«غزال ايراني» و نخستين خودروي خورشيدي خاورميانه از حضور در اولين رقابت جهاني بازماند

خودروي خورشيدي «غزال ايراني» كه به عنوان نخستين خودروي خورشيدي مسابقات رالي خاورميانه به همت گروهي از دانشجويان و استادان گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران ساخته شده به علت مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي استراليا بازماند.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مشخصات فني اعلام شده اين خودروي خورشيدي كه از معدود خودروهاي پذيرفته شده در مسابقات رالي استراليا بود، تحسين مسئولان برگزاري مسابقات را برانگيخته بود و اميد زيادي براي عرض اندام موفق اين خودرو در بين خودروهاي ساخت تيم‌هاي مجرب دانشگاه‌هاي بزرگ اروپايي و آمريكايي وجود داشت، با اين حال برخي مشكلات مانع از حضور «غزال ايراني» در اين رقابت بزرگ جهاني شد.

مسابقات رالي خودروهاي خورشيدي استراليا از سوم تا دهم مهرماه (يكشنبه هفته آينده) در مسيري به طول بيش از سه هزار كيلومتر از «داروين» درشمال استراليا تا «آدلايد» درجنوب اين كشور در حال برگزاري است.

محمد همتي، مسوول اجرايي تيم خودروي خورشيدي غزال در گفت و گو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره علت ناكامي اين تيم از حضور در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي در استراليا گفت: با توجه به ابعاد بزرگ خودرو كه حدود پنج متر طول و نزديك به دو متر عرض دارد و مشكلات موجود در بسته‌بندي آن از يك سو و محدوديت زماني براي ترانسپورت اين خودرو و عدم پيگيري كافي ما در اين زمينه كه با توجه به اعلام آمادگي يك شركت بزرگ خودروسازي داخلي مسئوليت انتقال خودروي خورشيدي را به اين شركت محول كرده بوديم، اين خودرو از رسيدن به محل مسابقات بازماند.

وي خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه تمامي هماهنگي‌هاي لازم براي شركت در مسابقه از جمله تهيه بليت براي اعضاي تيم و ارسال ساير تجهيزات انجام شده بود.

همتي تصريح كرد: اين مسابقات از روز يكشنبه با شركت حدود 23 تيم از كشورهاي مختلف آغاز شده و در حال حاضر خودرو‌ها در حال پيمودن مسير سه هزار كيلومتري مسابقه هستند كه خودروي Nuon از هلند - فاتح مسابقات سال 2001 و 2003 - و خودروي دانشگاه ميشيگان آمريكا پيشاپيش اين خودروها قرار دارند.

دكتر ابري نيا، عضو هيات علمي گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران و سرپرست اين پروژه نيز چندي پيش در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» ايسنا درباره ويژگي‌هاي اين خودرو گفت: اين خودروي خورشيدي كه «غزال ايراني» نامگذاري شده، اولين خودرو از اين نوع در ايران و خاورميانه است كه با استفاده از دانش روز و به كمك قوي‌ترين نرم‌افزارهاي مهندسي طراحي شده است. اين نوع از خودروهاي خورشيدي كه در ابعاد واقعي طراحي و ساخته مي‌شوند، بيشتر جنبه تحقيقاتي داشته و براي شركت در مسابقات مختلف رالي ساخته مي شوند.

وي با بيان اين‌كه طراحي و ساخت اين خودرو از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده‌تر از آن است، خاطرنشان كرد: پروژه طراحي و ساخت خودروي غزال ايراني از آذرماه 1383 در گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني آغاز شده و در حال حاضر مراحل آخر طراحي خود را پشت سرمي‌گذارد و ساخت اين خودرو نيز از يك ماه پيش آغاز شده است.

عضو هيات علمي دانشكده فني دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره مشخصات فني اين خودرو گفت: خودروي غزال ايراني يك خودروي تك سرنشين به طول پنج متر، عرض 8/1 متر و ارتفاع 2/1 متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است. اين خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلوست كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود.

دكتر ابري‌نيا در پايان درباره نحوه عملكرد خودروي خورشيدي غزال ايراني به ايسنا گفت: روي سطح بالايي خودرو با سلول‌هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشانده شده كه انرژي خورشيدي از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل خودرو ذخيره مي‌شوند.

اين انرژي، موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت درمي‌آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو نيز به نحوي انتخاب شده كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند به طوري‌كه وزن نهايي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ مهر ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8407-02252
  • خبرنگار : 90062