حدادعادل در گردهمايي مديران بنياد شهيد و امور ايثارگران: ادغام بنياد شهيد و امور ايثارگران عملي مثبت بود مجلس براي كمك به اين بنياد آمادگي كامل دارد

دكتر غلامعلي حدادعادل در گردهمايي مديران بنياد شهيد و امور ايثارگران در محل سالن سيدالشهدا با گرامي داشت ياد و خاطره امام(ره) و شهدا، همزماني اين گردهمايي را با عمليات ثامن‌الائمه و شكستن حصر آبادان، يادآور نوعي ايثار و حماسه دانست و خطاب به مديران بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: كاري كه شما بر عهده داريد كار مهمي است. توجه به خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران، زنده نگه داشتن ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: شهدا و ايثارگران بارزترين نماد ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي ما هستند كه با حضور خود در جامعه، اسلام را دائما به ما يادآوري مي‌كنند و حفظ اين نماد نه تنها يك وظيفه انساني است بلكه حفظ يك سرمايه به حساب مي‌آيد.

رييس مجلس شوراي اسلامي وجود ايثارگران را يادآوري كننده ايثار و تذكر به اين نكته دانست كه گرفتار دنيا نشويم و خود را از دام‌هايي كه بر سر راه انسان گسترده مي‌شود حفظ كنيم.

وي با بيان اين‌كه وقتي به ياد مي‌آوريم دهها هزار و بيشتر از جوانان برومند اين سرزمين جان عزيز خود را فدا كردند اين براي ما يك مكتب تربيتي است، تصريح كرد: هر چه ياد شهدا و حضور عطر شهادت و ايثار در جامعه بيشتر باشد در برابر تهاجم فرهنگي و ضد فرهنگي دشمنان مصون‌تر خواهيم ماند، اين براي ما يك مكتب تربيتي و يك مدرسه است.

حدادعادل در ادامه خاطرنشان كرد: در زمان جنگ وقتي پيكر پاك شهدا را از جبهه برمي‌گرداندند نفس حضور اين پيكر‌هاي به ظاهر بيجان موثرتر و آموزنده‌تر از خيلي از تبليغات بود.

وي در ادامه خطاب به مديران كل بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: كاري كه شما مي‌كنيد يك كار تربيتي و تبليغاتي و اسلامي است از اين جهت كه اين نماد‌هاي حقيقي را حفظ و زنده نگه مي‌داريد.

خدمت در بنياد شهيد و امور ايثارگران يك كار اسلامي و وظيفه انساني و انقلابي است و از هر جهت به آن نگاه كنيم تصديق مي‌كنيد اين كار ضروري و مهم است.

وي يكي از دغدغه‌هاي مهم پيامبر(ص) بعد از هجرت را رسيدگي به خانواده شهدا و حل مشكلات ايثارگران دانست و گفت: قرآن بارها بر امر رسيدگي به ايتام و يتيمان و خانواده‌هاي آنان تاكيد كرده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي مساله بنياد شهيد و امور ايثارگران را پديده‌اي دانست كه خواست انقلاب بود و در ادامه گفت: قبل از انقلاب دستگاهي كه چنين وظيفه‌اي داشته باشد در كشور وجود نداشت. از ابتداي پيروزي انقلاب متوجه شديم كه وظيفه جديدي بر دوش جمهوري اسلامي است و آن رسيدگي به خانواده‌هاي شهدا است و در اين راستا يك نهاد جديد و نوپايي به اقتضاي پيروزي انقلاب به دستگاه‌هاي رسمي كشور اضافه شد و بعد تحميل شدن جنگ وظيفه اين دستگاه‌ها بيشتر شد و بعد از پايان جنگ نيز همچنان كار اين دستگاه ادامه پيدا كرد.

وي ادامه داد: در طول 27 سال گذشته ما با روش آزمون و خطا با مسايل جديدي روبرو شده‌ايم، فكر و آزمايش كرديم و خطاها را كشف نموديم و از نظر ساختاري، قانوني و مديريتي جلو آمديم و به اينجا رسيديم بدون اين‌كه الگويي از كشور ديگري گرفته باشيم و اين پديده خاص انقلاب ما بود.

وي بنياد شهيد را حاصل انواع تجربه‌ها، خطاها، در 27 سال گذشته دانست و گفت: خوشبختيم كه وضعيت مديريتي و ساختاري اين مجموعه امروز از هر زماني اميدوارتر و بهتر شده است.

حدادعادل تصريح كرد: از لحاظ ساختاري همين كه فعاليت‌ها از پراكند‌گي دور شد و در چتر واحدي درآمده پديده مباركي است، چرا كه از بسياري دوباره‌كاري‌ها جلوگيري مي‌كند و هماهنگي بين تصميمات را ايجاد مي‌كند و هماهنگي بين تصميمات را به وجود مي‌آورد؛ چنين انديشه‌اي في نفسه ارزشمند است و كاش زودتر به اين انديشه مي‌رسيديم.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادغام بنياد شهيد و امور ايثارگران را عملي مثبت تلقي كرد و گفت: بايد اظهار خوشبختي كرد كه اين بنياد از مديري متعهد و توانا برخوردار است. اين تركيب مبارك را بايد مغتنم شمرد و در شرايطي كه مجلس و دولت همسو و همراه شماست، همه مصمم براي دفاع از ارزش‌هاي نظام هستيم، لذا حجت بر ما تمام است. بايد دست به دست هم دهيم تا اگر مشكلي در اين مجموعه وجود دارد را برطرف كرده و جايي كه خلاء قانوني احساس مي‌كنيم مجلس در خدمت شما و خانواده‌هاي شهدا است.

وي ادامه داد: آنچه مهم است افزايش انسجام دروني شما است. وقتي چند دستگاه در هم ادغام مي‌شود يكي از مشكلات ايجاد ناهماهنگي در اين دستگاه‌هاست كه بايد به آن توجه و آن را برطرف كنيم. در طول انقلاب چندين تجربه موفق ادغام داشته‌ايم و بايد مراقب بود كه اين ادغام‌ها حكيمانه صورت گيرد تا هويت واقعي از تركيب آنها حاصل شود؛ البته در ادغام بنياد و امور ايثارگران مشكلات جزئي است، اما در جامعه و مجلس و در نظام تلقي اين نيست كه اين تركيب نامتجانس و ناموفق بوده است.

وي آمادگي مجلس براي كمك به اين بنياد را يادآور شد و گفت: اميدواريم يك بنيادي پديد آيد كه از همه مولفه‌هاي قبلي بهره‌مند بوده و ناهماهنگي‌هاي گذشته را نيز نداشته باشد.

به گزارش ايسنا، حدادعادل به مشكلات و مسايل ايثارگران و خانواده‌هاي شهدا در مراجعه به نمايندگان مجلس از سوي اين افراد اشاره كرد و گفت: بايد با علاقه به درد و دل آنها توجه و از شان و كيان آنها دفاع كنيم و تمام تلاش خود را براي حل مشكلات آنها انجام دهيم. مسايل خانواده‌هاي شهدا مسايل كمي نيست. مشكلات همسران و فرزندان شهدا بايد مورد توجه قرار گيرد و كاري كه شما در اين بنياد بر عهده داريد تلفيقي از عنصر عاطفه و قانون است كه در ساير دستگاه‌ها به اين شكل نيست. قانون حتما بايد در كار شما حاكم باشد. ولي قلب پرعاطفه نيز بايد دائما به شما يادآوري كند كه اينها بهترين خانواده‌هاي انقلاب و چشم و چراغ و سرمايه‌هاي نظام ما هستند و اين تركيب عاطفه و قانون يك هنر است و اين كار شماست.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد و توجه بر مسايل تربيتي و آموزشي فرزندان شهدا گفت: اگر سرمايه‌گذاري درستي كنيم و وظيفه خود را نيز نسبت به خانواده‌هاي شهدا انجام دهيم اين تضميني براي ادامه و حفظ انقلاب مي‌شود، در غير اين صورت اگر به وظيفه خود درست عمل نكنيم، تاثيرات منفي آن را در جامعه خواهيم ديد.

رييس قوه مقننه ادامه داد: امروز ديگر در دانشگاه‌ها با اين شماتت روبرو نيستيم كه فرزندان شهدا از علم و سواد كافي برخوردار نيستند و اين به‌دليل اقدامات و كارهايي است كه شما در مورد مسايل تربيتي و آموزشي انجام داده‌ايد و شاهديم در المپياد‌ها و صحنه‌هاي ديگر اين‌ها بسيار خوب درخشيده‌اند و نتيجه تلاش شما آن مي‌شود كه گره از فناوري‌هايي باز مي‌كنند كه دنيا مبهوت مي‌ماند.

وي در ادامه به مشكلات جانبازان اشاره كرد و گفت: يكي از دردها و مشكلات ما در هر جلسه‌اي كه شركت مي‌كنيم اين است كه جانبازان به ما مراجعه مي‌كنند و مشكلات خود را با ما در ميان مي‌گذارند؛ البته برخي مشكلات واقعي و برخي افرط مي‌كنند و بعضا شان جانبازي خود را رعايت نمي‌كنند، اما به هر حال مجلس كاملا آمادگي دارد در جهت حل مشكلات خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران با شما همكاري كند.

وي به لايحه ايثارگران اشاره كرد و گفت: اين لايحه را به دقت بررسي مي‌كنيم و اميدواريم حاصل تلاش شما و ما اين باشد كه بنياد شهيد و ايثارگران در اين مرحله جديد از قوانين منطقي و جامع برخوردار باشد. همان‌طور كه از مديران خوب و متعهد برخوردار است.

حدادعادل در پايان اظهار داشت: بايد از نيرو و استعداد خانواده‌هاي شهدا در جهت پاكي كشور و حفظ ارزش‌هاي انقلاب استفاده شود تا يكي از نگراني‌هاي مقام معظم رهبري در اين راستا برطرف گردد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8407-03149
  • خبرنگار : 71291