*نقش سفارتخانهها در توسعهي توريسم* يك كارشناس گردشگري : فعاليت رايزنهاي فرهنگي در بخش جهانگردي تنها به تهيهي بروشور و عكس محدود شده است
يك كارشناس گردشگري گفت: فعاليت رايزنهاي فرهنگي ايران در بخش گردشگري و معرفي ايران به تهيهي بروشور و عكس محدود شده است. مهندس " پيام مهستي " در گفتوگو با خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: رايزنهاي فرهنگي ايران در خارج از كشور با تهيهي بروشور و عكس به معرفي ايران در محدوهاي كوچك ميپردازند، بنابر اين شاهد ورود اندك گردشگران به ايران هستيم . وي تصريح كرد: اگر اين بخش فرهنگي سفارتخانههاي خارج از كشور فعاليت خود را از اين سطح بالاتر ببرد و كارهاي تحقيقاتي و بازاريابي نيز در كنار آن انجام دهد، وضعيت گردشگري ايران بهتر ميشود. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: رايزنهاي فرهنگي در سفارتخانههاي ايران ميتوانند فرصتهاي زماني را براي حداكثر استفاده در بخش گردشگري شناسايي كنند. وي با بيان اين كه نظام گردشگري در دنيا تعريف شده است، اظهار كرد: فصول گردشگرپذير وگردشگرفرست براي تمام كشورها به خصوص كشورهاي توسعه يافته مشخص شده و بر اساس آن برنامه ريزي ميكنند، درحالي كه اين مساله مشكل عمدهاي براي ايران و ارتباطات آن در سطح بين الملل محسوب ميشود. مهستي ادامه داد: آژانسهاي فعال در زمينهي گردشگري بر اساس اين زمان بنديها برنامه دارند و ايران اگر با اين شرايط بخواهد وارد فعاليتهاي بين المللي بشود، چون فرصتها را به خوبي شناسايي نكرده تعادل موجود را بر هم ميزند. بنابر اين رايزنهاي فرهنگي ميتوانند موقعيتهاي مناسب و تعطيلات هر كشوري را براي فعاليتهاي توريستي شناسايي كنند. وي رايزنهاي فرهنگي را حلقهي اتصال آژانسهاي توريستي داخل و خارج از كشور دانست و اذعان كرد: اين بخش از سفارتخانهها ميتوانند با آژانسهاي گردشگري ساير كشورها مذاكره كنند و ايران را در چهار چوب برنامهريزيهاي آنها قرار دهند. اين كارشناس گردشگري افزود: تعداد آژانسهاي توريستي فعال در دنيا محدود است و سفارتخانهها اگر براي اين بخش برنامهاي داشته باشند به راحتي ميتوانند زمينهي ورود تعداد بيشتر گردشگر به كشور را فراهم كنند. مهستي در پايان مشكلات بخش گردشگري كشور را به يك نفر محدود ندانست و تصريح كرد: رايزنهاي فرهنگي در سفارتخانهها نيز براي خود وظايفي دارند كه فعاليت در بخش توريسم بايد براي آنها تعريف شود تا به صورت گسترده بر آن متمركز شوند. انتهاي پيام