«غزال ايراني»، نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه كه به همت دانشجويان مبتكر دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شده، صبح امروز نخستين سفر برون شهري خود را از تهران به سوي شهر تاريخي اصفهان آغاز كرد.
محمد همتي، مسئول اجرايي تيم خودرو خورشيدي دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: سفر يك هفتهيي خودرو خورشيدي «غزال ايراني»، صبح امروز طي مراسمي ويژه از جوار مرقد مطهر امام (ره) آغاز شده و اين خودرو پس از توقف در شهر قم، به سوي شهر كاشان در حركت است و البته هر از گاهي براي انجام تستهاي مختلف نظير خروجي سلولهاي خورشيدي و توان باتري خودرو توقف ميكند.
وي خاطرنشان كرد: نيروي موتور اين خودرو از طريق باترياي تامين ميشود كه به طور مستمر توسط سلولهاي خورشيدي خودرو شارژ ميشود.
همتي تصريح كرد: خودرو عصر يكشنبه به شهر كاشان ميرسد و صبح دوشنبه، سفر خود را از اين شهر به سوي اصفهان پي ميگيرد كه طبق برنامهريزي صورت گرفته ظهر دوشنبه به اصفهان ميرسد.
تيم خودرو خورشيدي عصر دوشنبه مراسم ويژهاي را در محل ميدان امام خميني (ره) اصفهان برگزار خواهد كرد و در روزهاي 26 تا 28 ارديبهشت ماه در كنفرانس مكانيك در اصفهان شركت كرده و در 29 ارديبهشت ماه مانوري با اين خودرو در شهر خواهيم داشت.
به گفته وي، تيم خودرو خورشيدي «غزال» روز 30 ارديبهشت ماه به تهران مراجعت ميكند.
مسئول اجرايي تيم خودرو خورشيدي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: اداره كل راهنمايي و رانندگي هماهنگيهاي لازم را براي سهولت تردد ويژه خودرو با پليس راه انجام داده و خودرو اسكورت به همراه تيم اعزام كرده است.
وي با اشاره به استقبال مردم از افتتاحيه اين تور ابراز اميدواري كرد تا در شهرهاي مختلف و با حضور در همايش بينالمللي مكانيك نيز شاهد استقبال عمومي باشند.
مسوول اجرايي تيم خودروي خورشيدي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: خودروي غزال ايراني كه اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است، خودرويي تك سرنشين به طول 5 متر، عرض 8/1 متر و ارتفاع يك متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است.
خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلولهاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلولها جذب شده و در باتريهاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل ماشين ذخيره مي شود.
وي افزود: اين انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند. به طوري كه وزن نهائي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.
همتي در عين حال خاطرنشان كرد: خودرو «غزال ايراني» كه سال گذشته به رغم شايستگيهاي فني به علت مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي استراليا بازماند، با توجه به ويژگيها و قابليتهاي برتر اين خودرو از سوي دانشگاه MIT (موسسه فنآوري ماساچوست) جهت همكاري در طرحي بينالمللي با مشاركت 20 تيم برتر جهان در زمينه خودروهاي خورشيدي به اين دانشگاه دعوت شده است.
به گفته وي، هدف از تشكيل اين تيم ورك بينالمللي، طراحي و ساخت يك نمونه جديد خودروي هيبريدي با دو منبع انرژي (توان خورشيدي و توان انساني) است.
وي افزود: در اين برنامه سه ماهه در دانشگاه MIT تمام امكانات و تجهيزات مورد نياز در اختيار تيمها قرار ميگيرد كه هر يك از آنها در محوطه خود به طراحي پرداخته و بعضا در مورد ايدههاي خود با يكديگر تعامل داشته باشند تا بهترين نمونههاي ممكن طراحي شده و زمينه جديدي براي مسابقات دورههاي بعد ايجاد شود.
همتي در گفتوگو با ايسنا خاطر نشان كرد: طرح خودرو خورشيدي دانشگاه تهران (Persian gazelle) نمونهاي كاملا خورشيدي بوده اما در اين طرح قرار بر استفاده خودروها از دو منبع انرژي بوده و براي همكاري از تيمهاي سازنده خودروهاي خورشيدي دعوت شده است. همچنين در اين دوره فرصتي براي تيمهاي شركت كننده جهت ارائه طرح خودروهاي سابق خود در نظر گرفته شده كه طبق برنامه ارائه شده روز دهم جولاي 2006 براي «غزال ايراني» انتخاب شده است.
انتهاي پيام