/همايش جامعه‌ي اسلامي دانشجويان/ ذاكر: روشنفكران ما مقلدانه در تعارض با منافع ما حركت مي‌كنند راهدار: از غرب استمداد نطلبيم، خود را با فرمول غرب سازگار نكنيم

حجت‌الاسلام « احمد رهدار » در همايش جامعه‌ي اسلامي دانشجويان با عنوان «جنبش دانشجويي و آرمان تحقق اسلامي» گفت: انقلاب اسلامي با تئوري ولايت مطلقه فقيه بايد تبيين شود نه با مدل‌هاي دموكراسي.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي در برنامه‌ي عصر چهارمين روز اين همايش كه در دانشگاه شهيد رجايي برگزار مي‌شد، به مباني فلسفي دموكراسي اشاره كرد و گفت: دموكراسي نه يك فلسفه‌ي سياسي عقلاني، بلكه تنها يك مدل قابل تجربه است و تعارض فلسفه‌ي سياسي غرب با فلسفه‌ي سياسي اسلام در ظاهر و شكل نيست، بلكه در مباني اين فلسفه‌هاست.

وي با بيان اين كه «بايد الله سالاري را جايگزين دموكراسي كنيم» گفت: از غرب استمداد نطلبيم و خود را با فرمول غرب سازگار نسازيم.

رهدار افزود: دموكراسي در مباني نظام ما بي‌معناست، پس دليلي ندارد كه از غرب الگو بپذيريم و بيان مردم‌سالاري از سوي خاتمي، تئوريسين‌ها و بسياري از افرادي كه هشت سال گذشته از اين كلمه استفاده مي‌كردند، كافي نيست، هم‌چنانكه احمدي‌نژاد در صحبت‌هايش اشاره كرده بود كه من براي مردم كار نمي‌كنم و براي خدا كار مي‌كنم يعني اگر خدا را داشتيم مردم را هم خواهيم داشت.

همچنين در اين همايش « ذاكر اصفهاني » درباره‌ي جريان‌شناسي انقلاب، اظهار داشت: گفتمان دموكراتيك از سوي ايالات متحده تمام دنيا را تسخير كرده و طرح خاورميانه چيزي جز اين گفتمان سياسي نبود، بنابراين با توجه به طرح دموكراتيك كردن خاورميانه، اين ذهنيت ايجاد شده كه حلقه‌ي بعدي اين موج ايران است، اما اين اتفاق در ايران نيفتاد و عكس قضيه پيش آمد.

وي در ادامه گفت: حتي در بعضي موارد شاهد بوديم كه اصولگرايان هم دموكراسي را قبول داشتند و شعارهاي مدرن متناسب با گفتمان دموكراتيك را در برنامه‌ي خود براي راي آوردن مدنظر داشتند، اگر در انتخابات اخير اين اتفاق غالب شدن گفتمان عدالت‌خواهي بر گفتمان دموكراتيك نيفتاده بود، ايران جرات نمي‌كرد فعاليت‌هاي هسته‌يي را به اين صورت دوباره شروع كند و حتما با او برخورد شديدي مي‌شد.

اصفهاني در پاسخ به پرسشي گفت: اين فضاي گفتمان دموكراتيك هيچ تناسبي با فرهنگ ديني مردم ما ندارد و در واقع ما در حال تقليد از بيرون مرزها هستيم و روشنفكران ما مقلدانه در تعارض با منافع ما حركت مي‌كنند.

وي در ادامه گفت: اما موضوع عدالت‌طلبي مخصوص اين مقطع زماني نيست، بلكه اين گفتمان اوايل انقلاب بود ولي در فضاي گفتمان دهه‌ي اخير چنين گفتماني (عدالت‌خواهي) وجود نداشت، به همين خاطر اين واقعه دنيا را شوكه كرد و با انتخابات رياست جمهوري سوم تير ماه امسال، فعلا براي فرار از اين شوك شروع به حمله به طرف مقابل مي‌كنند و دست به تحقير و اتهاماتي مانند پوپوليستي و عوام‌گرايي مي‌زنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-08893
  • خبرنگار : 71146