مشاور وزيرامورخارجه: *نگاه راهبردي به افكارعمومي جهان درسياست‌هاي كلان ايران ضروريست *باقبول پيشنهاد ايران ازسوي اروپا،تعليق مجدد اصفهان قابل مذاكره خواهد بود

مشاور وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اتهاماتي كه در دو سال گذشته از سوي اروپا و غرب نسبت به برنامه‌ي صلح آميز هسته‌يي ايران مطرح شده است مي‌گويد: "دولت مي‌تواند در اين رابطه چيزي شبيه به ستاد تبليغات جنگ و يا جنگ رواني كه ديگران بر ما تحميل كرده‌اند، ايجاد كند".     

زنگنه مي‌افزايد:" وجود نگاهي راهبردي به گفتمان افكار عمومي جهان در سياست‌هاي كلان ايران امري ضروري است".

وي با بيان اين كه " در ادامه‌ي پروسه‌ي پيگيري مساله‌ي هسته‌يي كشور مسايلي از قبيل فلسطين و عراق تعيين كننده خواهد بود" مي‌افزايد:" آمريكا بر اساس نظم نوين جديد معتقد است ايران يا بايد از صحنه معادلات بين‌المللي خارج شود و يا به شكلي كه وي در نظر دارد، وارد صحنه شود. " در عين حال وي تصريح مي‌دارد كه " خارج كردن ايران از كل گردونه تصميم‌گيري‌هاي منطقه‌يي و محلي كاري سخت و نزديك به امري محال است".

زنگنه با اشاره به رويكرد اخير وزير امور خارجه‌ي فرانسه مبني بر تمايل به ادامه‌ي مذاكرات هسته‌يي بين ايران و سه كشور اروپايي پس از تصويب قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام عليه راه اندازي تاسيسات UCF اصفهان مي‌گويد:" اقدام به ازسرگيري فعاليت‌هاي UCF اصفهان در برابر پيشنهاد سختگيرانه‌ي اروپا كاملا مناسب و قابل قبول است".

صباح زنگنه، مشاور وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين كه آيا اجلاس بعدي شوراي حكام اضطراري و يا در روال عادي تشكيل مي‌شود گفت: تفاوتي در عادي و يا اضطراري بودن اين نشست نيست، بلكه مهم اين است كه نسبت به اين اجلاس با موضوع ايران فضاسازي زيادي صورت گرفته است، لذا به طور كلي نشست آتي شوراي حكام عادي نيست.

وي با اشاره به گزارش دبيركل آژانس گفت: پيش بيني مي‌شود كه در گزارش دبيركل بحث آلودگي‌ها اتمام يافته و منشا آن را خارجي اعلام كرده و بر همكاري مثبت و خوب ايران در اين خصوص اشاره شود. همچنين موضوع فعاليت‌هاي فرآوري اورانيوم اصفهان مطرح خواهد شد كه در اين خصوص دو مساله وجود دارد؛ اول آن كه ايران براي راه اندازي و فك پلمب از تاسيسات UCF اصفهان به آژانس درخواست داده است و ناظران آژانس در اين تمام اين روند حضور داشته‌اند، دوم آن كه با اشاره به قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام كه از ايران خواسته شده است كل فعاليت‌هاي هسته‌يي اصفهان و نطنز را به حالت تعليق نگه دارد، اما ايران به اين مساله توجه نكرده و بر تصميم خود در مورد اصفهان اصرار دارد.

وي افزود: به لحاظ پادماني و حقوقي يعني عدم التزام ايران به تعليق فعاليت‌هاي فرآوري اورانيوم اصفهان كه در قطعنامه‌ي اخير آمده است، امري خلاف است.

زنگنه گفت: متاسفانه عملكرد شوراي حكام در اين كه مساله‌اي كاملا حقوقي و طبيعي را با اجماع نظر اعضاي شوراي حكام بنا بر خواست كشورهايي خاص معلق نگه مي‌دارد به رويه‌اي در اين مرجع بين‌المللي حقوقي تبديل شده است كه جاي تامل و بررسي بيشتر دارد.

وي افزود: درخواست ادامه‌ي تعليق در اصفهان بدون يك استدلال حقوقي و براساس مواد حقوقي و پادماني از ما خواسته شده است؛ در عين حال كه ايران با نظارت كارشناسان و بازرسان آژانس فعاليت‌هاي اين مركز را ازسرگرفته است.

مشاور وزير امور خارجه با اشاره به رويكرد سياسي گزارش آتي دبيركل آژانس ابراز داشت: اساسا با اعمال فشار آمريكا چنين تصميمي در شوراي حكام گرفته شد، اروپا و غرب با تفسير مواد حقوقي و پادماني اين طور القا كردند كه برداشت‌شان از اين مواد اين است كه اصفهان هم جزو پروسه‌ي تعليق محسوب مي‌شود.

وي در پاسخ به اين كه چه نتايجي از نشست آتي شوراي حكام انتظار مي‌رود گفت: احتمال دارد در مورد اين مساله كه در برنامه‌هاي ايران انحرافي ديده نشده است اما براي ادامه‌ي مذاكرات بين طرفين ادامه‌ي تعليق دراصفهان ضروري است مجددا راي‌گيري ‌شود و چنانچه ايران چنين تصميمي را نپذيرد اتوماتيك موضوع هسته‌يي ايران از آژانس سلب شده و به شوراي امنيت ارجاع مي‌شود.

زنگنه گفت: چنانچه قبل از تشكيل جلسه شوراي حكام اروپايي‌ها در مواضعشان نرمش نشان دهند و براي ادامه‌ي مذاكرات اعلام آمادگي كرده و پيش نويس ارايه شده قبلي را قابل مذاكره و اصلاح كنند به نحوي كه شرايط مورد درخواست ايران براي ادامه‌ي مذاكره مبني بر اين كه بحث تعطيلي اصفهان مطرح نشود و براي موضوع تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي شرايط و ضمانت‌هاي بهتري ارايه شود مي‌توان احتمال ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت را منتفي دانست.

مشاور وزير امور خارجه در پاسخ به اين كه در صورتي كه اروپايي‌ها پيشنهاد مورد قبولي مثل تشكيل كنسرسيومي براي توليد سوخت با مشاركت ايران و اروپا را ارايه دهند، آيا ممكن است ايران مجددا فعاليت‌هاي فرآوري اورانيوم اصفهان را با شرط مدت زماني مشخص تعليق كند، اظهار داشت: از نگاهي سياسي - مديريتي اين امر امكان پذير است. اگر توافق شود كنسرسيومي جهت غني سازي اورانيوم تشكيل شود به نحوي كه ايران بتواند سوخت هسته‌يي را صادر كند و به اين ترتيب عملا فناوري چرخه‌ي سوخت هسته‌يي ايران مورد استفاده قرار گيرد، اين پيشنهاد قابل اجرا است، بنابراين معتقدم براي رسيدن به چنين هدفي ممكن است ايران در اين شرايط تعليق مجددا تاسيسات UCF اصفهان را قابل مذاكره بداند. 

اين حقوقدان تصريح كرد: در كنار بررسي چنين تصميمات و پيشنهاداتي معتقدم دولت بايد نسبت به انجام اموري موازي اقدام كند. راه اندازي يك همكاري گسترده‌تر و فعال‌تر ديپلماتيك در سطح جهاني و رسانه‌يي درباره‌ي كاهش تسليحات هسته‌يي در دنيا بسيار حائز اهميت و موثر است.

وي گفت: پروتكل‌ها و تعهدات بسياري از سوي آمريكا در خصوص صلح و عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي و شيميايي امضا شده كه به آنها عمل نكرده است؛ آن چه امروز خطري بالفعل است تهديد سلاح‌هاي هسته‌يي و شيميايي موجود و امكانات تسليحاتي گسترده آزمايشهاي جديد و به عرصه آمدن نسل‌هاي جديدي از سلاح‌هاي اتمي است.

اين استاد دانشگاه گفت: در بين مردم دنيا براي شنيدن اين مباحث آمادگي بيشتري وجود دارد.

زنگنه افزود: كشوري مثل ژاپن در اين خصوص بسيار مستعد است كه در اين خط موازي حركت كند و اخيرا اجلاسي در اين باره تشكيل داد كه ايران نيز مي‌تواند در دبيرخانه‌ي آن مشاركت كند. همچنين هيات ايراني مستقر در سازمان ملل توانسته است تا حدود زيادي نسبت به سياست‌هاي غرب و به ويژه آمريكا در مورد بازنگري در NPT مواضع محكمي را اتخاذ كند.

وي گفت: بايد با سازمانهاي بين‌المللي محيط زيستي، احزاب سبز، كشورهاي غيرمتعهد و حتي برخي كشورهاي اروپايي حركت‌هاي موثر و گسترده‌اي را در اين خصوص صورت داد.

مشاور وزير امور خارجه معتقد است: نبايد منتظر شويم تا محور همه‌ي خبرها و گفت‌وگوهاي دنيا مساله‌ي هسته‌يي ايران قرار گيرد؛ مذاكرات هسته‌يي بين دو طرف ايران و اروپا گرچه لازم و ضروري است، اما معتقدم عملكرد موازي در اين مسير قابل توجه است.

وي افزود: سلاح‌هاي هسته‌يي و شيميايي تنها تهديد آمريكا عليه روسيه نيست؛ بلكه به كل جهان باز مي‌گردد. بنابراين بايد به ساز و كاري جديد در دنيا رسيد تا كشورهايي كه هدف اين سلاح‌ها هستند به ايفاي نقش بپردازند.

وي گفت: ساختار قدرت اتمي فعلي، ساختاري محض اتمي و غيرعادلانه است در حالي كه بايد آن به اين سو باز گرداند كه اين قدرت واقعا چه كساني را تهديد مي‌كند؟

زنگنه با بيان اين كه در مفهوم امنيت جهاني و خلع سلاح جهاني مفاهيم موجود رقابت و كنترل تسليحاتي را از طريق رقابت وحشت و يا توازن وحشت بيان مي‌كند افزود: اما امروز بايد محور مفهوم امنيت جهاني توازن عدالت باشد به نحوي كه كشورهايي كه داراي سلاح هسته‌يي نيستند بتوانند با حمايت و كنترل قانوني كشورهاي دارنده‌ي سلاح اتمي نقش ايفا كنند.

مشاور وزير امور خارجه در پاسخ به اين كه تا چه اندازه ظرفيت و توان حركت موازي در كشور وجود دارد گفت: اگر اصل موضوع پذيرفته شود قطعا راهكار اجرايي خواهد داشت در عين حال كه لزوما ايران انجام دهنده و متصدي اجراي چنين هدفي نيست ايران مي‌تواند نرم افزار كار را ارايه كند و با همكاري سازمان‌هاي بين‌آلمللي تصميم ساز، افكارعمومي و حقوقدانهاي متشكل بين‌المللي و دولتهاي علاقمند امكان پذير است.

زنگنه در پاسخ به اينكه در نگاهي بدبينانه به جلسه‌ي آتي شوراي حكام چه سناريويي قابل پيش بيني است گفت: معتقدم ما هنوز از تمام ظرفيت‌هايمان استفاده نكرده‌ايم و ترازوي رابطه‌ي ما با غربي‌ها (اروپا) به خوبي تنظيم نشده است اما در نگاهي بدبينانه اين است كه بر اساس قطعنامه‌يي كه صادر خواهد شد چنانچه ايران به مصوبه‌يي كه در اين جلسه صادر خواهد شد عمل نكند موضوع هسته‌يي ايران به شوراي امنيت ارجاع داده مي‌شود اين در حالي است كه ارجاع به شوراي امنيت مستند قانوني مي‌خواهد تا نسبت به آن موضع گيري شود. ايران تهديدي براي صلح جهاني و منطقه ايجاد نكرده است و هيچ قرينه‌اي براي انحراف از برنامه صلح آميز هسته‌يي‌اش ديده نشده است؛ بنابراين بررسي مساله‌ي هسته‌يي ايران در شوراي امنيت چالش برانگيز خواهد بود؛ مگر آنكه آمريكا از سر ناچاري اقدام به جعل اسناد و مداركي عليه ما كند همانند آنچه كه در مورد عراق صورت داد.

وي افزود: ايران بايد نسبت به اقدامي دو جانبه و چند جانبه ابتدا در حلقه‌ي اول ارتباطي‌اش (همسايگان) به طور فشرده و جدي اقداماتي را انجام دهد و در حلقه‌ي افكار عمومي فعاليت‌هاي حساب شده‌اي داشته باشد و در حلقه‌ي ديگر نسبت به تصميم‌گيرندگان شوراي امنيت و كشورهايي كه نزديكي بيشتري با آنها داريم اعمال فشار كنيم و تلاش امريكا را براي رسيدن به اجماعي بين‌المللي عليه ايران شكسته و سست كنيم.

زنگنه در پاسخ به اينكه در چنين شرايطي وضعيت مذاكرات بين ايران و اروپا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا وضعيت بحراني و مذاكرات شكست خورده است گفت: معتقدم شرايط مختلفي وجود دارد كه اروپا از صحنه‌ي مذاكرات خارج نمي شود و تلاش مي‌كند جايگاه خود را كه تاكنون به دست آمده است حفظ كند. اين احتمال وجود دارد كه اروپا از ايران بخواهد تعليق را در طول مذاكرات محترم شمارد تا دو طرف به راه‌ و روش‌هاي مطلوب ديگري برسند اما تصور مي‌كنم در اين پروسه مسايلي از قبيل فلسطين و عراق تعيين كننده خواهد بود.

وي افزود: اروپا و آمريكا تلاش مي‌كنند از موضوعات ديگر در اين روند كمك بگيرند تا به يك توافق جامعي در اين خصوص دست پيدا كنند كه شامل همه موضوعات شود به طوري كه انتظارات ايران از جايگاه آينده‌اش تا حدودي تامين شود.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه چنانچه در نظر بگيريم اروپا و آمريكا هيچ جايگزيني در منطقه براي ايراني در كنترل بحران‌هاي منطقه‌اي و جهاني ندارند اظهار داشت: به طور كلي اروپا و آمريكا در مسايل كشوري و مفهومي در منطقه و حتي جهان به ايران نياز دارند چرا كه در غير اين صورت خسارت بسياري را بايد متحمل شوند.

وي افزود: البته تحقق چنين رويكردي به رفتار ايران بستگي دارد كه تا چه اندازه عقلانيت را در مسايل بين‌المللي داشته و يا اينكه با عصبانيت به عنوان روش كار برخورد كند.

مشاور وزير امور خارجه كشورمان در ادامه‌ي اين گفت‌و‌گو تصريح كرد: مساله اين است كه غرب در يك دوره‌اي تقسيم منافع و موقعيت كرده است و در حال حاضر شرايط اينگونه ترسيم مي‌شود كه در اردوي غرب آمريكا در كسب اين منافع جلو افتاده است اما آمريكا بنا دارد تمام منافع و موقعيت‌ها را به خود اختصاص دهد و در كنار امريكا تلاش‌هاي اروپا در مساله هسته‌يي ايران به اين دليل است كه موقعيت قبلي مقداري حفظ شود و جايگاه اروپا در دنيا ترميم شود.

اين حقوقدان با اشاره به ترسيم نقشه جديد جهان يا همان نظم نوين جديد به مساله خاورميانه بزرگ اشاره كرد و اظهار داشت: اينكه چه كشوري بتواند در اين روند روحيه‌ي طرف مقابل را زودتر بشكند و امتيازات رواني و سياسي بيشتري را به دست آورد مورد توجه است. آمريكا با بسيج امكانات ارتباطي سياسي و اقتصادي خود تلاش مي‌كند اين موفقيت را براي خود داشته باشد و معادلات مختلف جهان ، منطقه‌اي و مفهومي را براي خود تعريف كرده و سپس آن را تثبيت كند. اما اين روند هنوز به مرحله‌ي ترسيم هم نرسيده است.

وي با اشاره به مساله هسته‌يي ايران اظهار داشت: يكي از مسايلي كه آمريكا آن را به شدت پيگيري مي‌كند موضوع فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي ايران است. آمريكا بر اساس نظم نوين جديد معتقد است ايران يا بايد از صحنه معادلات بين‌المللي خارج شود و يا به شكلي كه آمريكا در نظر دارد وارد اين صحنه شود.

وي گفت: با توجه به استقلال تصميم‌گيري و تفاوت نظام سياسي ايران و روش اين كشور براي ورود به معادلات قدرت منطقه‌اي و جهاني چنانچه اروپا بتواند ايران را به يكي از اين دو خط مشي نزديك كند، برنده منطقه‌يي محسوب خواهد شد و توانسته است در حل يك بحران منطقه‌اي نقش خود را به خوبي ايفا كند.

وي افزود: اين نتيجه براي اروپا جايگاه محكمي را در معادلات جهاني رقم مي‌زند اما خارج كردن ايران از كل گردونه تصميم‌گيري‌هاي منطقه‌اي و محلي كاري سخت و نزديك به امري محال است به همين دليل پيشنهادهاي اروپا تلاشي بود در جهت نزديك كردن ايران به بازي جهاني با تعريفي كه اروپا و يا آمريكا دارد.

زنگنه در پاسخ به اينكه اختلاف نظري در سطح افكار عمومي اروپا و آمريكا نسبت به حمله‌ي نظامي به ايران وجود دارد آيا ايران مي‌تواند از اين اختلاف نظر به نفع خود استفاده كند؟ گفت: اختلاف اروپا و آمريكا بر سر حمله نظامي ايران يك بازي است. نه اروپا و نه آمريكا قصد حمله نظامي به ايران را ندارند، بلكه يكي تهديد مي‌كند و ديگري به ظاهرمخالفت. هيچ كدام از اين دو گروه در معادلات فعلي بين المللي توان حمله نظامي به ايران را ندارند و يا اينكه حمله‌ي نظامي را نتيجه بخش نمي‌دانند. در عين حال بسياري از استراتژيست‌هاي آمريكا و غرب به ضرر حمله نظامي به جاي منفعت آن اشاره دارند.

وي در ادامه اين گفتگو با اشاره به اتهاماتي كه به طور مكرر در طي دو سال گذشته از سوي آمريكا و اروپا به ايران زده شده است گفت: عملا ايران هيچگونه پيگيري تبليغاتي حقوقي و سياسي نسبت به اتهام‌هايي كه به طور مكرر در بحث هسته‌يي به ايران زده مي‌شد نداشته‌ است. معتقدم ايران مي‌تواند از اين جريان استفاده كرده و افكار عمومي دنيا را نسبت به اقدامات تخريب كننده اروپا و آمريكا نسبت به برنامه هسته‌يي صلح آميز ايران روشن كند تا دولت‌ها از دست زدن به اشتباهات ديگر در مورد ايران پرهيز كنند.

مشاور وزير امور خارجه با بيان اين اعتقاد كه دولت مي‌تواند در اين رابطه چيزي شبيه به ستاد تبليغات جنگ و يا جنگ رواني كه ديگران بر ما تحميل مي‌كنند را ايجاد كند گفت: دولت مي‌تواند وارد اين عرصه شده وبا يك حمله تبليغاتي روشنگرانه نسبت به اقدامات تخريبي اروپا و آمريكا افكار عمومي جهان را تفهيم كند.

زنگنه با بيان اينكه ايران مي‌تواند نسبت به اتهام‌هايي كه در خصوص انحراف و تخلف ايران از برنامه صلح‌آميز هسته‌يي زده شده است به مجامع بين‌المللي حقوقي شكايت كرده و ادعاي خسارت كند گفت: متاسفانه ما در اين روند بسيار ضعيف عمل كرديم اگر يكي از موارد اتهامي كه آنها به ما داشتند را مطرح مي‌كرديم بقيه كشورها در حمايت از اروپا و آمريكا اقدامي عليه ايران صورت نمي‌دادند.

وي افزود: در افكار عمومي غرب هر گونه ورود به عرصه توليد و گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي منفي تلقي مي‌شود، اما آنها به راحتي افكار عمومي را جهت داده و توسط سياست‌مداران، احزاب و گروه‌هاي مختلف به سمت اهداف خاص خود هدايت مي‌كنند تا احساسات انسان دوستانه مردم تخليه شود.

زنگنه گفت: معتقدم كسي در ادامه كار برنده است كه ساز و كاري براي گفتمان افكار عمومي داشته باشد. متاسفانه ايران فاقد اين گفتمان است. در طول 26 سال پس از انقلاب اسلامي ما تنها در سه مورد آنهم به طور استثنايي توانستيم نتيجه مثبتي از گفتمان افكار عمومي بگيريم فتواي امام خميني (ره) نسبت به حكم اعدام سلمان رشدي، مساله حمله‌ شيميايي عراق به ايران و اعزام مصدومان شيميايي به كشورهاي اروپايي‌ و البته طرح گفتگوي تمدنهاي محمد خاتمي، رييس جمهور سابق توانست در دنيا انعكاس خوبي يابد، اما اين در حالي است كه هيچ يك از اين سه مقوله سازوكار پيگيري و استمرار نداشتند تا نتايج بيشتري به دست آيد.

وي گفت: در حال حاضر ايران تعريفي براي گفتمان عمومي جهان در داخل ندارد.

مشاور وزير امور خارجه با بيان اينكه بايد در مساله هسته‌يي كه مساله‌يي بسيار كلان است، سازوكاري براي گفتمان افكار عمومي در نظر گرفته شود افزود: بايد جايگاهي براي بحث درباره افكار عمومي جهان تعريف كرد، ايران به عنوان كشوري كه داعيه‌ي تفكر، نظام و سيستم اسلامي و ديني و داعيه‌ي استقلال و مظلوميت ملت خود را دارد، در عين حال جاذبه‌هايي را در دنيا ايجاد كرده است، اما متاسفانه ما نتوانستيم از هيچ يك ازاين مقولات تعريفي ارايه كنيم.

وي گفت: هر كدام از اين داعيه‌ها از سويي جدايي ما با دولت‌ها و و نزديك شدنمان با ملت‌ها را در بر دارد و يا در جهان اسلام به جاهايي ما را وصل كرده و از جاهايي جدا. متاسفانه وقتي بحث طايفه‌گري در عراق مطرح مي‌شود ما از اهل تسنن جدا شده و به شيعيان گرايش پيدا مي‌كنيم اما در آنجا كه از حقوق مردم مسلمان فلسطين و بوسني حمايت مي‌كنيم خود را به جهان اسلام وصل مي‌كنيم و يا وقتي در برابر اروپا ايستادگي مي‌كنيم با ملت‌ها وصل شده و از دولت‌هاي اقمار آمريكا دور مي‌شويم. بنابراين وجود نگاهي راهبردي در گفتمان افكارعمومي جهان نسبت به سياست‌هاي كلان‌ ايران امري ضروري است.

زنگنه درباره وضعيت مذاكرات هسته‌يي بين دو طرف ايران و اروپا و اينكه آيا مذاكرات در شرايطي بحراني است گفت: هر دو طرف براينكه موضوع را بررسي كنند و به راه‌حلهاي مناسب برسند، تاكيد دارند، نه ايران و نه اروپا تمايلي به جنگ و درگيري در منطقه ندارند اما اينكه تا چه حد آنها به حق ايران احترام گذاشته و چه تعريفي از اين حق داشته باشند جاي تامل دارد.

وي گفت: در تعريف ضمانتهاي عيني ايران بايد با سه شاخص زمان، كميت و جهت‌گيري به گفتگو با اروپا بپردازد تا به چارچوبي كه حداقل‌هاي ايران را تامين مي‌كند برسيم.

وي با اشاره به نظر برخي كارشناسان مبني بر اينكه آنها معتقدند ايران تا توليد سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر فاصله‌ي زيادي دارد چه رسد به 20 نيروگاه هسته‌يي ديگر گفت: اگر اين نظر فني درست باشد به راحتي مي‌توانيم با اروپا به تفاهم برسيم چرا كه نطنز در حد يك پيلوت است و هرگز نمي‌تواند تبديل به ابزاري قابل انحراف به سمت اهداف نظامي شود؛ بنابراين معتقدم بايد چارچوب‌هاي سياسي بر اساس داده‌هاي فني به طور دقيق مطرح و بررسي شود.

وي در خصوص ادامه مذاكرات هسته‌يي در دولت جديد اظهار داشت: دولت جديد فرصت‌هايي را ايجاد كرده كه مي‌تواند از آن به خوبي استفاده كند، اما اين مساله در قسمتي نتيجه عكس داشت. تصور اروپا از دولت جديد اين بود كه اين دولت جدي، سخت‌گير و غير قابل انعطاف است، يعني اگر غربي‌ها فكر نمي‌كردند كه دولت احمدي نژاد بر سر كار نمي‌آيد، شايد پيشنهاداتشان به ايران نرم‌تر بود، اما همانطور كه هر كشور و ملتي در معاملات بين‌المللي خود قيمت بالايي را قايل مي‌شوند تا بعد در مذاكره و چانه‌زني آنها را تقليل دهند، تصور غرب هم اين بود كه دولت جديد سخت‌گير است و طبعا سقف پيشنهاداتشان را بايد بالا ببرند و در چند روز گذشته شاهد بوديم كه وزير امور خارجه فرانسه بر اين كه جاي چانه‌زني بر سر پيشنهادات ارايه شده وجود دارد، اشاره كرده است.

زنگنه گفت: ايران با در نظر گرفتن رويكرد اروپا سقفي را براي خود تعيين كرده است كه آنهم عدم تعليق فعاليت‌هاي تاسيسات UCF اصفهان است؛ بنابراين فعاليت‌هاي اصفهان در برابر پيشنهاد سختگيرانه اروپا كاملا مناسب و قابل قبول است.

اين حقوقدان اظهار داشت: همان گونه كه رهبري نظام فرمودند، ما انسانهايي منطقي و عقلاني هستيم و با حفظ حقوقمان مذاكره مي‌كنيم.

مشاور وزير امور خارجه با اشاره به اظهارات و رفتارهاي ضد و نقيض دستگاه‌هاي مختلف كشور و تاثير آن بر روند و كندي مذاكرات گفت: از ديد غربي‌ها هر نوع عدول و برگشت از تصميمات و توافقنامه‌ها به عنوان امتياز در مذاكره تلقي نمي‌شود؛ بلكه فشار‌پذير بودن آن كشور محسوب مي‌شود. در مساله هسته‌يي ايران متاسفانه به دليل برخوردهاي ضد و نقيض ما در مساله هسته‌يي، اروپايي‌ها اين برخورد را به عنوان يك رويه براي خود قرار داده‌اند.

وي گفت: متاسفانه در مجلس و دستگاه قضايي ما برخوردهايي غير واقع بينانه صورت مي‌گيرد كه ناظران عملكرد مجلس شوراي اسلامي و دستگاه قضايي ايران آن را اقدامي دور از واقعيت مي‌بينند بنابراين بايد در ادامه پيگيري مساله هسته‌يي كشور نسبت به كاهش اين آسيب‌ها اقدامي جدي صورت گيرد.

وي در پاسخ به اينكه به لحاظ اجرايي آيا تغييري در روند قبلي پيگيري مساله‌ي هسته‌يي ايران صورت خواهد گرفت گفت: مذاكرات هسته‌يي از سوي شوراي عالي امنيت ملي همانند قبل نيز دنبال مي‌شود، ممكن است در تيم مذاكره كننده هسته‌يي يكي دو نفر تغيير كنند، اما معتقدم تغيير كلي تيم و رويه‌ي كار منفعتي در بر نخواهد داشت.

گفت‌و‌گو از خبرنگار ايسنا:زهرا اصغري

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8406-13839
  • خبرنگار : 71049