يك استاد دانشگاه: درآمدهاي نفتي با درآمدهاي صنعت گردشگري برابري نميكند درآمدهاي اقتصادي توريسم در صورت مشخص شدن محورهاي اصلي نصيب ما ميشود
دكتر علي اكبر افجرايي معتقد است : صنعت توريسم در هزاره جديد تنها صنعت درآمدي كشورهاي مختلف شناخته شده به طوري كه توسعه مزاياي اقتصادي و اشتغالزايي آن در برنامه ريزيهاي وسياستگذاريهاي كلان دولتها قرار گرفته است. عضو هيات علميدانشگاه علامه طباطبايي در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، تاكيد كرد: ويژگيهاي ممتاز صنعت توريسم توصيف جنبههاي مادي و معنوي آن در دنياي امروز كه كشورها با سرعت فراوان به سمت روشها و متدهاي جديد دراين صنعت روي آوردهاند، موضوعي تكراري است كه بايد ازآن گذشت. وي تصريح كرد : مساله امروز كشور ما در خصوص توريسم شناخت ويژگيهاي اين صنعت نيست، بلكه شناخت راهكارهايي براي توسعه آن متناسب با ارزشها و عقايد اسلامي مردم بيشتر بايد مورد توجه قرار بگيرد. دكتر افجرايي يادآور شد: دولت جديد باتوجه به تنظيم سند توسعهي گردشگري كشور و چشم انداز 20 سالهي آن مهمترين مساله تدوين استراتژي براي توسعهي گردشگري است. اين استاد دانشگاه معتقد است: در كشور ماه دو نگاه متفاوت به صنعت توريسم وجود دارد كه اختلاف ميان آن دو نگاه تقريبا راه را براي توسعهي اين صنعت بسته است. وي ادامه داد: يك نگاه داخلي به گردشگري معتقد است ارزشها و اعتقادات اسلامي و محدوديتهاي آن براي توريسمهاي خارجي وبعضي غيرمسلمان، مانعي براي رشد توريسم و به تبع آن كسب درآمد از اين صنعت استو از سوي ديگر گروهي معتقدند همين ارزشها و اعتقادات را ميتوان به عنوان جاذبهاي براي توسعه گردشگري كشور معرفي كرد. عضو هيات علميدانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت : متاسفانه مديريت گردشگري ما تاكنون برروي نگاه اول بيشتر تاكيد داشتهاند و هر چه بيشتر با ارزشهاي اسلامي كلنجار رفتهاند و براي توريسمهاي خارجي تخفيفهايي مثل طرح ساخت شهركهاي تفريحي در قشم را درنظر گرفتهاند. وي يادآور شد : با توجه به پتانسيل بالاي زيارتي در كشورمان به نظر ميرسد بامحورقرار دادن توريسم زيارتي ميتوان حداقل استراتژي و موضوع كشورمان رادر خصوص صنعت توريسم براي خودمان و ديگران روشن كنيم. دكتر افجرايي تاكيد كرد: تا زماني كه استراتژي و برنامهريزي اوليه گردشگري كشور را مشخص نكنيم، نميتوانيم هيچ سهمي از درآمد جهاني صنعت توريسم داشته باشيم. وي با اشاره به درآمد 40 ميليارد دلاري تركيه از صنعت گردشگري تصريح كرد : آنچه مانع شده ما نتوانيم مانند كشور كوچك تركيه از درآمدهاي گردشگري سهم مناسبي داشته باشيم، سرگرداني و ضعف مديريت گردشگري ما بوده است. وي اضافه كرد: متاسفانه مشكلات مديريتي درصنعت گردشگري را هيمشه متوجهي محدوديتهاي ارزشي براي جذب گردشگران كردهايم، در حالي كه بسياري از بيسليقهگيها وبي عرضهگيهاي مديريتي در ايجاد و امكانات حمل ونقل گردشگران اسكان و اقامت و حتي امنيت آنها موجب شده است تا گردشگري كشور رشد و توسعه نداشته باشد. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد : دولت جديد بايد با تدوين استراتژي گردشگري كشور مشخص كردن محور اصلي آن اعم از توريست زيارتي و يا فرهنگي، بهانه كمكاريها و كوتاهيها را از مديران بگيرد. وي با اشاره به اينكه تمامي گردشگران ورودي به ايران با ارزشها و اعتقادات اسلاميكشورمان آشنايي نزديك دارند يادآور شد كه مديران و دستاندركاران بخش خصوصي بايد بدانند كه توريسمهاي خوش گذاران مطمئنا به ايران سفر نميكنند و در مقابل كساني كه انگيزههاي علمي، پژوهشي و فرهنگي دارند با انگيزه آگاهي درفرهنگ تمدن ايران به كشورمان سفر ميكنند. وي در پايان خاطر نشان كرد : درآمدهاي اقتصادي و مزاياي ويژه توسعهي صنعت توريسم تنها در صورت مشخص شدن برنامهها و محورهاي اصلي گردشگري نصيب كشورمان ميشود و مطمئنا همگان ميدانند كه درآمدهاي نفتي با درآمدهاي صنعت گردشگري نه تنها برابري نميكند بلكه قابل مقايسه هم نيست. انتهاي پيام انتهاي پيام