در پي تقليد دانش‌آموزان از دعواهاي يك طنز تلويزيوني يك روانشناس تاكيدكرد: خانواد‌ه‌ها با تربيت ذهن نقاد فرزندانشان توان خنثي كردن اثرات منفي سريال‌ها را دارند

يك روانشناس گفت: اگر خانواده‌ها پس از تماشاي هر سريال يا فيلمي آن را نقد كنند و ذهن نقادي را در فرزندانشان تربيت نمايند، اثرات منفي برخي از اين سريال‌ها و فيلم‌ها خنثي مي‌شود. دكتر مصطفي تبريزي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا اظهار كرد: پدر و مادر در خانواده‌ها مي‌توانند با پرسيدن نظر فرزندانشان مبني بر اين كه بدترين و يا بهترين نقش سريال بر عهده چه كسي بوده و يا اين كه چه كسي بهترين حرف و يا بدترين حرف را مطرح كرده در زمينه تاثير اين سريال موثر باشند. تبريزي با اشاره به تئوري يادگيري مشاهده‌يي خاطرنشان كرد: كودكان و نوجوانان خيلي سريع به رفتارهاي نامطلوب، قهرمان بازي‌هاي بد در قالب نمايشي و فيلم‌ها گرايش پيدا مي‌كنند. وي با بيان اين مطلب كه حتي بزرگسالان تحت تاثير يادگيريي مشاهده‌ي آن هستند گفت: مخصوصا اگر اين مشاهدات به همراه چاشني باشد، نظير سريال‌ها، فيلم‌ها و برنامه‌هايي كه جاذبه‌هاي اين چنيني دارد اين تاثيرگذاري نمود بيشتري پيدا مي‌كند. وي با اشاره به نكات مثبت و منفي برخي از سريال‌هاي طنز، از به نقد كشاندن بسياري باورهاي سنتي، چشم و هم‌چشمي‌ها، برخي رفتارهاي نادرست در خانواده‌ها به زبان عمومي كه تاثيرگذار باشد به عنوان مفاهيم خوب اين سريال ياد كرد و افزود: البته يك سري رفتارهاي جلف در اين سريال وجود دارد كه يقينا به جامعه منتقل مي‌شود. اين روانشناس درباره دانش‌آموزاني كه به تقليد از اين سريال مي‌پردازند گفت: تقليد اين دانش‌آموزان از دعواي برره نشان دهنده‌ي اين است كه در آن‌ها زمينه‌اي براي تخليه خود وجود دارد. بايد علت تقليد اين دانش‌آموزان از رفتارها نادرست و تقليد نكردن آن‌ها از بسياري از رفتارهاي خوب شناسايي شود. تبريزي با تاكيد بر نياز افراد جامعه به خنديدن و شاد بودن گفت: در حال حاضر سرگرمي كافي براي افراد جامعه ما وجود ندارد و آن‌ها ترجيح مي‌دهند، سريالي كه دقايقي آن‌ها را بخنداند تماشا كنند حتي اگر خودشان به بدآموزي آن باور داشته باشند. اين روانشناس از اين كه گريه و غم و اندوه در فضاي رسانه‌ها گروهي تبليغ مي‌شود، انتقاد كرد و افزود: حتي در جشن‌هاي مذهبي موجبات گريه مردم فراهم مي‌شود و همين باعث خستگي مخاطب مي‌شود. وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه حلقه‌هاي متصل به هم مسائل تربيتي در اين پديده توسط مهندسان اجتماعي شناسايي و مطالعه شود و روي آن‌ها كار تخصصي صورت گيرد. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۸۴ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8407-11927
  • خبرنگار :