/توقف عمليات اكتشاف نفت در خزر/ يك مقام مسئول در گفت‌وگو باايسنا: كشتي اكتشافي پژواك يك ماه پيش دچار سانحه شده و قادر به انجام ماموريت نيست

كشتي اكتشافي پژواك براي انجام ماموريت اكتشاف در حوزه بلوك‌هاي نفتي درياي خزر در حال حركت بوده كه دچار سانحه شده است و به دليل شدت خسارات ديگر قابل استفاده نيست.

يك مقام مسوول در گفت‌وگو با خبرنگار نفت و انرژي ايسنا، در خصوص آتش‌سوزي در كشتي اكتشافي پژواك كه تنها كشتي لرزه‌نگار سه‌بعدي ايران در درياي خزر بود، افزود: اين حادثه حدود يك ماه پيش اتفاق افتاده است، اما به دليل ماموريت خاص اين كشتي در خزر در حوزه اكتشاف بلوك‌هاي نفتي، در حال حاضر ارائه توضيح بيشتر در اين خصوص جايز نيست.

به گزارش ايسنا، پيش از اين اسدالله صالحي‌فروز - معاون سابق وزير نفت در امور نفت و گاز درياي خزر - از ادامه فعاليت كشتي پژواك براي لرزه‌نگاري سه‌بعدي در درياي خزر خبر داده و گفته بود: شركت عمليات اكتشاف نفت با توجه به اتمام قرارداد قبلي، قراردادي جديد براي ادامه كار در اين دريا با شركت نفت خزر خواهد بست و اين كشتي در درياي خزر خواهد ماند.

پيش‌تر لرزه‌نگاري دوبعدي بلوك‌هاي نفتي درياي خزر توسط كنسرسيومي متشكل از شركت‌هاي شل، وبا و لاسمو در بخشي از درياي خزر انجام شده بود.

به گزارش ايسنا، نتايج شناسايي اوليه در هشت بلوك مهم جنوبي درياي خزر حاكي از وجود32 ميليارد و 850 ميليون بشكه نفت درجاي احتمالي دارد. در كل منطقه نيز جمهوري آذربايجان 27 ميليارد بشكه، ايران 7.5 ميليارد بشكه، روسيه 15 ميليارد بشكه و تركمنستان 16 ميليارد بشكه نفت در قسمت‌هاي متعلق به خودشان در درياي خزر ذخيره دارند.

بلوك البرز يك با ذخيره نفت درجاي احتمالي 20 ميليارد بشكه، بزرگ‌ترين ساختار شناسايي شده در جنوب درياي خزر است كه در محدوده مشترك با جمهوري آذربايجان و در عمق 500 متري از سطح دريا واقع شده است. بلوك‌هاي 29 (چالوس) و شش نيز هر يك با ذخيره احتمالي 3 ميليارد بشكه در محدوده 17 تا 22 درصد و محدوده 14 درصد آب‌هاي درياي خزر و در عمق 750 تا 800 متري از سطح دريا قرار گرفته‌اند.

همچنين بلوك‌هاي نور و رويان با ذخيره 2.55 ميليارد بشكه در محدوده 17 درصد و در عمق 700 متري، بلوك رامسر با ذخيره 1.5 ميليارد بشكه در محدوده 11 درصد و در عمق 600 متري، بلوك هشت با ذخيره 1.4 ميليارد بشكه در نزديك ساحل ايران و در عمق 550 متري، بلوك هفت با ذخيره 900 ميليون بشكه نفت درجاي احتمالي و در عمق 750 متري و بلوك 18 (رودسر) با ذخيره نفت درجاي احتمالي 500 ميليون بشكه در نزديكي ساحلي ايران و در عمق 80 متري واقع شده‌اند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8412-06683
  • خبرنگار :