/ديدگاه‌هاي كارشناسان‌ونمايندگان مجلس درباره سفر البرادعي به تهران/ فـصـل جـديـد مـذاكـرات تهــران بـا آژانـس بـيـن‌المـللي انـرژي هـسـتـه‌يـي

قرار است محمد البرادعي ظرف روزهاي آينده به تهران سفر كند. انتظار مي‌رود مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين سفر درباره‌ي موضوعات راستي‌آزمايي پادماني باقي‌مانده و ساير اقدامات اعتمادساز مورد درخواست شوراي حكام، گفت‌وگو كند. گفته مي‌شود وي نتيجه‌ي مثبتي را از اين ديدار انتظار دارد.

مديرمسوول روزنامه‌ي كيهان سفر البرادعي به تهران را در ارتباط با بيانيه‌ي اخير شوراي امنيت و تهيه‌ي گزارش از فعاليت‌هاي اخير هسته‌يي ايران دانست و گفت: از آنجايي كه ايران اين بيانيه را رد كرده است، به هيچ يك از خواسته‌هاي شورا عمل نخواهد كرد.

حسين شريعتمداري در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به سفر محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: شوراي امنيت انتظار دارد اجراي پيشنهاداتي را كه در بيانيه‌ي اخيرش به ايران داده است، ببيند. ولي از آنجايي كه ايران آن را يك بيانيه‌ي سياسي و غيرحقوقي و غيرالزام آور مي‌داند و هم چنين پنج خواسته مطرح شده در آن را غيرمنطقي تلقي مي‌كند، مسوولان صراحتا اعلام كرده‌اند هيچ يك از خواسته‌ها را عملي نخواهد كرد.

شريعتمداري با اشاره به اظهارات اخير البرادعي مبني بر اين كه هيچ نشانه‌اي از انحراف در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به سمت توليد سلاح هسته‌يي ديده نشده است، گفت: به نظر مي‌آيد از وقتي كه ماجرا به شوراي امنيت كشيده شده، روند خاصي را پيدا كرده است. البرادعي تمام حرف‌هاي ما را قبلا شنيده و صحت آنها را در عمل ديده است.

وي ادامه داد: اين كه مديركل از سويي بر نبود وجود نشانه‌اي از انحراف در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران صحه مي‌گذارد و از سوي ديگر مي‌گويد هنوز نمي‌توانيم مطمئن باشيم، اين در واقع پيگيري چيزي است كه خود نيز معتقدند تاكنون وجود نداشته است. پيگيري‌ها معمولا در خصوص مسايل ايجادي صورت مي‌گيرد، نه فرضي.

مديرمسوول روزنامه‌ي كيهان گفت: اساسا كار آژانس اين است كه اگر در بازرسي‌هاي خود نشانه‌اي از انحراف نديد، ديگر به پرونده آن كشور شك و ترديد و در آن باره كارشكني نكند، ولي اكنون مي‌بينيم با اينكه اين اتفاق افتاده، باز مي‌گويند هنوز اطمينان حاصل نشده است!

وي ادامه داد: آژانس با گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت كه اقدامي سياسي، غير حقوقي و غير فني بود، عملا معاهده ان.پي.تي را نقض كرد و بي‌اعتباري آن را به اثبات رساند.

وي با بيان اين كه اصولا حضور كشورها در هر معاهده بين‌المللي ضمن اين كه تعهداتي را براي آنها به همراه دارد، بايد امتيازاتي بيشتر براي آن كشور داشته باشد، تصريح كرد: ما مي‌بينيم كه در مورد ايران چنين قاعده‌اي اجرا نشده است، بلكه برخورد آژانس به گونه‌اي بوده است كه نشان داده كشورهايي كه حتي عضو معاهده نيستند از هر امكانات بدون كوچك‌ترين تعهدي برخوردار شده است.

شريعتمداري گفت: شوراي امنيت در سال‌هاي متمادي نشان داده كه از روال عادي خود به نفع آمريكا خارج شده است.

وي تاكيد كرد: اكنون با روالي كه شوراي امنيت و آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي در حال طي ‌كردن هستند، لازم است كه ما مسير عادي خود را ادامه دهيم و بدانيم حضور ما در ان.پي.تي چيزي جز ضرر براي ما ندارد.

مديرمسوول كيهان با بيان اين كه آژانس بين‌المللي با گزارش غيرقانوني پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت قانونا از خود سلب اختيار كرده، اذعان داشت: اساسا تكيه ما بر آژانس ديگر هيچ توجيه قانوني و منطقي ندارد.

شريعتمداري با اشاره به اينكه آژانس با استناد به ماده 12 سي معاهده‌ي ان.پي.تي مبني بر اين كه اگر در فعاليت‌هاي هسته‌يي كشوري نشانه‌اي از انحراف به سوي توليد سلاح‌هاي هسته‌يي ديده شود، امكان گزارش آن به شوراي امنيت وجود دارد، پرونده ايران را به شورا گزارش كرده است، گفت:‌ اين گزارش در شرايطي صورت گرفته است كه اخيرا البرادعي بر نبود وجود هيج انحرافي در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تاكيد كرده است.

وي ادامه داد: اين گزارش خارج از ان.پي.تي بوده است و آژانس ناكارآمد بودن اين معاهده و لغو عملي آن را به اتمام رساند.

وي هم چنين با اشاره به بيانيه شوراي امنيت گفت: اساسا بيانيه نمي‌تواند مهلت‌دار باشد، چرا كه الزام‌آور نيست و اين بدعتي است كه شوراي امنيت گذاشته است.

مديرمسوول روزنامه‌ي كيهان گفت: اين مهلت 30 روزه در واقع مهلتي است به خود شوراي امنيت، چرا كه ما آنچه را كه بايد انجام مي‌داديم حتي در حدي فراتر از قانون انجام داديم. اكنون وضعيت ما روشن است و خواسته‌ها و اقدامات ما در روندي كاملا قانوني است.

وي افزود: اقدام بعدي آنها بايد مبتني بر گزارش آژانس باشد. اقدام آنها هر چه باشد نمي‌تواند خارج از چارچوب قانون باشد و ما فقط به دنبال اجراي قانون هستيم. اجماع‌ آمريكا و چند كشور اروپايي را نمي‌توان اجماع جهاني عليه ايران دانست. تنشي وجود ندارد و اين تبليغاتي است كه آمريكايي‌ها مي‌كنند.

مديرمسوول كيهان گفت: ما تاكنون به تمام بازرسي‌ها تن داده‌ايم و كمال همكاري را با آژانس داشته‌ايم و طبق معاهده عمل كرده‌ايم و اگر توهمي در خصوص غيرصلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران وجود داشته است، اكنون بايد از بين رفته باشد. ما نبايد از تهديد‌ها بترسيم.

به گفته‌ي يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، سفر البرادعي به تهران در زماني كه گزارش شوراي امنيت تهيه شده، از دو جهت حائز اهميت است؛ يكي اين‌كه البرادعي مي‌تواند فصل جديدي را براي حل موضوع در باب مذاكرات بگشايد و ديگر اين‌كه ساز و كارهاي سياست را براي حل اختلافات به كار گيرد.

دكتر علي احمدي نماينده‌ي مردم ممسني در خانه ملت، بيانيه‌ي اخير شوراي امنيت در رابطه با پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران را نوعي نمايش ناكامي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دانست و به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: تسليم شدن يك سازمان فني و حقوقي در برابر فشارهاي سياست، ارزش واقعي و جايگاه سازماني همچون انرژي اتمي را خدشه‌دار كرد.

وي بيانيه‌ي شوراي امنيت درخصوص ايران را مبتني بر فصل 6 منشور و انتظار آمريكا و اروپا را مبتني بر فصل 7 منشور دانست و تصريح كرد: آمريكا و اروپا در نظر داشتند تا ايران را به عنوان خطر و تهديدي عليه صلح و امنيت قلمداد كنند، اما اختلاف بين اعضاي دائم شورا، اين توافق و اجماع را به وجود نياورد.

به گفته‌ي اين عضو فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس، برخي اعضاي شورا هم‌چنان معتقدند كه موضوع مي‌تواند در آژانس حل و فصل شود و آژانس جايگاه واقعي و نقش قانوني و فني خود را به دست آورد.

وي با تاكيد بر اين‌كه بيانيه‌ي شوراي امنيت سياسي است و ساز و كار سياست را براي حل و فصل اختلافات طلب مي‌كند، افزود: از جمله ساز و كارهاي سياسي براي حل اختلاف در فصل 6 منشور است كه مذاكره، ميانجي‌گري و نهايتا بحث‌هاي مربوط به داوري در آن گنجانده شده است.

به اعتقاد احمدي، گزارش آتي البرادعي درخصوص پرونده‌ي هسته‌يي ايران مي‌تواند نقش موثري را در شوراي امنيت داشته باشد؛ زيرا اگر گزارش مبتني بر مفاد اساسنامه، معاهدات NPT و وظايف آژانس باشد، جايگاه آن نيز براي دفاع از حقوق اعضا به حالت قبلي باز خواهد گشت.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اين اميد كه موضوع با گشودن باب مذاكره از سوي اروپا و آمريكا و تقويت ساز و كارهاي سياسي از طرف آژانس حل و فصل شود، افزود: جمهوري اسلامي ايران تنها به حداقل‌ها اكتفا كرده و مسيري را كه پيموده غيرقابل بازگشت است. پس آژانس بايد از حداقل حقوق اعضاي خود دفاع كند.

وي معتقد است كه اگر ساز و كارهاي سياسي موضوع هسته‌يي ايران حل نشود در چند روز آينده شاهد بيانيه‌ي ديگري از سوي شوراي امنيت خواهيم بود؛ زيرا شوراي امنيت با توجه به صراحت اساسنامه، آژانس، معاهده‌ي NPT و حقوق مسلم اعضا به راحتي نمي‌تواند روي قطعنامه‌اي مبتني بر فصل 7 منشور به اجماع برسد.

نماينده‌ي جيرفت تصريح كرد: به نظر مي‌رسد سفر البرادعي به ايران به اين علت است كه در اين شرايط خاص به نوعي عمل شود كه هم حق مسلم ايران به رسميت شناخته شود و هم آژانس بيشتر از اين ضايع نشود.

حجت‌الاسلام علي زادسر نماينده‌ي مردم جيرفت و عنبرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به سفر قريب‌الوقوع البرادعي، رييس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد دنيا به اين نتيجه مي‌رسد كه ايران هسته‌اي را بپذيرد اين از لحن سخنان البرادعي و ديگر كشورهاي عضو شوراي امنيت هم طي روزهاي اخير و به خصوص بعد از مانور بزرگ پيامبر اعظم برمي‌آيد كه كوتاه آمده‌اند و در حال پذيرش اين هستند كه فناوري هسته‌يي حق مسلم ايران است.

وي ادامه داد: در سفر البرادعي و مذاكرات با وي حرف هميشگي‌مان اين است كه فناوري هسته‌يي را حق خود مي‌دانيم و از اين حق كوتاه نمي‌آييم و بهتر است كه جايگاه آژانس حفظ شود.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي با بيان اينكه تاكنون چيزي از آژانس نديده‌ايم، گفت: آژانس با تبعيت از سياستهاي كاخ سفيد هيچ كار سازنده‌اي براي كشورهاي جهان و كشورهاي در حال توسعه نكرده است بر خلاف آنچه كه در كل مواد معاهده‌ي NPT مصوب شده كه آژانس به عنوان يك نهاد بين‌المللي حق هسته‌يي همه كشورها را به رسميت بشناسد، در مقام عمل خلاف عمل كرده و سياستهاي كاخ سفيد را اجرا كرده است.

زادسر در پاسخ به اينكه ايران در مهلت 30 روزه‌ي خود چگونه مي‌تواند از حقوق خود دفاع كند و در عين حال از ايجاد تنش جلوگيري كند؟ گفت: در حقيقت مهلتي كه به ايران داده‌اند و بعد از جلسات متعدد كه شوراي امنيت برگزار كرد و به نتيجه نرسيد، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه كشورهاي عضو آن اختلاف عميق پيدا كرده‌اند و علتش هم همين است كه باور كرده‌اند كه نمي‌توانند جلوي هسته‌يي شدن ايران را بگيرند و در حقيقت يك ماه فرصت دادند كه بتوانند به نوعي با ايران كنار آيند.

عضو فراكسيون اصولگرايان يادآور شد: آژانس و كشورهاي غربي مطمئند اگر به روش فعلي‌شان ادامه دهند ايران به حرف‌هايي كه زده عمل مي‌كند، همانطور كه تاكنون به هر حرفي كه زده عمل كرده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از سياستمداران و كساني كه در تصميم‌گيري‌ها تأثير دارند معتقدند كه اگر آژانس و شوراي امنيت بيش از اين بخواهد ايران را اذيت كند و آن را از حق مسلمش محروم كنند بهترين راه خروج از NPT است. چون به نظر مي‌رسد دنياي استكبار با كشورهايي كه عضو NPT نيستند و اين معاهده را امضاء نكرده‌اند براي هسته‌يي شدن بيشتر كنار آمده تا با كشورهاي عضو.

البرادعي در سفر به ايران بيشتر با فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران آشنا خواهد شد و مي‌تواند واقع‌گرايانه فكر و تصميم بگيرد.

مرتضي تمدن نماينده‌ي مردم شهركرد در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن بيان مطلب بالا اظهار داشت: ايران در اين سفر مي‌تواند سياست شفاف‌سازي و صداقت در عملكرد هسته‌يي را از نزديك براي البرادعي تبيين كند هرچند قبل از آن هم با سفرها و تماس‌هايي كه داشته در جريان بوده است.

وي با بيان اين‌كه اين سفر از لحاظ ديپلماسي به سود ما خواهد بود، گفت: مجموعه جوامع بين‌المللي، شوراي امنيت و آژانس و ساير سازمان‌هاي ذي‌ربط انرژي هسته‌يي به صورت محسوس داشتن انرژي هسته‌يي را حق مسلم ايران مي‌دانند و اين حق را در لفافه براي ما قائل مي‌شوند و سفر البرادعي اين روند را تكميل كرده و بر فرآيند آن موثر خواهد بود.

عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اين‌كه مسوولان ايران هيچ گونه كوتاهي در مورد بحث انرژي هسته‌يي نخواهند داشت، تاكيد كرد: باب مذاكره ايران با ديگر كشورها در مورد انرژي هسته‌يي هميشه باز خواهد بود و اين خود نشان‌دهنده‌ي تصميم راسخ ما براي دادن اطمينان به جوامع بين‌المللي براي فعاليت هسته‌يي صلح‌آميز است.

وي با ابراز اميدواري از شنيدن اخبار خوب از حضور البرادعي در ايران گفت: البته در اين‌كه آژانس تحت تاثير نظرات برخي كشورهاست و هم‌چنين نتوانسته به صورت مستقل و شفاف تصميم‌گيري كند شكي نيست؛ زيرا ما در اسراييل و برخي كشورها استفاده‌ي غيرمشروع از انرژي هسته‌يي را شاهديم.

تمدن تصريح كرد: در صورتي كه آژانس نتواند در مقابل فشارهاي برخي كشورها ايستادگي و استقلال خود را حفظ كند، نقطه‌ي منفي در كارنامه‌ي خود باقي خواهد گذاشت.

وي با بيان اين‌كه ما از عضويت در NPT نفعي به دست نياورده‌ايم، اما بهانه را از دست دشمنان خارج كرده‌ايم، افزود: ادامه‌ي حضور ما در NPT به مذاكراتي كه هم‌اكنون در جريان است بستگي دارد و اگر احساس كنيم كه اين عضويت ضمن ايجاد محدوديت، موجب حضور بازرسان در ايران خواهد شد، از آن خارج مي‌شويم.

نماينده‌ي مردم شهركرد مهلت 30 روزه‌اي كه به ايران داده شده را براي ايران ندانست و گفت: ما كار خود را انجام مي‌دهيم و اين ضرب‌العجل و مهلت هيچ تاثيري در روند فعاليت ما نخواهد گذاشت و اين مهلت براي خودشان است تا بتوانند از اين فرصت استفاده كنند.

تمدن اظهار داشت: در صورتي كه ايران سه اصل مهم حكمت، عزت و مصلحت كه مقام معظم رهبري فرمودند را مبناي سياست خارجي قرار دهيم ما با هيچ مشكلي مواجه نخواهيم شد؛ زيرا ما باب مذاكره را باز گذاشته و به قوانين بين‌المللي احترام خواهيم گذاشت و از چالش و تنش بيزار هستيم.

بايد از البرادعي بخواهيم تا تلاش كند پرونده‌ي هسته‌اي ايران در مسير درست خود دنبال شود و نه از ناحيه‌ي شوراي امنيت.

ولي‌الله آذروش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص مطالبات ايران از آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، گفت: ايران از دنيا، آژانس و البرادعي هيچ مطالبه‌ي خاصي ندارد و مطالبه‌ي ما فقط حق مردم و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي است. اگر البرادعي بتواند تلاش كند كه حداقل پرونده‌ي هسته‌ي ايران از مسير درست و قانوني دنبال شود به منافع و مصالح خود رسيده‌ايم.

وي ادامه داد:در اين‌كه آژانس به عنوان بررسي يا تاييد كننده پرونده و اين‌كه بايد نظر اصلي را در پرونده‌ي هسته‌يي ايران و چگونگي و چرايي آن مطرح كند، شكي نيست. اما فشارهاي سياسي موجود دنيا، نقش آژانس را نيز تحت‌الشعاع قرار داده و منشوري را كه به عنوان فعاليت فني و حرفه‌اي در آژانس مطرح بوده را نيز زير سوال برده و به نوعي كارها به مسايل سياسي، تهديدات و تطميع‌ها كشيده شده است.

نماينده‌ي مردم اردبيل با اشاره به ارجاع پرونده به شوراي امنيت، تصريح كرد: ارجاع پرونده به شوراي امنيت و پي‌گيري آن از طريق شورا، نقش آژانس را كمرنگ كرده است، چون در گزارشات مختلفي كه آژانس در خصوص ايران داده، حقانيت ايران مشخص بود كه در انرژي هسته‌اي هيچ انحرافي در داخل ايران رخ نداده است. اما ارجاع پرونده به شورا نشان مي‌دهد كه دنبال حل مشكل انرژي هسته‌اي ايران از طريق مسالمت‌آميز نيستند.

به گفته‌ي وي، حركاتي كه آژانس در ايران انجام داده، حتي بازديد از مراكز نظامي كشور، را در هيچ كشوري انجام نداده كه اين بازديدها خارج از قوانين NPT و يا خارج از عرف بين‌المللي بوده است، اما ايران براي اين‌كه حقانيت خود را نشان دهد، اجازه‌ي بازديد را داده و آنها در گزارش‌هاي خود به هيچ‌گونه مسير نادرست يا انحرافي نرسيدند.

عضو فراكسيون اقليت مجلس با بيان اين‌كه راهكار مسالمت‌آميز و مذاكره بايد ادامه يابد، ادامه داد: ديده شد كه كشورهاي اروپايي در مذاكرات خود به طور كامل وابسته به آمريكا هستند و كشورهاي ديگر مثل چين و روسيه و هند و پاكستان نيز در آراي‌شان مستقل نيستند و به نوعي وابسته به آمريكا هستند.

عضو كميسيون عمران باز شدن باب مذاكره‌ي ايران با آمريكا پيرامون مسايل عراق را به شرط در نظر گرفته شدن حق طرفين را هم باعث ثبات در عراق و هم آن را مثبت براي ايران دانست.

آذروش با بيان اين‌كه تنش نه به نفع ايران است نه به نفع ساير كشورها، تصريح كرد: ايران بايد حركات اصولي، منطقي، استنادات درست و حساب شده در مذاكرات و سخنراني‌ها داشته باشد، تا بعضا صحبت‌ها كشور را با تنش و مشكل مواجه نكند. علاوه بر آن ديپلماسي فعال و پوياي وزارت امور خارجه و تيم‌هاي مذاكره كننده بايد با توانمندي، آگاهي و بينش بيشتر وارد عرصه‌ي مذاكره شوند.

عضو سابق كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي معتقد است با توجه تداوم اختلاف‌ها در جبهه‌ي غرب، در صورتي كه اين جبهه به ايجاد شيبي تند عليه ايران توفيق يابد در تهيه‌ و ساخت پله‌هاي آن موفق نخواهد بود.

جعفر گلباز، عضو سابق كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به سفر قريب‌الوقوع محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران اظهار داشت: علاوه بر تمامي حواشي مساله‌ي هسته‌يي ايران، سفر البرادعي به تهران حاكي از حساسيت كنوني اين مساله و جايگاه خاص آن در اين نهاد بين‌المللي دارد.

وي با اشاره به اين‌كه البرادعي تا كمتر از 20 روز ديگر به انتشار گزارش‌اش در رابطه با همكاري‌هاي هسته‌يي ايران با آژانس مبادرت خواهد كرد، افزود: شايد هم البرادعي قصد دارد تا گزارش‌اش را بيش از پيش با واقعيات موجود در ايران منطبق سازد و بنابراين براي آخرين مذاكرات رو در رو با مقامات ايراني پيش از تنظيم اين گزارش به تهران سفر مي‌كند.

اين نماينده‌ي سابق مجلس ادامه داد: از سوي ديگر مي‌توان چنين تصور كرد كه مديركل آژانس قصد دارد در اين سفر با در ميان گذاردن برخي مسايل و چالش‌هايي كه در رسيدگي به پرونده‌ي هسته‌يي ايران وجود دارد، راه حل‌هاي طرف ايراني را نيز در اين خصوص جويا شود.

گلباز با بيان اين‌كه البرادعي در حال انجام آخرين تلاش‌هايش براي شكست‌نخوردن نهاد متبوعش است، گفت: خروج كامل پرونده‌ي ايران از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و تصميم‌گيري كامل براي آن در شوراي امنيت به منزله‌ي شكست آژانس و بي‌اعتبار شدن اين نهاد بين‌المللي است كه طبعا البرادعي بايد تمام تلاش‌اش را براي مقابله با اين مساله به كار بندد.

وي درباره‌ي مطالباتي كه مقامات كشورمان بايد در جريان اين سفر به مديركل آژانس گوشزد كنند، اظهار داشت: درخواست‌هاي قانوني ايران اظهر‌من‌الشمس است و مسلما ايران مجددا بر خواست‌ ملت ايران كه كاملا هم با قواعد بين‌المللي منطبق است، تاكيد خواهد كرد و اين در حالي است كه غرب نيز هم‌چنان بر موضع زورگويانه‌اش تاكيد خواهد ورزيد.

اين عضو سابق كميسيون امنيت ملي در ارزيابي نقش آژانس در رفع مناقشه‌ي هسته‌يي ايران افزود: به نظر مي‌رسد با وجود تمامي فشارهايي كه از سوي برخي كشورهاي عضو در آژانس همواره بوده و خواهد بود، آژانس نسبتا به خوبي به ايفاي نقش خود پرداخته و اگر هم بي‌عدالتي يا اقداماتي فراقانوني يا حتي غيرقانوني را از سوي آن شاهد بوده‌ايم، اين مساله به فشارهاي بي‌اندازه‌ي قدرت‌هايي چون آمريكا باز مي‌گردد.

گلباز ادامه داد: آمريكا علاوه بر آژانس به منبع ديگري نيز احتياج دارد تا بتواند با توسل به آن دستيابي به اهدافش را تسهيل نمايد. از آن‌جايي كه آمريكا خواهان افزايش فشارهايش بر ايران است و اين فشارها به هيچ وجه در چارچوب آژانس نمي‌گنجد، تمام سعي‌اش را براي درگير كردن شوراي امنيت در جريان مساله‌ي ايران مبذول كرده است.

وي هم‌چنين درباره‌ي سمت و سوي روند تحولات پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان در مهلت 30 روزه‌اي كه شوراي امنيت به ايران داده است، گفت: به نظر مي‌رسد هر چه كه به پايان اين مهلت نزديك‌تر شويم، چالش‌هاي دروني غرب محرز‌تر گردد،‌ چرا كه محوري‌تر شدن نقش واشنگتن در اين خصوص، كم‌رنگ شدن نقش ساير بازيگران را موجب مي‌شود.

اين عضو سابق كميسيون امنيت ملي با اشاره به اين‌كه اروپا خواهان برگزيدن مسير رويارويي با ايران نيست، اظهار داشت: با توجه به مساله‌ي مذكور به نظر مي‌رسد كه اگر هم غرب شيبي را عليه ايران ايجاد كند، در كارگذاري پله‌هاي تند در آن توفيق نخواهد داشت، چرا كه اروپايي‌ها به طور حتم با اين روند مخالف خواهند بود.

گلباز در پايان تصريح كرد: در واقع اروپا سعي دارد تا با هر دو طرف تهران از سويي و واشنگتن از ديگر سو كار كند و از اين طريق منافعي را نيز ببرد. در راستاي همين سياست دو جانبه در قبال تهران و واشنگتن، سعي در تاثيرگذاري بر جريان تند مواضع آمريكا را دارند، ولي نهايتا با توجه به بي‌اعتبار شدن اروپا در اين معادله، توفيق اروپا در تاثيرگذاري بر نظر آمريكا بعيد به نظر مي‌رسد.

به گفته‌ي يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد از فضاي دوستانه استفاده كند تا با باز شدن باب مذاكره و حل و فصل مشكلات، آژانس به جايگاه پيشين خود بازگردد.

حسن كامران نماينده‌ي مردم اصفهان در خانه‌ي ملت با اشاره به سفر دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران، رعايت انصاف و درك ملت ايران توسط البرادعي را از مهم‌ترين موارد اين سفر دانست و به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: متأسفانه البرادعي تاكنون يا ملت ايران را درك نكرده و يا اين‌كه همواره حلقه به گوش آمريكا بوده است.

به اعتقاد وي، حالا كه البرادعي به تهران مي‌آيد بهتر است كه به قول مسلمان‌ها استخفار بطلبد و به ملت ايران احترام بگذارد. چراكه وقتي صحبت از علم به ميان مي‌آوردند ديگر نبايد با علم هسته‌اي ايران مخالفت كرده، دروغ بگويند و يا نفاق كنند.

كامران با تأكيد بر اين‌كه دبيركل آژانس بين‌المللي وظيفه دارد تا قانوني و حقوقي عمل كند، برخورد سياسي با دانش هسته‌اي را مغاير وظايف آژانس دانست و تصريح كرد: اميدواريم كه البرادعي در سفر خود به تهران با تن دادن به خواسته‌هاي ملت ايران، نسبت به رفتار گذشته‌ي خود تجديدنظر نمايد تا در تاريخ به نام فردي درست‌كار معروف شود.

اين نماينده‌ي مردم اصفهان در خانه‌ي ملت دبيركل آژانس را مورد خطاب قرار داد و گفت: مگر تا چه حد در اين دنياي ناچيز زندگي خواهيد كرد كه رياست و علم خود را به صهيونيست‌ها مي‌فروشيد. ملت ايران اثبات كرده كه همواره طرفدار عدالت است و بمب هسته‌اي نمي‌خواهد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اين‌كه آمريكا و اروپا به دنبال نابودي حكومت اسلامي هستند، يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران ملتي نجيب و با كرامت است و باب مذاكره را باز گذاشته است، پس به دبيركل توصيه مي‌شود كه؛ از فضاي دوستانه استفاده كند و بگذارد كه منطقه با آرامش اداره شود.

اين نماينده‌ي مردم اصفهان در خانه‌ي ملت معتقد است كه اگر آنها فكر دموكراسي، بشريت، صلح و صفا هستند پس بايد به ملت ايران احترام بگذارند، زيرا در غير اين‌صورت ضرر خواهد كرد، چون استقامت ملت ايران بارها آمريكا را بي‌اعتبار كرده است.

وي با تأكيد بر اين‌كه هيچ يك از سران سه قوه حق مماشات با كساني كه تا ديروز در پي براندازي نظام بوده‌اند، ندارند، به ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در خصوص آمريكا و دشمنان نظام اشاره كرد و گفت: پس در زماني‌كه آمريكا همواره در پي استبداد است، ما بايد مراقب باشيم تا آنچه به بركت اسلام در جهان و منطقه كسب كرده‌ايم را از دست نداده و بي‌اعتمادي را در ملت‌هاي جهان فراهم نكنيم.

به اعتقاد كامران، زماني كه دبيركل آژانس در دادن امتياز هسته‌اي به كشوري مثل هند كه عضو NPT نيست، حرف نمي‌زند و جلوي جنايت‌هاي صهيونيست‌ها را نمي‌گيرد، پس بايد در قبال جمهوري اسلامي ايران نيز با انصاف برخورد كند.

يك استاد دانشگاه با اشاره به سفر محمد البرادعي به تهران در روزهاي آينده گفت: مديركل آژانس به دليل شخصيت حقيقي و سازمان تحت مديريتش نمي‌خواهد مساله‌ي هسته‌يي ايران به تنش و رويارويي بينجامد.

دكتر محمود دهقان، استاد دانشگاه و كارشناس مسايل بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به سفر قريب الوقوع محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران در هفته‌ي جاري اظهار داشت: ‌سفر مديركل آژانس به ايران موضوع تازه‌يي نيست. البرادعي پيش از اين زمان قرار بود به ايران بيايد كه سفرش لغو شد.

وي با اشاره به بيانيه‌ي شوراي امنيت و ماموريت البرادعي براي تهيه گزارشي از روند همكاري‌هاي ايران با آژانس در مهلتي 30 روزه گفت:‌ گزارش البرادعي مي‌تواند دو نتيجه داشته باشد، اول آن كه پرونده‌ي ايران را به طور كلي به شوراي امنيت ببرد و نسبت به شفاف‌سازي نكردن و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران ابراز ترديد كند كه در اين مسير گام بعدي شوراي امنيت صدور قطعنامه عليه ايران خواهد بود و دوم آن كه بر همكاري‌هاي فزاينده‌ي ايران با بازرسان آژانس و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي ايران تاكيد كند كه به اين ترتيب پرونده به شوراي حكام بازخواهد گشت.

دهقان تصريح كرد: اهميت سفر البرادعي به تهران اين است كه مي‌تواند مساله هسته‌يي كشورمان را به شوراي امنيت برده و يا به شوراي حكام بازگرداند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به خواسته‌ي شوراي امنيت از ايران مبني بر تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش ابراز داشت: متاسفانه شوراي امنيت اين امكان قانوني را دارد كه علاوه بر مقررات موجودش براساس تفسير خود با مسايل برخورد كند.

دهقان در خصوص يادآوري و تصريح مطالبات ايران از آژانس از سوي مقامات كشورمان به البرادعي در اين سفر ابراز داشت: مسوولان ايران بايد البرادعي را در خصوص حق مسلم‌مان در استفاده از اين فن‌آوري صلح‌آميز و سطح همكاري‌هاي ايران براي تضمين صلح‌آميز بودن فعاليت‌هايش توجيه كنند.

وي با اهميت شخصيت حقيقي و حقوقي البرادعي به عنوان مسوول يك نهاد بين‌المللي حقوقي و فني اشاره كرد و افزود: شخصيت‌هاي بين‌المللي مثل پرز دكوئيار، دبيركل وقت سازمان ملل متحد در زمان جنگ ايران و عراق و هانس بليكس، مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است كه قادر بودند در مقابل اعمال فشارهاي سياسي كه بر خلاف مقررات بين‌المللي است، مقاومت كنند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم البرادعي به دو دليل نمي‌خواهد مساله‌ي هسته‌يي ايران به تنش كشيده شود.

يكي شخصيت حقيقي‌اش و ديگري نهاد تحت مديريتش. به هر حال اگر موضوع ايران به شوراي امنيت ارجاع شود، اين تحليل قوي وجود خواهد داشت كه البرادعي و سازمان زير نظرش نتوانست از كشيده شدن اين مساله به درگيري جلوگيري كنند.

دهقان در خصوص ميزان علاقمندي اروپا به جلوگيري از رويارويي در بحث هسته‌يي ايران گفت: انگليس، فرانسه و آلمان، كشورهايي هستند كه خود را در اين بحث ناكام مي‌بينند و اين ناكامي را برعهده‌ي ايران مي‌دانند، بنابراين تلاش دارند در اين مسير به يك قطعنامه عليه ما برسند. از سويي كشورهايي مثل سوئيس و ايتاليا هستند كه تمايلي به رويارويي در اين بحث ندارند و حتي ممكن است در پيشنهاد غني‌سازي مشترك هم مشاركت كنند. اما آمريكايي‌ها به عنوان يك طرف مداخله كننده تحت فشار گسترده‌يي از جانب صهيونيست‌ها هستند.

وي افزود: با اين حال جرياناتي در آمريكا هستند كه نمي‌خواهند تجربه‌ي جنگ عراق تكرار شود. دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان در آمريكا بر سر اين كه نبايد با ايران وارد جنگ شوند، اتفاق نظر دارند. از سويي به نظر مي‌رسد شوراي امنيت نيز تمايلي به درگيري نظامي ندارد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۹ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8501-04968
  • خبرنگار :