طلايي‌نيك در جمع خبرنگاران: مجلس در ديپلماسي هسته‌يي به حاشيه رانده شد اجراي پروتكل بدون تصويب مجلس اشتباه بزرگ ديپلماسي هسته‌يي بود

به طور حتم محتواي طرح يك فوريتي مطرح شده براي انطباق با قانون اساسي و دفاع منطقي از چرخه‌ي سوخت هسته‌يي كشور، در كميسيون امنيت ملي اصلاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رضا طلايي‌نيك سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين‌كه اجراي پروتكل الحاقي بدون تصويب مجلس اشتباه بزرگ ديپلماسي هسته‌يي بود، گفت: زيرا علاوه بر غيرقانوني بودن اجراي پروتكل الحاقي قبل از تصميم مجلس، موجب زياده‌خواهي و انتظارات غيرمنطقي در كشورهاي طرف مذاكره شد.

وي ادامه داد: اين‌جانب و برخي از نمايندگان در دوره‌ي ششم و اولين ماه دوره‌ي هفتم چند بار نسبت به لزوم ارايه‌ي لايحه پروتكل الحاقي و كسب مجوز از مجلس قبل از اجراي آن تذكر رسمي داديم. متاسفانه حركت نسنجيده‌اي در مجلس براي پرداخت هزينه‌هاي اشتباهات ديپلماسي هسته‌يي از جايگاه اعتبار نمايندگان دنبال شد.

طلايي‌نيك با تاكيد بر اين‌كه مجلس در ديپلماسي هسته‌يي به حاشيه رانده شده است، تصريح كرد: فقط در موارد لزوم براي جبران اشتباهات و هزينه‌هاي غيرمنطقي ديپلماسي هسته‌يي، برخي مسايل به مجلس تحميل مي‌شود.

وي با تاكيد بر واكنش نمايندگان دوره‌ي ششم و هفتم مبني بر غيرقانوني بودن اجراي پروتكل خاطرنشان كرد: به علت شفاف نبودن و منفعل بودن برخي از مسوولان مجلس در ارتباط با شوراي عالي امنيت ملي، اقدامات غيرمنطقي و غيرقانوني شكل مي‌گيرد.

طلايي‌نيك رسميت دادن به پروتكل الحاقي قبل از تصويب مجلس و يا منوط كردن رسميت چرخه‌ي سوخت هسته‌يي به موافقت كشورهاي خارجي را اشتباهات استراتژيكي دانست و عنوان كرد: نبايد بازي ديپلماسي را با توجه به كارشناسي سه كشور اروپايي يا ندانم‌كاري خود به هم زنيم.

سخنگوي فراكسيون وفاق عنوان كرد: سه كشور اروپايي متهم و مقصر اصلي در مختل شدن مذاكرات و توافقات در سعدآباد و بروكسل هستند و نبايد در تله‌ي سياسي و حقوقي متهم شدن به برهم خوردن توافقات هسته‌يي گرفتار شويم؛ بلكه با شكايت حقوقي به ديوان داوري لاهه بايد نقض معاهده‌ي NPT و مصوبات غيرحقوقي شوراي حكام از سوي ايران پي‌گيري شود.

وي با بيان اين‌كه هنوز راهكارهاي حقوقي مناسب براي دفاع از حقوق هسته‌يي و منافع ملي وجود دارد، گفت: نبايد همزمان با چالش مهم هسته‌يي، به ساير مسايل تنش‌زاي ملي و بين‌المللي دامن بزنيم. لذا ديپلماسي تهاجمي اعلام شده از سوي دولت همانند ديپلماسي انفعالي، حقوق هسته‌يي و منافع ملي را آسيب‌پذير مي‌كند.

وي تاكيد كرد: ديپلماسي ابتكاري و پيشگرانه، راهكار منطقي و مناسب‌تر در دفاع از حقوق هسته‌يي و منافع ملي است و ورود به ديپلماسي تهاجمي، آن سوي افراط ديپلماسي انفعالي گذشته است.

طلايي‌نيك ادامه داد: طرح‌ها و مسايل مهم و ملي مثل موضوع هسته‌يي بايد فرافراكسيوني در مجلس پي‌گيري شود. منحصر كردن فعاليت‌هاي پارلماني و سياسي در دفاع از حقوق هسته‌يي به فراكسيون خاص، منافع ملي را آسيب‌پذير خواهد كرد.

نماينده‌ي مردم بهار و كبودرآهنگ تصريح كرد: هماهنگي در تهيه و ارايه‌ي طرح‌هاي مهم ملي و سرنوشت‌ساز مثل موضوع هسته‌يي بايد در تعامل و هماهنگي با همه‌ي جريانات مجلس انجام شود و بالا بودن ميزان آرا و حمايت‌ها در مساله‌ي سرنوشت‌ساز هسته‌يي به لزوم هماهنگي و مديريت فراجناحي در دفاع از حقوق هسته‌يي وابسته است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: در صورت كارشناسي براي تدوين طرح يك فوريتي و اعمال مديريت مطلوب‌تر، امكان اجماع در مصوبه‌ي مجلس با تغيير در متن وجود دارد؛ زيرا منتقدين نسبت به طرح يك فوريتي فقط نگران به رسميت شناخته شدن پروتكل الحاقي قبل از تصويب مجلس بوده‌اند.

طلايي‌نيك در پايان گفت: انتقادات به طرح به حركت‌هاي يكسويه و ناهماهنگ و غيركارشناسي مربوط مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8407-03260
  • خبرنگار : 71293