عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(علامه): نياز به پارلمان دانشجويي جديتر از گذشته است
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) اظهار داشت: اگر قرار است پارلمان دانشجويي شبيه آنچه پارلمان دانشآموزي است ويترين نباشد بايد برون داد عملي و جنبهي كاركردي هم داشته باشد تا بتواند در مسائل داخلي دانشگاه تصميمگيري كند كه اين هم با شرايط امروز دانشگاه تناقض دارد. «محمد هاشمي» در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا اظهار داشت: طرحي كه علي افشاري در مورد پارلمان دانشجويي مطرح كرده تشكل فراگير دانشجويي بود كه بتواند ضعفهاي دفتر تحكيم وحدت را پوشش دهد چراكه فعاليتهاي تحكيم به فعاليتهاي سياسي منحصر شده بود. وي افزود: در زمان طرح پارلمان دانشجويي گرايشهاي متفاوتي در دانشگاهها حاضر شده بودند و آن موقع نياز به تشكلهايي كه بتواند آن گرايشهاي غيرسياسي را هم پوشش دهد و بتواند نمايندگان آنها را هم وارد مجموعهي فراگير كند احساس ميشد، با توجه به افزايش اين گرايشها نياز به اين تشكل جديتر احساس ميشود. اين فعال دانشجويي گفت: در نگاه سطحي به تشكلهاي حاضر در دانشگاه مشخص ميشود تشكلهايي توانستهاند در دانشگاه موفق باشند كه از بطن دانشگاه به وجود آمدند و در داخل دانشگاه شكل گرفتهاند و تشكلها و كانونهايي كه از بيرون دانشگاه يا بر اساس بخشنامه تشكيل شدند، اعضاي انگشتشماري دارند و فعاليتهايشان در جريان دانشجويي تأثير چنداني ندارد. هاشمي اولين ويژگي يك تشكل دانشجويي را شكلگيري در بطن دانشگاه دانست و افزود: پارلمان دانشجويي بايد بر اساس يك انتخابات آزاد و دموكراتيك شكل بگيرد تا تمام سلايق و گرايشها را پوشش دهد، سياستگذاريهايي كه امروز در دانشگاه انجام ميشود مثلا شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين ميكند فقط اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان حق شركت در انتخابات آن را دارند، با اساس شكلگيري پارلمان دانشجويي تناقض دارد. وي افزود: چگونه قرار است وزارت علومي كه اكنون اجازه نميدهد انجمنهاي اسلامي دانشجويان انتخابات آزاد در صحن دانشگاه برگزار كنند، تن به اين دهد كه انتخابات آزادي براي شكلگيري پارلمان دانشجويي برگزار شود؟ عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) اظهار داشت: وقتي نهادهايي با گرايشهاي خاص مثل شوراي عالي انقلاب فرهنگي بدون اطلاع از فضاي داخلي دانشگاه بر آن سياستگزاري و تعيين تكليف ميكند و رئيسي خارج از جامعهي دانشگاهي را به عنوان رياست بزرگترين دانشگاه كشور قرار ميدهد و اينطور استقلال دانشگاه را زير سئوال ميبرد و اين حداقل استقلال را براي دانشگاهها به رسميت نميشناسد چطور ميخواهيم اميد داشته باشيم پارلمان دانشجويي تشكيل شود كه بتواند در مسائل داخلي دانشگاه تأثيرگذار باشد؟ هاشمي اضافه كرد: با توجه به ويژگيهاي پارلمان دانشجويي؛ اساس شكلگيري از داخل دانشگاه برگزاري انتخابات آزاد براي تشكيل آن و تأثيرگذاري فعاليتش و با توجه به اينكه فضاي امروز جامعهي دانشگاه و نحوهي كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم، خيلي به تشكيل پارلمان دانشجويي واقعي اميدوار نيستم. وي در ادامه گفت: طرح پارلمان دانشجويي اين حس را دارد كه تشكلي فراگير است، از تمام مراكز آموزش عالي ميتوانند در آن نماينده داشته باشند و كار كنند، ديگر اين كه گرايشها و جريانهاي مختلف علمي، فرهنگي، هنري، سياسي و اجتماعي با هم هماهنگ ميشوند و ميتوانند در پارلمان دانشجويي در مورد مسائل اساسي و زيربنايي خود با هم تصميم بگيرند و تأثيرگذار باشند. اين فعال دانشجويي افزود: پارلمان دانشجويي نميتواند خارج از مسائل دانشگاه باشد، قطعا پارلمان دانشجويي نميتواند در مورد ريز مسائل سياسي تصميمگيري كند بلكه پارلمان دانشجويي در مورد مسائل اجتماعي كه دانشگاه را تحت تأثير قرار ميدهد، ميتواند تصميم بگيرد. محمد هاشمي همچنين گفت: تشكلهايي كه عضو پارلمان دانشجويي ميشوند استقلال رأي خود را دارند و همچنان در زمينههاي فعاليت خود، فعاليت ميكنند اما آنچه در پارلمان دانشجويي به صورت فراگير انجام ميدهند، كارهايي است كه همه در آن شريكاند، اين مسائل ممكن است سياسي، فرهنگي يا صنفي باشد، آنچه براي همهي آنها دغدغه است و همه در آن شريكاند، ميتواند براي آنها مبناي فعاليت مشترك باشد. هفتهي پيش، «ميثاق بکيان» مسئول بسيج دانشجويي شرق گيلان در گفتوگو با ايسنا خبر داد: طرح مجلس دانشجويان ايران چندي پيش توسط يكي از دانشجويان دانشگاه پيام نور محمود آباد ارائه شده است و اکنون پس از گذراندن مراحلي جهت اجرايي شدن در وزارت علوم به سر ميبرد. انتهاي پيام