/خلاصه‌ي گزارش/ بررسي زمينه‌ي فعاليت انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان / ميزگرد ايسنا با حضور جمعي از اعضاي انجمن‌هاي اسلامي/‌

تعدادي از اعضاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر با گرايش‌هاي متفاوت موجود در اين تشكل دانشجويي، در ميزگرد خبرگزاري دانشجويان ايران، بيش از پنج ساعت صميمانه با خبرنگاران بخش دانشجويي ايسنا به بحث و بررسي پيرامون فعاليت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان و چگونگي ارتباط آنها با يكديگر پرداختند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين ميزگرد، « حسام‌الدين علامه » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران‌وعلوم پزشكي در اين ميزگرد بر نگاه انتقادي و اصلاحي به مشكلات تاكيد كرد و با طرح اين پرسش كه آيا مي‌توانيم با هم كار كنيم؟، به بيان سابقه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان پرداخت.

وي با اعتقاد به اين كه انجمن‌هاي اسلامي محل تبادل فكر باشند، براي بحث با دكتر سروش درباره‌ي تضاد دموكراسي و ليبراليسم و اينكه چطور مي‌توان امامت و مهدويت را با جريان ليبراليسم جمع كرد، اعلام آمادگي كرد.

علامه سپس به طرح نظراتش درباره‌ي اسلام سياسي، آزادي بيان و مردم سالاري و نوع نگاه به عدالت اقتصادي پرداخت.

وي همچنين عقلانيت را در كنار راديكاليسم ضروري خواند و با طرح اين پرسش كه انجمن اسلامي، تشكل يا پارلمان؟ گفت: بياييم راهكاري بيابيم.

« مرتضي اصلاح‌چي » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي نيز انجمن اسلامي را بستري براي بيان تمام نظرات دانست و انشقاق در انجمن‌هاي اسلامي را مجازي خواند و گفت: در بدنه‌ي دانشجويي هيچ اختلافي نيست؛ بايد خصومت‌ها برطرف شود.

وي ذات جريان دانشجويي را راديكال دانست.

اصلاح‌چي با تاكيد بر اين كه در انجمن‌هاي اسلامي نبايد فرقه‌يي برخورد كنيم، به تجربه‌ي چگونگي تعامل با دانشجويان از سوي تشكل متبوع خود اشاره كرد و گفت: بايد به پيشتوانه‌ي دانشجويي تكيه كنيم.

وي با تاكيد بر لزوم پرداختن به عدالت و آزادي، به طور متوازن، گفت: در طول اين چند سال اشتباه بزرگ دفتر تحكيم وحدت اين بود كه مطالبات عام مردم را رها كرد و يكسري مطالبات خاص را پي گرفت كه مبتلابه اقليت نخبه‌ي جامعه بود، اگر هم مي‌گوييم تحكيم ضعيف شده قسمت اعظم آن همين است.

« امير حبيب‌دوست » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان نيز ضمن بيان تفاوت فضاي سياسي جديد با گذشته از نظر خود، فضاي فعلي حاكم بر انجمن‌هاي اسلامي را فضاي احساسي دانست و تأكيد كرد: در فضاي سياسي نمي‌توان نقد كرد، چراكه در فضاي منطقي هيچ‌كس از نقد مصون نيست، اما در فضاي سياسي عده‌اي مصون مي‌شوند.

وي بر لزوم حركت تحكيم طبق اساسنامه تاكيد كرد و در عين حال گفت كه امكان تعريف مناسب‌تر و به‌روزتر از اساسنامه وجود دارد.

« مصطفي طلوعي » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان، به انتقاد به مواضع سياسي تحكيم در چند سال اخير پرداخت و تاكيد كرد كه اختلافات قابل رفع است و بايد رفع شود.

وي بر لزوم زمينه‌سازي براي رشد تئوريك تاكيد كرد و گفت: وظيفه‌ي ما، بيان افكار گوناگون است؛ البته بايد هويت اصلي انجمن اسلامي حفظ شود.

همچنين « محمد حسن‌زاده » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريزوعلوم پزشكي، بر حفظ هويت اصيل انجمن‌هاي اسلامي تاكيد كرد و به تحول در فضاي سياسي كشور اشاره كرد.

وي با برشمردن مشكل انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، ضمن ارائه‌ي پيشنهادي براي حل آنچه كه معضل در دفتر تحكيم مي‌خواند، گفت: در تحكيم نياز به موضع واحد نيست.

حسن‌زاده با برشمردن فرصت‌ها و تهديدهاي فعاليت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، بر لزوم كاهش حركت‌هاي راديكالي و توجه به خواسته‌ي چند بعدي دانشجويان تاكيد كرد و گفت: مجموعه‌ي انجمن بيشتر از بدنه‌ي اجتماعي جامعه تأثيرپذير است تا بدنه‌ي حاكميت و سيري كه مجموعه‌ي انجمن‌ها در دوران آتي خواهند داشت بيشتر شبيه عبور از ميدان مين است.

« آذرنيا » ديگر عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز كه در ميزگرد حضور داشت نيز به خطراتي كه انجمن‌هاي اسلامي را تهديد مي‌كند پرداخت و گفت: الان متأسفانه ايده‌ي دبيرستان بزرگ، دانشگاه‌ها را تهديد مي‌كند و به نظر مي‌رسد كه به شدت پيگيري مي‌شود.

« ايمان صلواتي‌نژاد »، دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اهواز نيز با بيان اين كه اگر اين تحكيم دوباره تحكيم شود و به آرمان‌هاي ما برگردد به كار و تلاش نياز دارد، بر لزوم اخذ استراتژي جديد انجمن‌هاي اسلامي تاكيد كرد.

وي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان را پل حاكميت با بدنه‌ي اجتماعي و دانشگاهي خواند و تهيه‌ي پروتكل مباني مشترك بين انجمن‌هاي اسلامي را ضروري دانست.

« مراد كاوياني » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس، به برشمردن عوامل تضعيف انجمن‌هاي اسلامي پرداخت و آنچه كه حمايت دانشگاه از برخي از تشكل‌ها مي‌خواند، انتقاد كرد.

وي تغييرپذيري را از جمله‌ي ويژگي‌هاي انجمن‌هاي اسلامي دانست و با اشاره به حساسيت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي، تاكيد كرد كه انجمن اسلامي بايد به عدالت اجتماعي بازگردد.

كاوياني با ابراز اين عقيده كه ضعف انديشه‌هاي تئوريك در بين اعضاي انجمن‌هاي اسلامي وجود دارد، بر تنوع بخشي به فعاليت‌ها و رفتن به سمت عدالت اجتماعي تاكيد كرد.

همچنين « امين قلعه‌يي » عضو شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان، به تفاوت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي در دهه‌هاي 60 و 70 پرداخت.

وي به تهديدات انتخابات آزاد انجمن‌ها پرداخت و با بيان اين كه در انجمن‌هاي اسلامي، عملا پارلمان اتفاق افتاده است، بر ضرورت اتخاذ رويكرد منتقدانه از سوي آنان تاكيد كرد.

« قدرت علي‌نيا » دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه زابل با تاكيد بر اين كه درباره‌ي اشتراكات صحبت كنيم، گفت: بياييد به سمتي برويم كه مشكلات را حل كنيم و ان‌شاءالله با پيشنهادهايي كه مي‌دهيد، مشكلات و گره‌هاي اصلي را باز كنيم.

وي گفت: برخي مي‌گويند كه فراكسيون‌بندي‌ها به مصلحت تحكيم بوده، من اين مصحلت را نمي‌خواهم كه من و جنبش دانشجويي را در اين مقطع به بن‌بست برساند.

گزارش مشروح اين ميزگرد در چهار قسمت پيش از اين ارسال شده به اين خبر نيز لينك شده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۸۴ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-04971
  • خبرنگار :