/تريبون آزاد دانشجويي/ عضو انجمن اسلامي دانشگاه علامه: ـ دولت احمدي نژاد پاشنه آشيل‌هاي بسياري دارد ـ اصلاح‌طلبان حاضر به پذيرش علت شكست نيستند

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به طرح مهرورزي رييس جمهور خاطر نشان كرد: صرف بيان كردن يك تئوري دستور و شعار اخلاق براي جامعه‌ي جهاني دواي درد جامعه‌ي ايراني نيست. «محمدرضا نوربخش» به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: به نظر مي‌رسد در ايران خلط مبحثي بين سياست و اخلاق پيش آمده است و روساي جمهور ما مايلند نقش فيلسوفشاهي را به عهده داشته باشند، به اين معنا كه همانطور كه افلاطون گفته رييس جمهور دانايي است كه براي نوع رفتار ديگران و جامعه‌ي جهاني نسخه ارائه مي‌كند. وي افزود: چه كساني كه در سال‌هاي 76 و 80 به خاتمي راي دادند و چه كساني كه امسال به احمدي‌نژاد راي دادند خواسته‌هاي مشخصي دارند، خواسته‌هايي كه در سال 76 به توسعه‌ي سياسي و در اين دوره به خواسته‌هاي اقتصادي تعبير شد . طبيعي است كه رييس جمهور اخلاق‌گرا براي كسي غير مطلوب نيست و هر كسي در جامعه منتظر پايبندي به اخلاق از سوي روساي جمهور است. دبير انجمن اسلامي دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه اضافه كرد: وقتي در انتخابات دوره‌ي هفتم مجلس يا دوره‌ي اخير رياست جمهوري اتفاقاتي افتاد، خاتمي به جاي آنكه با تخلفات برخورد قاطع كند، از آن به عنوان بداخلاقي ياد كرد و يا وقتي كه با جريان‌هاي اصلاح طلبي و حتي دانشجويي تقابل‌هاي بسياري شد رييس جمهور به توصيه‌هاي اخلاقي پرداخت. نوربخش همچنين گفت: به نظر مي‌رسد اين رويه در حال انجام است و در دولت فعلي هم ما به جاي پرداختن به شعار‌هايي كه رييس جمهور در انتخابات داده بود، به مسايلي چون مهرورزي با بندگان خدا پرداخته مي‌شود، در حالي كه در خاك ايران با تبعيض‌هاي متعددي مواجهيم كه احمدي نژاد هم در انتخابات به آن اشاره داشت. اين فعال دانشجويي اظهار داشت: اگر قرار است مشكلات حل شود و به مشكلات و معضلات جامعه پرداخته شود، بايد برنامه‌ي مدون و مشخصي براي آن داشت. وي در ادامه درباره‌ي اظهارات اخير بادامچيان و جلايي‌پور مبني بر مردن اصلاحات و 10 ميليون راي كيفي اصلاح طلبان اظهار داشت: طبق معمول با اغتشاش معنايي در جامعه‌ي ايراني مواجهيم، به اين معنا كه وقتي صحبت از اصلاحات مي‌شود، مشخص نيست به چه معناست و نيرو‌هاي رفورم چه نيرو‌هايي تلقي مي‌شوند، لذا گروه‌هاي مختلف رفتار‌هاي متفاوتي از خود بروز مي‌دهند. نوربخش افزود: در سال‌هاي اخير تعبيري كه در دوم خرداد 76 از پيروزي سيد محمد خاتمي داشتيم مبني بر اينكه پيروزي او با پيروزي آزادي، دموكراسي و حقوق بشر برابر است و راي بالاي به او راي شهروندان مبتني بر خرد جمعي و فردي است رنگ باخته. ما در آن سال‌ها هم تحليل مشخصي از لايه‌ها و طبقات اجتماعي ارائه نداديم و آنچه در نظرمان بوده را براي جامعه‌ي ايراني تعبير كرديم. اين فعال دانشجويي تصريح كرد: در شرايطي كه بادامچيان گفته اصلاحات به معني آزادي، دموكراسي و حقوق بشر است و اصلاحات در ايران مرده و تحت هيچ شرايطي زنده نمي‌شود، به نظر مي‌رسد لايه‌هاي مختلف اجتماعي مسلما خواهان آزادي، دموكراسي و حقوق بشر هستند و نمي‌توان آن را ناديده گرفت، در عين حال نمي‌توان آنچه را كه جلايي پور 10 ميليون راي كيفي به مرامنامه‌ي اصلاح طلبي در ايران مي‌خواند، درست دانست. وي افزود: به نظر مي‌رسد دوستان اصلاح طلب ما حاضر نيستند بپذيرند شكست آنها در انتخابات ناشي از عملكرد و اشتباه و عدم شناخت دقيق از وضعيت اجتماعي سياسي جامعه‌ي ايراني است. همچنين تعبير اينكه مي‌گويند آناني كه انتخابات را تحريم كردند و كساني كه در بازه‌ي انتخابات با جريان اصلاح طلب همكاري نكردند دليل شكست جريان اصلاح طلبي هستند، نشان مي‌دهد آنها توپ را در زمين حريف مي‌اندازند و مسايل را فرافكني مي‌كنند. نوربخش گفت: آنچه امروز به نيرو‌هاي دوم تلقي مي‌شود، نيرو‌هايي كه خواهان دموكراسي هستند، در عين حال حاضرند هزينه‌ها را هم بپردازند و حول محور جبهه‌ي دموكراسي و حقوق بشر جمع شوند، اما به معناي اين نيست كه شعاري كه دكتر معين و مشاركت در انتخابات دادند مطلوب است، به نظر مي‌رسد استفاده‌ي تقريبا ابزاري از جبهه‌ي دموكراسي خواهي در بازه‌ي انتخابات براي جامعه مفيد نيست. ما جبهه‌ي دموكراسي خواهي مي‌خواهيم نه به معنايي كه شكل گرفت و حول نيرو‌هايي كه حاضرند دموكراسي پرهزينه و غير خشونت بار را در جامعه بپذيرند. اين عضو انجمن اسلامي دانشگاه علامه ادامه داد. بر خلاف دوستان اصلاح طلب ما كه معتقد بودند شعار‌هاي نامحدودي بدهند ولي در دوره‌ي هشت ساله به ما ثابت شد كه مقاومت بسيار كمي بر سر آن كردند، دوره‌اي رسيده كه مقاومت نامحدودي را در شعار‌هاي محدود و پلكاني تجربه كنيم. دوره‌اي كه به تدريج با مقاومتي نامحدود را بر مباحثي كه دامنه و عمق كمتري نسبت به موارد گذشته داشته شروع كنيم و آرام آرام به آنچه دموكراسي و حقوق بشر و آزادي كه تا به امروز مطلوب نوع بشر بوده برسيم. در عين حال جامعه نگاهي يكسويه مبتني بر توسعه‌ي سياسي فارغ از رفاه اقتصادي را نمي‌پسندند و بايد به همه اقشار جامعه نگاه كرد. نوربخش با اشاره به گفته‌ي بادامچيان اظهار داشت: اينكه مي‌گويند جنبش دموكراسي و حقوق بشر در ايران جنبش مرده‌اي است و به قول وي نيازمند مسيحي است تا بيدار شود، گويا زود‌ قضاوت مي‌كنند و هنوز غبار پيروزي جلوي چشمانشان را گرفته، بايد اندكي صبر كنند تا اين غبار بنشيند و فضا را رئال ببينند و بدانند كه دولت احمدي نژاد پاشنه آشيل‌هاي بسياري دارد، راضي كردن طبقات محروم جامعه كار ساده‌اي نيست. وي همچنين اظهار داشت: در صورتي كه طبقات محروم جامعه از رفاه نسبي برخورد شوند، مسلما ايجاد طبقه‌ي متوسط و وسيعتر به ارتقاي سطح خواسته‌هاي سياسي اجتماعي خواهد انجاميد كه از پايه‌هاي دموكراسي خواهد بود، به اين معنا كه امروز راه گريزي جز دموكراسي نيست، در عين حال كه تمام كساني كه مدعي دموكراسي خواهي هستند دموكرات نيستند. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-08736.33333
  • خبرنگار : 71132