فاضل ميبدي در گفت‌وگو با ايسنا: دعوت به عقلانيت و علم‌آموزي از مهم‌ترين دعوتها در اسلام است بايد درهاي گفتگو با دانشجويان را باز كرد و به آنان آزادي بيان داد

يك عضو شوراي مركزي مجمع محققين و مدرسين حوزه‌ي علميه قم در ارتباط با بيانات اخير مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان بر ايجاد فضاي عقلانيت و تدبير و گسترش كانونهاي علمي اظهار داشت: عقلانيت پايه‌ي مهم هر تمدني است و هيچ حكومتي بدون عقلانيت به موفقيت نخواهد رسيد. سياست و عقلانيت به يكديگر گره خورده است و نمي‌توان آنها را از هم جدا كرد.

حجت‌الاسلام فاضل ميبدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در دين اسلام نيز به مسأله‌ي عقلانيت توجه ويژه و از مومنان خواسته شده كه در تصميم‌گيري‌هاي خود از عقلانيت استفاده كنند.

وي اظهار داشت: با عقلانيت باب گفت‌وگو ميان همه‌ي انسانها و حتي دشمنان ايجاد مي‌شود. منطق عقلانيت اقتضا مي‌كند كه هيچ انساني مشكلش را با ناسزاگويي و آشوب‌طلبي حل نكند. هركسي بخواهد مشكلاتش را با آشوب و هياهو حل كند از عقلانيت فاصله گرفته است.

ميبدي اضافه كرد: اولين دعوت در اسلام، دعوت به عقلانيت بوده و حضرت علي (ع) نيز به فرزند بزرگوار خود امام حسن (ع) توصيه مي‌كند كه از تجربيات بشري در امور خود استفاده كند.

اين پژوهشگر ديني در ارتباط با بخش ديگري از بيانات مقام معظم رهبري در ارتباط با وارد شدن به فضاي گفت‌وگو با دانشجويان، گفت: متأسفانه در اين چند سال برخورد برخي از مسوولان حكومتي با دانشگاه چندان مطلوب نبوده است. در مواقعي شاهد زنداني و محاكمه كردن دانشجويان بوديم و اين امر مطلوب يك نظام عقلاني نيست. دانشجو نيرويي جوان و آزادانديش است و بايد به او اجازه داد تا سخن خود را بيان كند. اگر يك دانشجو از راه تحقيق، خطا كند بهتر از اين است كه از راه تقليد، خطا نكند؛ اين بيانگر اهميت تحقيق است.

وي در پايان گفت: مي‌بايست درهاي گفت‌وگو را با دانشجويان باز كرد و به آنان آزادي بيان داد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-12693
  • خبرنگار : 71038