دبير انجمنهاي اسلامي مستقل دانشگاهها: دانشجو بايد به معيارهاي مردم توجه كند
دبير اتحاديهي انجمنهاي اسلامي مستقل دانشگاهها گفت: سوء استفادههايي كه در سالهاي دوم خرداد از جريان دانشجويي صورت گرفت علت بسياري از سرخوردگيهاي كنوني جنبش دانشجويي است. به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، «پرويز اميني» در ميزگرد «جنبش دانشجويي دولت سايه» كه در دانشگاه آزاد اسلامي اهواز برگزار شد، با اشاره به اينكه جريان دانشجويي بخشي از جنبشهاي اجتماعي محسوب ميشود، اظهار داشت: شناخت و نوع نگاه جامعه به جنبش دانشجويي دو نگاه عمده است. از يك ديد توده عمومي نگاه به دانشگاه، استاد و دانشجو نگاهي مثبت و قابل اعتماد است و به عنوان محيط مورد اعتماد به آن نگاه ميكند و بسياري از تصميمگيريها، تمايلات و خواستههاي خود را در عرصهي اجتماعي سياسي از زاويهي نگاه دانشگاه به انجام ميرساند. وي تصريح كرد: نگاه ديگر ديدگاه نخبگان به محيط دانشگاه است. نخبگان سياسي روشنگري جريان دانشجويي را جريان سطحينگر، ناتوان در تشخيص تصميمات درست و نيروي ارزان تلقي ميكنند و دانشگاه را محل لاابالي گوييهاي ديني و فكري ميدانند. نگاهشان به دانشگاه يك نگاه سكولار است و دانشجو و دانشگاه را با محيطهاي ديني همسنخ و هم جنس تلقي نميكنند. اميني دو نوع استراتژي را از اين نوع زاويه ديد قابل تامل دانست و افزود: عدهاي از روشنفكران به دانشگاه به عنوان تهديد نگاه و از نزديك شدن به محيطهاي علمي و دانشجويي پرهيز ميكنند. عدهاي ديگر وضعيت موجود را يك فرصت تلقي ميكنند و بهترين امكان براي پيشبرد اهداف فكري و اخلاقي خود ميدانند و از بيتجربگي، احساساتي بودن، و نيروي بالاي آمادهي پرداخت هزينههاي سياسي سوء استفاده ميكنند. وي تاكيد كرد: جريان دانشجويي بايد قطع نظر از گرايشهاي فكري و سياسي عمل كند و فرياد عدالت را سر دهد. اميني يادآور شد: دانشجو براي ورود به عرصهي سياسي بايد به معيارهاي مردم توجه كند و نسبت به مسايل سياسي و دغدغههاي اجتماعي، عقلاني و مستدل بيانديشد و با علم و برهان در جهت خواستههاي مردم گام بردارد تا نشان دهيم كه دانشگاه مستقل است و احزاب، توانايي ابزار كردن اين مجموعهي گرانقدر اجتماعي سياسي را ندارد. اميني عدم استقلال جنبش دانشجويي را خواسته احزاب عنوان كرد و گفت: بايد رفتار دانشجويي در عرصهي عمومي به نمايش گذاشته شود و اين تلقي كه ممكن است جنبش اجتماعي وابستهي احزاب و به نفع احزاب خاص عمل كند را از بين ببريم و نگذاريم در باور عمومي شكل گيرد. وي يكي از پيچيدهترين چالشهاي پيش روي جريان دانشجويي را تنظيم رفتار جريان دانشجويي با حكومت و حاكمان عنوان كرد و توضيح داد: گفتمانهاي حاكم، يكي گفتماني توجيهگر بود كه معتقد بود از حاكمان و حكومت بايد تحت هر شرايطي دفاع كرد و نقد حاكمان را به رسميت نميشناخت. گفتمان دوم گفتمان ساختارشكن بود، نقد خودش را متوجه حاكميت و در همهي مقاطع وضعيت موجود را نقد ميكرد و از زاويهاي خارج از منافع ملي و ديدگاه عمومي حكومت را نقد كرد. به گزارش خبرنگار ايسنا وي افزود: اين دو گفتمان داراي مبناي يكساني بودند كه بين حاكميت و حكومت و روندهاي جاري در حكومت تفاوت قايل نميشدند به همين دليل ضعفهاي حكومت و خطاهاي انساني را به حساب اسلام و حاكميت ديني ميگذاشت و اعتراض خود را به جاي اين كه متوجه حاكمان متوجه اسلام ميكردند. اميني گفتمان دانشجويي را گفتمان انتقادي خواند و گفت: دانشجو در اين نگاه بين حكومت و حاكميت تفاوت قايل ميشود و ضمن اعتقاد به حاكميت حكومت را بر مبناي آن دائما نقد ميكند و هر نوع خارج از اين گفتمان را مورد اعتراض قرار خواهد داد. انتهاي پيام