/تحولات هسته‌يي/ *تاكيد البرادعي بر ديپلماسي در مساله‌ي ايران *نارضايتي آمريكا از نبود اتفاق‌نظر عليه ايران *موضع‌گيري‌هاي جديد عنان، اسپانيا، روسيه و ...

ايران اعلام كرده كه آمادگي دارد به مذاكرات جدي براي حل مساله‌ي هسته‌يي‌اش بپردازد و در همين حال بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش تاكيد كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در همين حال، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران خواسته است تا آنچه وي آن را «بخش‌هاي مبهم برنامه‌ي هسته‌يي‌اش» خواند، روشن كند.

بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، وي پس از ديدار با روساي آژانس‌هاي سازمان ملل در مادريد گفت: هنوز تعدادي مسايل باقي مانده در ايران وجود دارد كه لازم است آن را روشن سازيم، تصوير چندان روشن نيست و مبهم است.

البرادعي گفت: ما شاهد مسايلي بوده‌ايم كه لازم است پيش از آن كه بتوانيم بگوييم متقاعديم كه تمامي فعاليت‌هاي ايران منحصرا داراي اهداف صلح‌آميز است آنها را متوجه شويم.

اين مقام سازمان ملل همچنين به خبرنگاران گفت:‌ ما هنوز براي مذاكره وقت داريم؛ هنوز براي ديپلماسي زمان داريم؛ زيرا هنوز تعدادي از مسايل وجود دارد كه روشن نشده و فقدان اعتماد را موجب شده است.

در همين حال، كوفي عنان نيز از ايران خواست درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي‌اش شفاف باشد و اعلام كرد كه ايران بايد الزاماتش در برابر جامعه بين‌المللي را با ارايه‌ي تضمين‌هاي امنيتي برآورده سازد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري شينهوا، كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل در كنفرانس خبري مشترك با خوزه لويي رودريگز زاپاترو، نخست وزير اسپانيا در مادريد گفت: البته ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي را داراست، اما بايد به الزاماتش تحت پيمان منع اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي پايبند باشد.

وي افزود: راه‌حل ساده و صحيح دوباره اطمينان دادن به جامعه بين‌المللي و دادن اعتماد به آنهاست مبني بر اينكه هدفش صلح آميزست.

عنان گفت كه هيچ كشوري نمي‌خواهد ايران را از استفاده‌ي صلح آميز از انرژي هسته‌يي محروم سازد؛ چرا كه اين كشور اعلام كرده است كه قصد توليد سلاح هسته‌يي را ندارد.

دبيركل سازمان ملل تاكيد كرد،‌ مهمترين چيز براي هر دو طرف اين است كه بر سر ميز مذاكره بنشينند.

براساس اين گزارش، نخست وزير اسپانيا نيز گفت كه حل اين مساله به ارايه‌ي تضمين‌هايي از جانب ايران به جامعه‌ي بين‌المللي و برقراري كنترل‌هايي از سوي جامعه بين‌المللي است كه براي ايران قابل پذيرش باشد.

زاپاترو تاكيد كرد: اين موقعيت فقط يك راه‌حل دارد و آن رسيدن به توافق با ايران است.

وي افزود: ايران بايد به هنجارهاي بين‌المللي احترام بگذارد و در عين حال جامعه بين‌المللي بايد راه‌حلي را بيابد كه نظم بين‌المللي را مخل نسازد.

اين در حالي بود كه وزير امور خارجه‌ي روسيه اعلام كرد که تهديد و فشار به حل مساله‌ي هسته‌يي ايران نخواهد انجاميد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري نووستي، سرگي لاوروف روز پنجشنبه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در برلين اظهار داشت: ما اينگونه تصور نمي‌كنيم که تهديد و فشار نتيجه‌اي مثبت در بر داشته باشد. ما بايد به مهارت بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تکيه کنيم و تمامي آنچه را که لازم است انجام دهيم تا آنها بتوانند به کار خود در ايران ادامه دهند.

وي همچنين تلاش جامعه‌ي بين‌المللي را براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران نمونه‌ي خوبي از همکاري‌ها توصيف كرد و يادآور شد که روسيه از آغاز مرحله‌ي مذاکرات، گفت‌وگوها و ديالوگ‌هايي را با «مثلث اروپا» شامل انگليس، فرانسه، آلمان و نيز با ايران انجام داده بود.

همچنين در ديدار مقامات آلماني با سرگئي لاوروف در برلين دو طرف بر تعهدشان براي يافتن راه‌حل ديپلماتيك مساله‌ي هسته‌يي ايران تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري شينهوا، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه‌ي روسيه با يوزوف يونگ، وزير دفاع آلمان ديدار و گفت و گو كرد.

دو طرف اعلام كردند كه كشورهاي متبوعشان همه راه‌هاي ديپلماتيك را براي اطمينان يافتن از اين كه ايران به دنبال سلاح هسته‌يي نيست، امتحان خواهند كرد.

دو طرف همچنين اعلام كردند كه اكنون بازگشت به ميز مذاكرات و نيز برآوردن درخواست‌هاي شوراي امنيت در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران برعهده‌ي تهران است.

لاوروف همچنين با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و فرانك والتر اشتاين‌ماير، همتاي آلماني‌اش ديدار و در كنار ديگر مسايل درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران گفت و گو كرد.

همچنين، بر اساس اعلام دولت فنلاند، وزير امور خارجه‌ي آلمان در سفر به هلسينكي با مقامات اين كشور درباره ايران گفت‌وگو خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آلمان، دولت فنلاند امروز (جمعه) اعلام كرد كه فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ي آلمان در تاريخ 12-11 آوريل (23-22 فروردين) به هلسينكي سفر خواهد كرد و با مقامات اين كشور از جمله اركي نوئوميوجا، همتاي فنلاندي خود و نارجا هالونن، رييس جمهور فنلاند ديدار و گفت‌وگو مي‌كند.

دولت فنلاند هم‌چنين اعلام كرد: دو طرف در اين ديدار درباره‌ي گسترش اتحاديه‌ي اروپا و سياست دفاعي و روابط ميان اين اتحاديه و ناتو مذاكره خواهند كرد.

روابط با روسيه، بالكان غربي، روند صلح خاورميانه، ايران و روابط با جهان اسلام نيز از ديگر موضوعات اين مذاكرات خواهد بود.

فنلاند از آغاز ماه ژوييه رياست شش ماهه‌ي اتحاديه‌ي اروپا را بر عهده خواهد كرد. رياست اين اتحاديه در دور پس از آن كه از ژانويه 2007 آغاز مي‌شود، بر عهده‌ي آلمان خواهد بود.

از سوي ديگر، سخنگوي كاخ سفيد در اظهاراتي تكراري گفت: ايران بايد به اعتمادسازي در جامعه‌ي بين‌المللي بپردازد تا نشان دهد كه تحت پوشش برنامه‌ي هسته‌يي غيرنظامي‌اش به توليد سلاح هسته‌يي نمي‌پردازد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا، اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد مدعي شد ايران، رفتارش فقط خود را از ديگر بخش‌هاي جهان منزوي مي‌سازد.

وي افزود: اكنون زمان آن است كه ايران شفاف عمل كند و متعهد به پايبندي به الزامات بين‌المللي‌اش باشد.

مك كللان ادامه داد: شوراي امنيت بيانيه‌اي بسيار روشن و متحد را تصويب كرد و اين رژيم 30 روز براي تعهد به شفاف‌سازي و پايبندي‌اش زمان دارد و در غير اين صورت ما به شوراي امنيت باز مي‌گرديم و درباره‌ي گام‌هاي بعدي گفت‌وگو مي‌كنيم.

وي با ادعاي اين كه ايران فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را به مدت دو دهه پنهان كرده بود، ادعا كرد: به همين علت جامعه‌ي بين‌المللي در نگراني‌اش درباره‌ي اين رژيم متحد است.

در همين حال، جان بولتون با ادعاي اين كه ممكن است شوراي امنيت فقط دو فرصت را براي محدود كردن برنامه‌ي هسته‌يي ايران پيش از اعمال تحريم عليه اين كشور در اختيار تهران قرار دهد اذعان كرد كه به دست آوردن حمايت ديگر كشورها براي اجراي اين استراتژي مشكل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران‌ (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، جان بولتون، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل روز پنجشنبه در كنفرانس خبري به خبرنگاران گفت:‌ اين رويكردي، درجه بندي شده، تدريجي و قابل بازگشت است.

بولتون ادامه داد: اگر ايران از بيانيه‌ي سازمان ملل كه تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را خواستار است تمرد كند، ممكن است شوراي امنيت هشداري شديدتر را اعلام كرده و چنين پايبندي را خواستار شود.

نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل گفت: آنگاه ما گام بعدي را در نظر خواهيم گرفت كه ممكن است قطعنامه‌اي براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل باشد كه نوعي تحريم‌ها را اعمال مي‌كند.

نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل افزود: يك نشانه‌ي چالشي كه آمريكا در متقاعد ساختن كشورهاي عضو شوراي امنيت براي اقدام عليه ايران با آن روبروست اين واقعيت است كه براي به توافق رسيدن درخصوص بيانيه‌اي از جانب رياست اين نهاد كه پايبندي ايران را خواستار است چند هفته زمان صرف كرد.

وي افزود: اين چيزي را در خصوص مشكل بودن مسيري كه پيش رو داريم به ما مي‌گويد.

خبرگزاري آلمان نيز به نقل از بولتون نوشت كه آمريكا تمايل دارد در صورت شكست شوراي امنيت در برداشتن گام‌هاي مناسب درباره‌ي برنامه هسته‌يي ايران خارج از شورا به اقدام بپردازد.

وي افزود: فكر مي‌كنم محتاطانه‌تر باشد كه گزينه‌هاي ديگري را بررسي كنيم.

بولتون به مقاومت روسيه و چين در شوراي امنيت به عنوان دليلي براي در نظرگرفتن ديگر امكانات براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران اشاره كرد.

براساس گزارش آسوشيتدپرس، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل ضمن درخواست از ايران براي دنبال كردن روش ليبي گفت: اگر آن‌ها روش ليبي را دنبال كنند، ما آماده‌ خواهيم بود تا با آن‌ها نيز روابط جديدي را در نظر بگيريم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8501-04431
  • خبرنگار :