ميزگرد بررسي تخلفات سياسي دانشجويان/4 مسوول بسيج دانشجويي امام صادق(ع): ـ مشكل، تعريف نشدن جرم سياسي است ـ تقصير ما بود تا تجمع مي‌كرديم، فضا امنيتي مي‌شد

در ادامه‌ي ميزگرد ايسنا، مرتضي اصلاح‌چي، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه اظهار داشت: اصل هزينه دادن را در كار سياسي قبول دارم، زماني كه ما در اين فضا كار سياسي مي‌كنيم با علم به اين است كه با توجه به فضاي سياسي كشور امكان دادن هزينه خيلي بالاست. بدون تعارف بگويم، كساني كه وارد انجمن اسلامي مي‌شوند يا درون دانشگاه كار سياسي مي‌كنند پي هزينه دادن را به تنشان ماليده‌اند، اما زماني كه با من اين برخورد مي‌شود، دانشجويي كه تازه وارد دانشگاه شده و هنوز با فضاي دانشگاه آشنا نيست، وقتي مي‌بيند با دانشجويي كه كار سياسي مي‌كند برخورد مي‌شود به سمت انفعال مي‌رود و طبيعي است كه توجهي به مسايل سياسي نداشته باشد. اين مساله به نوعي تناقض بين حرف و عمل مسوولان سياسي را نشان مي‌دهد. مقامات سياسي كشور مي‌گويند دانشگاه بايد سياسي باشد اما عمل آنها به سمتي مي‌رود كه دانشگاه از فضاي سياسي و عمل سياسي فاصله بگيرد. اگر ما مي‌خواهيم دانشگاه‌هاي كشورمان به لحاظ سياسي پويا و بالنده باشند بايد اين ظرفيت را داشته باشيم كه يكسري نقدهايي را بپذيريم، حتي اگر نقدها اساسي باشد.

وي افزود: اين حق من است كه حتي قانون اساسي را نقد كنم يا اينكه تقاضاي رفراندوم كنم، اما چند سال پيش مطرح شدن چنين بحث‌هايي، با فعالان دانشجويي برخوردهاي هم صورت گرفت. آيا اين جرم است؟ تخلف است؟ با اين مسايل سليقه‌يي برخورد مي‌شود، يعني جرياني كه داراي قدرت است و به نوعي شريان‌هاي سياسي كشور را در دست دارد، بدون تعارف به هيچ وجه پذيراي نقد نيست، با وجود اينكه اين نقدها در بسياري موارد سازنده است.

ـــــــــــ دانشجويان را تبرئه نمي‌كنم اما ...

اصلاح‌چي گفت: وقتي با دانشجويان اين گونه برخورد مي‌شود، به دليل سن‌شان و ويژگي‌هاي اين سن خاص دچار احساسات مي‌شوند و عكس‌العمل نشان مي‌دهند. دانشجويان را تبرئه نمي‌كنم، نمي‌گويم تمام كارهايشان صد در صد درست است و تمام اعمال آنها حقانيت است، اما بايد در نظر بگيريم كه بسياري مسايلي كه در فضاي دانشگاه پيش آمده به خاطر اعمال نظرهاي سليقه‌يي است كه از خارج از دانشگاه به فضاي دانشگاه تحميل مي‌شود.

وي هم‌چنين درباره‌ي مرجع رسيدگي به تخلفات، گفت: ما نمي‌توانيم بپذيريم كه دادگاه‌هايي كه به جرايم عمومي رسيدگي مي‌كنند به تخلفات خاص هم رسيدگي كنند، اين عقلاني نيست كه با همان شيوه‌اي كه با يك قاتل و دزد برخورد مي‌شود با يك دانشجو رفتار شود. برخي اوقات دانشجو به خاطر نوشتن مقاله‌اي، صحبت در يك تجمعي و فعاليتي بازداشت مي‌شود و او را با دستبند از جلوي دانشگاه مي‌برند و در دادگاه به خاطر اقرارهايي كه درباره‌ي نحوه‌ي اخذ آنها حرف‌هاي زيادي زده مي‌شود، محكوم مي‌شود. اين به نظر من نه به لحاظ اخلاقي درست است و نه قانوني.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه ادامه داد: با توجه به اينكه عملكرد سياسي دانشجويان در فضاي دانشگاه صورت مي‌گيرد، منطقي است كه با اين دانشجويان در كميته‌هاي انضباطي برخورد شود. اگر كميته‌هاي انضباطي وظيفه‌اي بر دوش دارند كه به تخلفات سياسي در دانشگاه بپردازند پس برخوردهاي خارج از دانشگاه چيست؟ اگر قرار است از خارج از دانشگاه برخورد شود كميته‌ي انضباطي اين وظيفه را برعهده نداشته باشند. دانشجوي ما دچار سردرگمي شده است. اگر كميته‌ي انضباطي اين وظيفه را بر دوش دارد كه رسيدگي كند، طبيعي است نبايد از طرف دستگاه قضايي اقدام شود.

وي خاطر نشان كرد: اگر مي‌خواهيم فضاي دانشگاه پوينده و به لحاظ سياسي فعال باشد بايد اين برخوردها درون دانشگاه صورت بگيرد و به نظر من كميته‌هاي انضباطي بايد به اين امر بپردازند. گاهي اوقات دانشجويي دچار تخلف مي‌شود، به خاطر اينكه دانشجو حد خود را بداند بايد با او برخورد شود تا مشخص شود چارچوب‌ها چيست ولي چارچوب نبايد خطوط فكري جريان خاصي باشد. متاسفانه در كشور ما چارچوب‌هايي كه به عنوان قانون مطرح مي‌شود و عمدتا قوانين نانوشته‌اي هستند، بعضا اعتقادات و باورهاي يك جريان فكري – سياسي خاص است. چارچوب‌ها بايد ملي باشد مثل حفظ امنيت ملي و منافع كشور. اينها مي‌تواند چارچوب‌هايي باشد كه با توجه به آنها ساز و كارهاي سياسي شفاف شود. بدين ترتيب اگر اين حدود مشخص شود و بپذيريم كساني كه در اين كشور فعاليت و زندگي مي‌كنند، اين حق را دارند كه حتي به صورت بنيادين نقد كنند، بالاجبار از افراط و تفريط خارج مي‌شوند.

در ادامه‌ي ميزگرد، دكتر برخورداري يادآور شد: در مرجع رسيدگي به تخلفات به عقب برنگرديم، اين قضيه از سال گذشته توسط كشور، مسوولان و قوه‌ي قضاييه پذيرفته شده است كه به جرايم دانشجويان در كميته‌هاي انضباطي رسيدگي شود، در اكثر موارد هم عمل شده است. ما فقط بايد به اين سمت برويم كه ديگران را هم قانع كنيم كه اين قضيه قطعيت پيدا كند.

بيگدلي نيز اظهار داشت: البته توافقي كه بين قوه‌ي قضاييه و دانشگاه‌ها شده زياد در چارچوب قانون هم نيست.

برخورداري گفت: قوه‌ي قضاييه مي‌تواند اين بخش از اختياراتش را تفويض كند و خلاف قانون نيست.

بيگدلي نيز بيان كرد: بايد ديد احتمالا ما آخر سر هر چه بحث مي‌كنيم دوباره به اختلافات نظري بر سر آزادي بيان مي‌رسيم. ما دانشجوها تمام مشكل‌مان در اين چند سال اين بود كه نتوانستيم فضاي صميميت با نظام را ايجاد كنيم كه وقتي حرفي مي‌زنيم از سر دلسوزي است، بايد بپذيريم كه عملكرد ما اين را نشان نداد. فضاي دانشگاه بعد از كوي دانشگاه و برخوردهاي افراطي رو به خمودگي رفت.

ـــــــــــــ اين تقصير ماست

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: هر جا دانشجو تجمع دارد اولين دغدغه‌ي نظام، امنيتي است. اين تقصير ماست، فضا را به جايي برديم كه تا تجمع مي‌كنيم فضا امنيتي و راديكال مي‌شود و گروه‌هاي افراطي غلبه مي‌كنند، مثلا انصار حزب‌الله يك كاري مي‌كند و كسي با پيش‌فرض خود، زود اين را به نظام پيوند مي‌زند و مي‌گويد پس نظام با من اين طور برخورد مي‌كند.

وي افزود: ما خودمان در ايجاد بسياري از اين فضاها موثريم و بعضا بي‌انصافي مي‌كنيم، تجمعات 16 آذر هر سال را ببينيد! چه از دهان ما در مي‌آيد كه نمي‌گوييم، گروه‌هايي با ديدگاه كمونيستي مي‌آيند، حتي در برخي از دانشگاه‌ها اين گروه‌ها نشريه هم دارند. در علم و صنعت چقدر نشريات به مسلمات اخلاقي و موازين انساني توهين مي‌كنند و از نظر من عملا مجله‌ي خلاف اخلاق است ولي كسي برخورد نمي‌كند. به نظر من در ايجاد عدم اطمينان خودمان مقصر بوديم، كما اينكه خيلي از تجمعاتي كه از طرف طيف‌هايي كه از نظر شما به نظام نزديك‌ترند، با اين خشونت‌ها همراه نيست، در حالي كه حرف‌هاي تندتر و نقدهاي جدي‌تري به قوه‌ي قضاييه، صدا و سيما و خيلي جاهاي بالاتر مي‌شود، ولي اين برخوردها نمي‌شود. بعضي از تشكل‌هاي دانشجويي نتوانستند اين فضا را ايجاد كنند.

بيگدلي هم‌چنين گفت: البته بسياري از كساني كه در اين تجمع‌ها شركت مي‌كنند، از سر دلسوزي و من‌باب نصحيت نمي‌آيند، مي‌آيند كه آشوب به پا كنند. در بسياري از تجمعات كه من خودم حضور فعال در آنها داشتم، تقصير ما بود، اولين سنگ را ما مي‌زنيم و بدترين توهين‌ها را ما مي‌كنيم. مثال آن مراسم 16 آذر امسال بود كه بعد از مراسم دانشجويان هر چه خواستند گفتند.

وي گفت: اينكه شما مي‌گوييد نبايد با دانشجو مثل قاتل برخورد شود، اينجا بحث عمل است. در مقام نظر از نظر فقهي، انساني و اسلامي حق ندارند به متهم به قتل هم توهين كنند. حتي مثلا كسي كه اجراي حد مي‌كند حق توهين ندارد، اين را به نظام تعميم ندهيد. من هم مي‌دانم كه بد برخورد مي‌شود، اينها در مقام اجراست، به نفع خودمان ضبط نكنيم. ما هم چنين برخورد‌هايي را به شدت محكوم مي‌كنيم. ولي بد نيست كه آماري بدهيد كه چند نفر از دانشجويان مظلوم، يا بدون محاكمه كه نه جرم و نه تخلفي مرتكب شده‌اند در زندان هستند يا چند نفر از تحصيل منع شده‌اند، بعد مقايسه كنيد كه در طيف‌هاي مخالف چند نفر اخراج شدند، چند نفر زندان هستند. مثلا در حادثه‌ي خوابگاه علامه طباطبايي، با اين طرف برخورد شديدتري شد، البته درست هم هست. اين اشتباه بوده كه در آن حادثه كسي به اسم نظام برخورد غير انساني مي‌كند. چند تا از دوستان ما آنجا كتك خوردند، خيلي از آنها از خيلي چيزها محروم هستند. اگر منصفانه نگاه كنيد، به نظرم ما اگر اين دو طيف افراطي را از طرفين كنار بگذاريم، بقيه در چارچوب صحبت مي‌كنند.

ـــــــــــ بايد فضا را اصلاح كنيم

بيگدلي گفت: چه چيزي مي‌خواستيم در روزنامه‌هاي به قول ما زنجيره‌يي به شوراي نگهبان بگوييم و نگفتيم؟! من خودم بزرگ‌ترين منتقد سياست‌هاي صدا و سيما هستم، ولي وقتي مي‌گويم صدا و سيما كاري را اشتباه انجام داده، از سر دلسوزي مي‌گويم، معتقدم نظام اهدافي داشت، قرار بود ما به جايي برسيم ولي شما كوتاه مي‌آييد. در عرصه‌ي عمل هم زياد شكاف بين عمل و حرف سياستمداران رده‌ي اول كشور وجود ندارد. اين بد سليقگي و بد عمل كردن ماست، اين اشتباهات دست به دست هم داده و اين فضا را ايجاد كرده است و راه‌حل اين است كه فضا را اصلاح كنيم.

ادامه دارد...

  • چهارشنبه/ ۹ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-03807
  • خبرنگار : 71132