم عكاسي مملكت يك قدم پيش برود. وي در ادامه تصريح كرد: ژانرهايي را انتخاب و براساس آنها از عكاس‌ها عكسي خواسته‌اند عكس‌هاشان را مشخصا در همان مقوله ارايه كنند. در اين نشست، ازسوي خبرنگاران مختلف خواسته شد كه نام نمايشگاه تغيير داده شود. حسيني ‌راد پاسخ داد: طبيعي است كه اين عكس‌ها و عكاسان معاصر برگزيده‌ي موزه‌ي هنرهاي معاصر باشد؛ چراكه اين موزه برگزاركننده‌ي چنين نمايشگاهي است. مسوول روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر هم گفت كه مردم در اين‌باره قضاوت مي‌كنند. حسيني راد در عين حال توضيح داد: موزه سعي كرده است جامعه‌ي عكاسان معاصر را مورد بررسي قرار دهد و از اجماع كساني كه بيشتر مي‌توانند در رديف اولي‌ها باشند دعوت كند، و طبيعي است كه هر انتخابي مخالفاني دارد. حميد سوري هم اعلام كرد: مي‌خواستيم سخنران‌هايي از خارج كشور دعوت كنيم، اما محقق نشد؛ رضا شيخ به تجزيه و تحليل عكس‌هاي قاجار مي‌پردازد و احتمالا شهريار عدل نيز ديگر سخنران است. تئوري و نظريه‌ي عكاسي معاصر را نيز نه به‌طور قطعي، بلكه احتمالا نبي‌احمد، آذرنگ و فخريان مورد بررسي قرار مي‌دهند. ضمن آن‌كه اعضاي دو ميزگرد تدارك ديده شده هم مشخص نيست. به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست، حسيني راد درباره برگزاري هم‌زمان و هم‌جوار دوسالانه‌ها تاكيد كرد: قرار نيست دوسالانه‌ها با ادغام شوند. اين مقام مسوول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سپس به مشكلات مبتلابه مركز هنرهاي تجسمي طي سال‌هاي گذشته در برپايي دوسالانه‌ها اشاره و از برگزار نشدن و تاخير دوسالانه‌هاي سفال و سراميك، نگار‌گري و نقاشي ياد كرد. به گفته‌ي او، موسسه‌ي صبا با 7000 مترمربع فضاي نمايشگاهي و دو ورودي، محل مناسب برپايي دو به دو‌ي نمايشگاه‌هاي پوستر و عكس، سفال و نقاشي در دوماه‌ونيم از فصل پاييز است. وي درباره‌ي برپايي دوسالانه‌ي تصويرگري كتاب نيز توضيح داد: اين دوسالانه از يك سو با معاونت مطبوعاتي و از سوي ديگر با معاونت‌هاي فرهنگي وهنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مرتبط بود و در جلسه‌اي كه مسوولان انجمن مربوطه داشتيم، تصميم گرفتيم در مركز هنرهاي تجسمي معاونت هنري متمركزش كنيم؛ اما بودجه‌اي كه اين دوسالانه مي‌خواهد، چند برابر دوسالانه‌هايي است كه ما برگزار مي‌كنيم؛ اميدواريم در شرايطي بهتر برگزاركننده‌ي اين دوسالانه باشيم. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8503-00395
  • خبرنگار :