حجت الاسلام والمسلمين قمي درايسنا: *امروز امربه معروف‌ونهي‌ازمنكر برعهده‌ي رسانه‌هاست *درفضايي كه سهم منطق‌واستدلال رعايت شود نبايد از مناظره و آزادي بهراسيم

رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها گفت: امروز و در شرايط فعلي بيش از آنكه امر به معروف و نهي از منكر بر عهده‌ي مردم باشد بر عهده‌ي رسانه‌هاست. رسانه است كه مي‌تواند طنين مبارزه با فساد اخلاقي، فكري، اقتصادي و آموزشي را در سراسر جامعه ايجاد كند.

حجت الاسلام والمسلمين « محسن قمي » با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ايسنا نشان دهنده‌ي خلاقيت و ابتكار جوانان و اعتلاي آنان است كه مي‌خواهند با كمترين امكانات بزرگترين خدمات را انجام دهند و جهاد دانشگاهي نشان داده است كه انواع خلاقيت را در كار خود مد نظر دارد و جاي تشكر و قدرداني از آنها مي‌رود.

رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها با بيان اينكه «در آخر ماه مبارك رمضان بايد دقت كنيم كه چقدر توانسته‌ايم از اين ماه بهره‌مند شويم و دعاهاي اين ماه چقدر در ما تاثير گذاشته است» گفت: ببينيد امروز كه نزديك به آخر ماه مبارك رمضان است چه تغييري در ما ايجاد شده است، آيا رذايل اخلاقي درون ما به فضايل اخلاقي و محبت تبديل شده است؟ گاهي لازم است انسان به خويش برگردد و در خود تامل كند و نگذارد جهان كثرت او را از تامل نسبت به خود باز دارد، هدف قرب الي الله است.

به گزارش ايسنا، قمي با اشاره به خطبه‌ي همام و تاثير سخن حضرت امير‌المومنين بر يكي از يارانش گفت: گاهي يك سخن مي‌تواند از موشك‌هاي قاره‌پيما و بمب اتم هم تاثيرگذارتر باشد. امروز خيلي‌ها معتقدند به جاي پر كردن زراد‌خانه‌ها بايد روي خبرگزاري‌ها سرمايه‌گذاري كرد.

وي با اشاره به آيه‌اي كه در آن تاكيد شده هر خبري را نپذيريد گفت: نوع خبر در نوع نگاه و تحليل فرد تاثير دارد. اولين ويژگي متقين در خطبه‌ي همام با عنوان منطقهم الصواب آورده شده است. مومنين در سخن گفتن منطقشان صواب است. خبري را خبر صواب گويند كه پنج ويژگي داشته باشد و آن خبرگزاري در راه صواب گام برمي‌دارد كه اين پنج ويژگي را اعمال كند. وقتي خبر مي‌دهيم آن سخن و خبر بايد مطابق واقع باشد، خبري كه مي‌دهيم ممكن است مطابق واقع باشد اما بايد مطابق اعتقادات ما نيز باشد و بايد از خود بپرسيم آيا اين خبر مطابق اعتقادات ماست؟ اعتقاد و باور قبلي را بايد مد نظر قرار دهيم.

وي در بيان سومين ويژگي خبر صواب گفت: اگر خبري مي‌دهيم بايد تمام واقعيت را بگوييم نه نيمي از واقعيت. يكي از بزرگان گفته است بزرگترين دروغ آن است كه انسان نيمي از راست را بگويد. شما خودتان شاهديد وقتي خبري را تمام و كمال كار مي‌كنيم هر روزنامه‌اي با توجه به گرايشات خاص خود و سلايق مد نظرشان بخش‌هايي از آن را انتخاب مي‌كنند، هيچ كدام دروغ ننوشته‌اند اما هيچ كدام هم صواب ننوشته‌اند، هر كدام تنها بخشي از آنچه كه مطابق ميل سليقه‌ي خود بوده است را مطرح كرده‌اند.

قمي در بيان ويژگي‌هاي انتقاد از نگاه حضرت امام(ره) گفت: حضرت امام(ره) فرمودند گاهي افراد مي‌خواهند انتقاد كنند، مشكلي ندارد اما انتقاد بايد هم شامل جنبه‌ي مثبت و هم شامل جنبه‌ي منفي باشد. امام(ره) فرمودند شخصي كه تنها جنبه‌هاي منفي را مطرح مي‌كند انتقاد نكرده است بلكه انتقام گرفته است.

وي افزود: چهارمين ويژگي صواب بودن يك خبر اين است كه انسان وقتي خبري مي‌دهد انگيزه‌اش از دادن خبر دعوت به حق و خدا باشد نه دعوت به خويش. من گاهي به تشكل‌هاي دانشجويي مي‌گويم، يك تشكل دانشجويي مثبت تشكلي است كه معبد باشد نه معبود و آنجا بايد خدا پرستش شود، آنجا بايد مخاطبان را به خدا دعوت كرد نه به خود. يكي از ويژگي‌هاي منطق صواب هم اين است كه خبر بايد ما را به خدا دعوت كند. عده‌اي مي‌گويند نتيجه‌ي خبر به ما ربطي ندارد اما من مي‌خواهم هشدار بدهم كه خبري كه در باور‌هاي ديني مردم سستي ايجاد كند حتما بايد در كنارش مصاحبه‌اي در پاسخ به آن طرح شود، يك طرفه نباشد، گناه بزرگي است. مثلا خبرنگاري مي‌گويد يك نفر آمده عليه خدا و پيغمبر صحبت كرده، من هم خبرنگارم و بايد بنويسم.

قمي افزود: در ديداري كه با مقام معظم رهبري داشتيم ايشان گفتند كه من هيچ وقت مخالف نيستم كه چرا فيلم و يا مثلا رمان فاسدي در جامعه پخش مي‌شود. اما به شرطي كه در كنارش دو تا فيلم ديني و اسلامي نيز در نظر گرفته شود.

وي در ادامه گفت: ما نبايد از مناظره بگريزيم و از آزادي بهراسيم، اما در فضايي كه سهم منطق، آزادي و استدلال توام پرداخت و رعايت شود، آنجا فضايي است كه حقيقت اسلام بهترين زمينه را براي درخشش دارد، منطق صواب آن است كه انسان را نهايتا به خدا دعوت كند.

رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها افزود: آخرين ويژگي‌ منطق صواب و خبر درست اين است كه آن خبر بر حسب مقتضيات و شرايط زمان تنظيم شود. گاه مي‌شنويم كه مي‌گويند سكوت طلاست اما در يك شرايطي هم سكوت حرام است. عالمي كه مي‌بيند در جايي در دين بدعت ايجاد شده است واجب است فرياد بزند. خبرنگاري كه مي‌بيند در جايي به صورت سازمان يافته فساد عقيدتي، اقتصادي و فرهنگي انجام مي‌شود بر او واجب است كه فرياد بزند.

وي با تاكيد بر اهميت شرايط اجتماعي يك خبر گفت‌: مثلا يك اطلاعيه يا بيانيه‌اي در هر روزنامه‌اي يك معناي خاص مي‌دهد، يك مصاحبه با انواع رسانه‌ها معناهاي متفاوتي مي‌دهد، لفظ مهم نيست اما در متن معناي شرايط را بايد رعايت كرد.

قمي ادامه داد: انسان بايد در كارهايش به انگيزه‌ها توجه كند، بايد ببينيم انگيزه از فرستادن يك خبر و پيام چيست. منطق و معيار بايد خدا باشد، بايد ديد آيا خدا و امام زمان(عج) از فرستادن اين خبر رضايت دارند، فرداي قيامت بايد كداممان پيش خدا پاسخگو باشيم؟ زماني كه در كارهايمان اخلاص داشته باشيم در آن بركتي ايجاد مي‌شود. اگر به خاطر خدا كار كنيم بركت در زندگي‌تان پديد مي‌آيد.

وي با بيان اينكه «كاري كه به خاطر خدا باشد پايدار مي‌ماند و بركت پيدا مي‌كند» گفت: ايسنا كاري به خاطر خدا بود، خيلي‌ها خواستند اين كار را بكنند اما كارشان نگرفت، اگر ادامه‌ي كار ايسنا هم در اين مسير باشد بركات بيشتري خواهد داشت. امروز ايسنا بايد به عنوان خبرگزاري دانشجويي تلاش كند تا بلندگوي معنويت، ديانت، ‌اخلاق و عقلانيت در دنيايي باشد كه به شدت از ايسم‌ها و مكاتب مختلف سرخورده شده و بشريت دوباره به طرف معنويت و اخلاق روي مي‌آورد و نياز به بلند گويي دارد و ايسنا مي‌تواند بلندگوي آنها باشد.

وي گفت: امروز جريان‌هاي مختلفي در درون و برون تمدن غرب با اتكا به شعارهاي ديني بر سر قدرت آمده‌اند، حتي شعار‌هايي داده‌اند كه با مدرنيته همخواني نداشت. ببينيد چگونه امپرياليسم خبري در سطح جهاني ملت مظلوم فلسطين را به عنوان ملتي بي‌رحم و تروريست معرفي مي‌كنند و اسرائيل را كه در ذاتش ترور و جنايت است مظلوم جلوه مي‌دهند؟ خبر قدرت زيادي دارد، در مورد مسايل هسته‌يي هم هيچكس از دو هزار كلاهك هسته‌يي اسراييل صحبت نمي‌كند.

وي درباره‌ي سخنراني رييس جمهور در همايش جهان بدون صهيونيسم در جمع دانش‌آموزان گفت: ببينيد چگونه اين خبر در ظرف چند ساعت منتشر مي‌شود و دبير كل سازمان ملل و چند رييس جمهور در مورد آن موضع گيري مي‌كنند، باور نكردني است.

قمي با اشاره به مصاحبه «برگر» روي ناو خليج فارس كه گفته بود «ما آمده‌ايم در اين خليج كه ريشه‌ي ملت ايران را به عنوان يك ملت بخشكانيم» گفت: رييس جمهور ما گفته است رژيم اسرائيل بايد از بين برود، حرف بدي زده است؟ اتفاقا حرفي علمي است. در طبيعت دو حركت وجود دارد، يك حركت طبيعي تا وقتي با مانع برخورد نكند ادامه پيدا مي‌كند و حركتي ديگر حركت قسري است؛ حركتي كه بر اثر فشار بيروني انجام مي‌شود، تا وقتي كه اين فشار بيروني ادامه پيدا مي‌كند اين حركت هم وجود دارد. وجود اسراييل يك حركت قسري است و چون قسري است نابود شدني است. اين حرفي بسيار ساده و علمي است كه رييس جمهور مطرح كرده است.

وي ادامه داد: اين حرف رييس جمهور، هياهويي نمي‌خواست ولي ببينيد چه هياهويي به پا شده است. در اين هياهوي خبرگزاري‌ها و امپرياليسم خبري و استعمار فرانو، رسالتي كه ايسنا دارد اين است كه اين شيوه‌هاي استعمار فرانو را خوب بشناسد و راه‌هاي مبارزه با اين استعمار را شناسايي كند و براي آن راهكار ارائه دهد تا بتواند نقش خود را به عنوان بلند‌گوي جامعه‌ي متدين دانشگاهي ما انجام دهد.

بنابر اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمين محسن قمي، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، ظهر روز چهارشنبه در آستانه‌ي عيد سعيد فطر با حضور و اقامه‌ي نماز جماعت ظهر و عصر در خبرگزاري دانشجويان ايران، در جمع خبرنگاران ايسنا به ايراد سخنراني پرداخت.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-05818
  • خبرنگار :