فعالان سابق دانشجويي در دولت؛ مزايا و آسيب‌ها /گفت‌وگو با تعدادي از فعالان دانشجويي/ * تشكل‌ها ملزم به حمايت از اعضاي سابق خود در دولت نيستند *

تعدادي از فعالان سابق تشكل‌هاي دانشجويي، از جمله جامعه‌ي اسلامي دانشجويان و بسيج دانشجويي در دولت جديد حضور يافته‌اند. سه فعال دانشجويي درباره‌ي رابطه‌ي مناسب اين مسوولان امروز و تشكل‌هايي كه در آنها عضو بوده‌اند و ويژگي‌هاي اين حضور، نظر خود را ابراز كرده‌اند كه حاصل آن در پي مي‌آيد.

پيش از اين نيز تعدادي از اعضاي سابق تشكل‌هاي دانشجويي به عضويت در دولت و مجلس و ديگر نهادها در مي‌آمده‌اند، از جمله دكتر زاكاني در مجلس هفتم كه پيشتر رييس سازمان بسيج دانشجويي بوده است و يا موسوي خوئيني، حقيقت‌جو، تاجرنيا، سعيدي و يوسفيان در مجلس ششم حضور داشتند. محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور نيز سابقا عضو دفتر تحكيم وحدت بوده است.

بنابر اخبار، «علي سائلي» مشاور جوان وزير كشور، «ميثم نيلي» مشاور وزير ارشاد، دكتر ابوالحسن فقيه، مشاور وزير رفاه، «سيدمحسن نبوي»، مشاور جوان وزير خارجه، از جمله‌ي اعضاي سابق شوراي مركزي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان هستند كه اكنون در دولت حضور دارند، «بذرپاش»، مشاور ارشد رييس جمهور در امور جوانان نيز مسوول سابق بسيج دانشجويي دانشگاه شريف است.

عضو جامعه‌ي اسلامي دانشجويان:

اعضاي سابق خود را در دولت نقد مي‌كنيم

حضور اعضاي تشكل‌هاي دانشجويي در دولت مضر است

عضو جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، گفت: حضور اعضاي شوراي مركزي تشكل‌هاي دانشجويي را در عرصه‌هاي رسمي دولت چه در سطح كشور و چه در سطح استان‌ها مضر مي‌دانم، چنانچه تجربه‌ي دفتر تحكيم وحدت بيانگر همين مساله است.

«مجتبي سلطاني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: ورود هرگونه اعضاي شوراي مركزي تشكل‌هاي دانشجويي را به عرصه‌هاي رسمي دولت آفتي براي اين تشكل‌هاست و قائل به آن هستم كه معادلات سياسي فضاي دولت آينده به درون فضاي تشكل‌ها انتقال مي‌يابد. اما اعضاي سابق اين تشكل‌ها و كساني كه نقش رهبري در هدايت تشكل‌هاي دانشجويي ندارند حضورشان در مجموعه‌ي دولت بسيار موثر و ضروري است.

وي در ادامه با بيان اينكه «تشكل‌هاي جديد دانشجويي در مرحله‌ي فعلي نياز به بازبيني در عملكرد خود دارند»، افزود: بايد بر مسائل تئوريك و تقويت مباني آنها از خود تحرك بيشتري نشان دهند و از طرف ديگر قائل به آن هستم كه نقد سازنده و مداوم مجموعه‌ي دولت و حاكميت مهم‌ترين وظيفه‌ي جنبش دانشجويي است كه ورود به عرصه‌ي حاكميت توسط كادر رهبري تشكل‌هاي دانشجويي با اين وظيفه مغايرت دارد و تشكل‌هاي دانشجويي بايد نقش خود را در جميع امور براي بخش‌هاي مختلف حاكميت از جمله نقش مشاور براي دولت انجام دهند و آنچه را كه بدنه‌ي اجتماعي تحت عنوان مطالبات مردمي تشخيص مي‌دهند را نيز پي‌گيري كرده و به مجموعه‌ي حاكميت منتقل كنند.

عضو جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، در ادامه با اشاره به آفات ورود به عرصه‌ي قدرت براي فعالان جنبش دانشجويي و كساني كه رهبري كادر مركزي تشكل‌ها را به عهده دارند، گفت: آنها فضاي خود را از حالت دوستانه و صادقانه خارج كرده و درگير زد و بندهاي سياسي فضاي خارج از تشكل‌ها مي‌كنند و تشكل‌ها به جاي آنكه پي‌گير تصميم‌گيري‌ها و اهداف‌شان باشند عملكردشان مبتني مي‌شود بر مقتضيات فضاي خارج از تشكل‌ها كه آن هم در نهادهاي قدرت است و بر اساس مطالبات نيازهاي بدنه‌ي اجتماعي مردم و دانشجويان نيست، نتيجه‌ي نهايي آنكه جنبش‌هاي دانشجويي از رسالت اصلي خود كه آرمان‌گرايي و پي‌گيري مطالبات مردمي است دور مي‌افتد و ويژگي مرجع بودن خود را از دست مي‌دهد و به ابزاري در دست صاحبان قدرت تبديل مي‌شود و جايگاه آنها تنزل پيدا خواهد كرد.

وي در ادامه تاكيد كرد: طبيعي است فعالان و كساني كه داراي سابقه‌ي دانشجويي هستند و در دولت فعاليت مي‌كنند داراي ديد بسيار روشن‌تري نسبت به فضاي دانشگاه‌ها، دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي هستند كه اين امر را در مشاوره‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي‌شان به مسوولان بهتر مي‌توانند انتقال دهند و سياست آنها بايد مبتني بر تقويت ويژگي‌هاي اصيل جنبش دانشجويي باشد.

سلطاني، سياست هر تشكل را مبتني بر مرامنامه و اساسنامه‌ي آن تشكل دانست و افزود: جنبش دانشجويي از جمله جامعه‌ي اسلامي دانشجويان بايد وظيفه‌ي نقد را كه مشمول حال همه‌ي مسوولان مي‌داند از جمله اعضاي سابق خود كه احتمالا در بخش‌هايي از دولت مسووليتي برعهده دارند و هيچ‌گونه تفاوتي از جهت نظارت بر عملكرد آنها با سايرين قايل نيست. البته اين طبيعي است كه احساس نزديكي فكري بيشتري با اعضاي سابق خود داشته باشند، اما اين به منزله‌ي عدول از وظيفه‌ي نظارتي و انتقادي آنها نخواهد بود.

اين فعال سياسي تصريح كرد: با توجه به اينكه افراد وارد فضاي جديدي مي‌شوند، عملكرد و برنامه‌هايشان متاثر از فضاي جديد است و الزاما كساني كه بيشترين ديدگاه‌ها را در فضاي دانشجويي دارند ملزم نيستند آن برنامه‌ها را در فضاي خارج از تشكل پيگيري كنند، چون هر دو داراي جايگاه خاص و نيازهاي خود هستند. نكته‌ي ديگري كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه اعضاي سابق قبل از ورود به مسووليت جديد و خروج از تشكل نبايد فضاي درون تشكل خود را كه مبتني بر اختلافات و ديدگاه‌ها بوده منتقل كنند و بخواهند به يارگيري از فضاي داخل تشكل خود بپردازند و مسير را بايد به شكلي پيش ببرند كه اعضاي جديد بر اساس نيازهاي جنبش دانشجويي حركت كنند.

وي همچنين گفت: ما به عنوان تشكل رسمي كه از دولت آقاي احمدي‌نژاد حمايت كرديم، معتقديم تشكل‌هاي دانشجويي بايد مرز خود را با دولت جديد تعريف كنند و وظايفي كه در مقطع جديد بايد انجام دهند تبيين و مشخص كنند.

مسوول بسيج دانشجويي اميركبير:

توانمندترين افراد در بسيج فعال هستند

احمدي‌نژاد براي انتخاب مشاور جوان به يك تشكل خاص نگاه نكند

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير گفت: اميدوارم احمدي‌نژاد براي انتخاب مشاوران جوان به يك تشكل خاص نگاه نكند و به دنبال اين باشد كه چه فردي چه توانايي‌هاي دارد.

«محمد راسخ» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ورود اعضاي سابق بسيج دانشجويي به دولت، اظهار داشت: بايد ديد اين افراد با عنوان شخص حقيقي وارد دولت مي‌شوند و يا عضو يك تشكل يا كساني كه وارد مي‌شوند وارد حيطه‌هاي مديريتي و اجرايي مي‌شوند يا عرصه‌ي مشاوره.

وي افزود: اين ايده‌ي احمدي‌نژاد، ايده‌ي بسيار خوبي است و اين افراد كار مشاوره‌اي مي‌كنند، و در كار هضم نمي‌شوند. اگر قرار بود آنها كار اجرايي كنند و وارد حيطه‌ي اجرايي مي‌شدند ايرادات بسياري داشت.

راسخ گفت: جوان‌هايي كه احمدي‌نژاد استفاده مي‌كند، كساني هستند كه تجربه‌هاي مختلفي در طول دوران تحصيل دارند و روابط مختلف جامعه را به خوبي مي‌شناسند و چون از پايين با جامعه در ارتباط بودند، مي‌توانند به دولت بسيار كمك و ايده‌هاي خوبي مطرح كنند و بهترين راه‌حل‌ها را شناسايي كنند.

اين فعال دانشجويي در ادامه گفت: چون افرادي كه استفاده مي‌شوند دانشجو هستند اين آسيب‌ها فردي است و مشكل كلاني براي مملكت نخواهد داشت، فقط ممكن است مشكل بي‌تجربگي وجود داشته باشد كه آن هم با تلفيق جالبي كه احمدي‌نژاد از مديران ميانسال كه تجربه‌ي قابل قبولي دارند در كنار آن مشاوران جوان استفاده كردند اين مساله حل مي‌شود.

وي اضافه كرد: البته اين ايراد وجود دارد كه ديد بدي نسبت به آن تشكل دانشجويي به وجود آيد، كما اينكه هست و مي‌گويند اگر كسي بخواهد مسووليتي داشته باشد بايد تجربه‌ي بسيج داشته باشد. اين نظرات به وجود مي‌آيد و از آن گريزي نيست ولي نمي‌شود به خاطر اين حرف‌ها مزاياي اين كار را ناديده گرفت و به نظر من اين بهترين راه‌حل براي اداره‌ي كشور است.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير، با بيان اينكه «بهترين و توانمندترين افراد در تشكل‌ها به ويژه بسيج فعال هستند»، افزود: آسيبي كه ورود اعضاي تشكل‌هاي دانشجويي به دولت دارد اين است كه ممكن است آن تشكل در جريان سياسي خاصي استحاله شود و برچسب جريان سياسي خاصي بخورد كه اين امر صدمات جبران‌ناپذيري به عقبه، سابقه و آينده‌ي آن تشكل وارد مي‌كند و عده‌اي نيز ممكن است تمام اشتباهات و ايرادات دولت را به حساب يك تشكل خاص بگذارند.

وي گفت: چه احمدي‌نژاد، چه بذرپاش - مشاور ارشد رييس جمهور در امور جوانان كه عضو سابق بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف بوده است - و چه افراد ديگري كه از تشكل‌هاي دانشجويي وارد دولت مي‌شوند، بايد حواس‌شان باشد كه تشكلي مثل بسيج كه قداست خاص خود را دارد فداي اين مسايل نشود و مراقب برچسب خوردن آن تشكل باشند. ان‌شاءالله كه اين مشاوران بتوانند در رده‌هاي مياني و ارشد كشور مديريت را در اختيار خود بگيرند. به دليل اينكه اين افراد كه از دوران جواني درگير مسايل مختلف بودند و زماني هم با ساختار كلان كشور دست و پنجه نرم كردند مي‌توانند موفق باشند.

اين عضو بسيج دانشجويي، مزاياي ورود اعضاي تشكل‌ها به دولت را اينگونه تشريح كرد: اصولا مديران ما وقتي بيش از اندازه درگير كارهاي اجرايي مي‌شوند، از بسياري ايده‌هاي نو باز مي‌مانند و توانايي رسيدن به آنها را ندارند، به همين خاطر حضور آدم‌هاي پر انرژي فعال در كنار مدير اجرايي قوي چه به لحاظ حل مسايل مختلف مي‌تواند كمك آنها باشد.

راسخ در ادامه تصريح كرد: همانطور كه در چند سال گذشته شعار جوانگرايي مطرح بوده است و خيلي‌ها در انتخابات‌هاي مختلف به دليل همين شعار راي آوردند، زماني كه كسي با شعار جوانگرايي راي مي‌آورد نشان دهنده‌ي اين است كه مردم علاقه‌مند به حضور جوانان هستند و گرايش به آنها را قبول دارند، چه رسد به اينكه احمدي‌نژاد شعار جوان‌محوري را مطرح كرده بود و بديهي است همانطور كه شعار داده است، مجبور است عمل كند.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير، درباره‌ي حمايت تشكل‌ها از اعضاي سابق خود در دولت، اظهار داشت: تشكل‌ها نه تنها ملزم نيستند، كه اصولا نبايد چنين اتفاقي بيفتد كه كسي كه در تشكلي عضو بوده از رانت دولتي براي پيشبرد يك تشكل استفاده كند، ولي اگر فعاليت مفيد و مناسبي در جهت آرمان‌ها و ارزش‌هاي امام(ره)، انقلاب و نظام انجام شود ربطي ندارد كه فرد عضو تشكل بوده يا خير؛ بايد از او حمايت كنيم.

وي هم‌چنين گفت: قداست و شانيت تشكلي مثل بسيج بالاتر از آن است كه كسي بتواند نماينده‌ي تمام و كمال و آيينه‌ي تمام نماي طرز فكر و طرز تلقي‌هاي آن تشكل باشد. شما بايد بسيج را كمتر وارد بازي‌هاي تشكل كنيد، بسيج با ساير تشكل‌ها متفاوت است و به همين دليل كسي نمي‌تواند آن را نمايندگي كند.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه:

تشكل‌ها ملزم به حمايت از اعضاي سابق خود در دولت نيستند

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، با اشاره به ورود اعضاي سابق برخي از تشكل‌هاي دانشجويي به دولت جديد، گفت: تشكل‌ها رويكرد انتقادي خود را حفظ كنند و دقيقا چارچوب و خط‌مشي را براي خود تعيين كنند.

«مرتضي اصلاح‌چي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: اگر ورود اعضاي تشكل‌هاي دانشجويي به دولت با عضويت آنها در تشكل همزمان شود به شدت به فعاليت تشكلي آنها ضربه مي‌زند، چرا كه استقلال نظر و عمل آنها از بين مي‌رود و در عوض ملاحظات سياسي و حكومتي لحاظ مي‌شود.

وي افزود: با توجه به فضاي جديد، بسيج دانشجويي و جامعه‌ي اسلامي هم اختلاف‌نظري با دولت ندارند و طبيعي است كه با هم تعامل دارند. به عنوان مثال «بذرپاش» قبل از ورود به دولت در شهرداري رييس مشاوران جوان بود.

اين فعال دانشجويي، گفت: با توجه به خط مشي سياسي اين تشكل‌ها و هماهنگي آن با كل حاكميت، ورود اعضاي سابق آنها اشكالي ندارد و طبيعي است كسي كه وارد فعاليت‌هاي سياسي و عرصه‌ي قدرت مي‌شود اگر قرار باشد به خاطر سابقه‌اي كه در آن تشكل دارد براي آن تشكل اعمال نظر كند تشكل ماهيت دانشجويي خود را از دست مي‌دهد و به نهاد و ارگاني در دولت و حكومت تبديل مي‌شود كه خط مشي رسمي حكومت را در لواي فعاليت دانشجويي پيش مي‌برد.

اصلاح‌چي درباره‌ي حمايت تشكل‌ها از اعضاي سابق خود در دولت، گفت: تشكل‌ها ملزم به حمايت نيستند اما اگر با استقلال عمل با آنها هماهنگ عمل كنند مي‌توانند آن افراد را هم حمايت كنند.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، اضافه كرد: اكنون تمام هيات دولت، مجلس شوراي اسلامي، شوراي شهر و ساير ارگان‌ها، از نظر ديدگاه، بسيجي هستند و نمي‌توان گفت تنها يك نفر نماينده‌ي بسيج دانشجويي است.

وي گفت: با توجه به استراتژي كه انجمن‌هاي اسلامي دارند اگر يكي از اعضاي اين تشكل وارد دولت - چه دولت احمدي‌نژاد و چه دولت خاتمي - مي‌شد از طرف تشكل طرد مي‌شد. هر چند كه ما با دولت تعامل نظري داريم، اما همكاري اجرايي نداريم.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، در پايان تصريح كرد: با توجه به فضاي دولت جديد و نبود هيچ‌گونه اختلاف بين حاكميت و بسيج دانشجويي، به نظر من در آينده شاهد حضور گسترده‌تر اعضاي اين تشكل در دولت خواهيم بود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-10788
  • خبرنگار : 71038