/خبرهاي کوتاه هنري/ بيانيه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار، نمايش فيلم «آناي بروكلين» در فيلمخانه ملي ايران و ...
- هفتمين برنامه از پنجاه و ششمين دوره جلسات نمايش فيلمخانه ملي ايران به نمايش فيلم «آناي بروكلين» اختصاص يافته است. به گزارش ايسنا، روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: روز سهشنبه 18 مرداد در ادامه برنامه پنجاه و ششمين دوره جلسات نمايش هفتگي فيلمخانه ملي ايران (تابستان 1384) فيلم آناي بروكلين با كارگرداني مشترك رجينالد دنهام و كارلو لاستريكاتي و با نقشآفريني ويتوريو دسيكا، جينالولو بريجيدا و ديل رابرتسون (محصول 1958، ايتاليا)، ساعت 18/30 براي اعضا در سينما صحرا به نمايش در ميآيد. رجينالد دنهام، كه در فاصله سالهاي 1931 تا 1960 در مقام كارگردان، فيلمنامه نويس و تهيهكننده در سينما فعال بود، نقش اصلي را در ساختن آناي بروكلين داشت. او در سال 1931 كارش را با نوشتن فيلمنامه آغاز كرد، و در 1932 فيلمنامه جزر و مد را براي آرتور روسون نوشت، و نخستين فيلمش را در 1933 كارگرداني كرد. فيلمهاي بعدي او با نامهاي فراخوانده به عقب (1933)، راه پامچال(1934) و بازنده خوش اقبال (1934) آثار چندان مهمي نبودند، اما مرگ درخانه راديويي (1934)، ارباب دهكده (1935)، گذرگاه خاموش(1935)، روز خوش يمن(1935)، ملوان شجاع(1935) و خانه اسپانيايي (1936) با شركت جك هاوكينز، ديويد هورنر، رالف ترومن و ادوين اليس از فيلمهاي قابل قبولتر دنهام هستند. بيشك دينو ريزي نيز با مشاركت در نوشتن فيلمنامه آناي بروكلين سهم ونقش موثري در موفقيت اين فيلم داشت. او يكي از فيلمنامهنويسها و كارگردانهايي بود كه سينماي ايتاليا را از نقد فيلمهاي تئورئاليستي به كمديهاي سطحي، اما استادانه راهبر شد، و در پرداخت جزييات دقيق فيلمنامه و شخصيتها و گفتوگوها از خود تبحر نشان ميداد. به جز او، الساندرو چيكونيني با ساختن موسيقي متن همين فيلم همان سبكي را دنبال كرد كه در آن از ملوديهاي سنتي ايتاليايي (اما به جهت اركستراسيون غير عادي و با گروه نوازندگان كم تعداد) بهره ميگرفت. موسيقي متن چيكونيني در آناي بروكلين تا حدود زيادي يادآور موسيقيهاي متني بود كه او پيش از اين براي فيلمهاي دسيكا، فره دا، بلازتي، استنو، كامريني، كومنچيني و ريزي ساخته بود. مشخصات فيلم آناي بروكلين: كارگردان:رجينالد دنهام، كارلو لاستريكاتي، فيلمنامه نويسها: اتوره مارگادونا، دينو ريزي، فيلمبردار: جوزپه رتونو، موسيقي متن: السنادرو چيحكونيني، بازيگران: جينالولو بريجيدا، ويتوريو دسيكا، ديل رابرتسون، پپينود فيليپو، گابريلا پالوتا، آمدئونازاري، تهيهكنندگان: چيكونيني، دسيكا، محصول 1958 (ايتاليا، فرانسه و آمريكا) تكني كالر. - بيانيه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار روز خبرنگار.روز تجلي حق جوئي و حق گويي و آزادگي و روز ارزشمندي قلم خبررساني است. روزي كه خبرنگار، مركب عشق و حقيقت را در مسير راهوار آزادگي و تعهد قرار ميدهد. 17 مرداد به ياد شهيد محمود صارمي و مجاهدتها و شهادت معنادار او و پاسداشت كوششهاي صادقانه خبرنگاران براي دسترسي به اطلاعات و انتشار آن براي عموم، “روز خبرنگار” نام گرفته است. در دنياي امروز جايگاه شايسته و ارزنده اطلاع رساني و نقش بيبديل حاملان آن يعني خبرنگاران بر كسي پوشيده نيست بر اين اساس است كه نميتوان خبرنگاري را شغل دانست بلكه بايد هنري همراه با شوق و ذوق و توام با تعهد اخلاقي براي اعتلاي جامعه خواند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با گراميداشت اين روز و با يادي از شهيد محمود صارمي و يدگر خبرنگاران و فعالان عرصه اطلاعرساني كه در خدمت به ملت و ايران اسلامي عزيز خود متعهدانه گام بر ميدارند بر اين اعتقاد است كه دستگاههاي اجرايي لازم است زمينه ارتباط بيشتر و گستردهتر با خبرنگاران را مد نظر قرار دهند و به خبرنگاران نه به عنوان مزاحم بلكه بمثابه ياوري مددكار بنگرند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه مسول اصلي و رسمي فعاليت فرهنگي جمهوري اسلامي در خارج از كشور است، با تجديد احترام نسبت به خبرنگاران اعلام ميدارد كه آمادگي براي فصلي جديد جهت همكاري با خبرنگاران و روزنامهنگاران و به طور كلي وسايل ارتباط جمعي دارد و در اين ميان از نظر همكاران ارتباطي خود استقبال ميكند. بار ديگر با گرامي داشت 17 مرداد بر لزوم كوشش براي رفع مشكلات گوناگون خبرنگاران به خصوص در زمينههاي فعاليت حرفهاي و معيشتي تاكيد ميكند. 0 سه مقوله دين، عرفان وهنر، در يك امر مشترك هستند و آن نفي وضع موجود، چه در ساحت انساني و چه در ساحت اجتماعي است كه نهايتا به ترسيم يك مدينه فاضله مي رسد. به گزارش ايسنا، منوچهر محمدي تهيهكننده فيلم «زير نور ماه» در گفتوگو با ستاد خبري همايش «زيبايي شناسي دين»، ضمن بيان مطلب فوق گفت: وجه اشتراكي كه بين اين سه مقوله وجود دارد، باعث ميشود كه امكان يك همزماني فرا[م آيد و هنر به دين، به عنوان يك سرچشمه غني و گرانبها نگاه كند. وي افزود: آرمانها و ديدگاههاي دين، به لحاظ الهي و انساني بودن و توجه به معارف و كرامت بشري، باديدگاههاي هنر اشتراك دارد. محمدي يادآور شد: به تعبير سادهتر، دين نهادي است كه به ستايش خوبيها و پاكيها و زيبايي ها ميپردازد و طبيعتا در درون خود، مذمت پليديها و پلشتيها را دارد. اين رويكرد ميتواند يك منبع گرانقدر براي هنر اصيل باشد. وي گفت: در دنياي معاصر، طرح مسائل و دغدغههاي ديني به زبان هنر، بسيار كارگشاتر، موثرتر و مفيدتر خواهد بود. منوچهر محمدي، درباره وضعيت سينماي ديني ايران، عنوان كرد: در نگاه به سينماي ايران در ايام پس از انقلاب اسلامي، دو موضوع قابل احصاء و مطالعه است. اول ورود مجموعهاي از نيروهاي جوان به عرصه سينما كه از خاستگاه انقلاب برخاسته بودند و دوم، تلاشهايي كه در عرصه سينماي ديني صورت گرفت. محمدي افزود: اگر چه اين تلاشها مبتني بر يك الگوي از پيش تعيين شده نبود و دستاندركاران سينما ميبايست هم راه را پيدا كنند و هم طريقه راه رفتن را بيابند، اما من فكر ميكنم كه بسياري از اين سينماگران، دغدغههايي جدي براي امتزاج و تلفيق مباني ديني با هنر سينما داشتهاند و دارند. اين تهيهكننده سينما در ادامه گفت: هم اكنون بسياري ازدوستان، با آرمانهايي كه در اين حوزه دارند، سعي ميكنند كه به يك زبان پالوده و فاخر در قلمرو سينماي ديني برسند. استقبالي هم كه از آثار آنها چه در داخل و چه در خارج از كشور صورت گرفته است، نشان ميدهد كه اين تلاشها از يك سوي فهميده شده و از سوي ديگر به مرزهاي قابل قبولي از بيان هنر و سينمايي رسيده است. وي يادآور شد: با اين حال، ما به حوزههايي از معرفتشناسي نياز داريم كه به بتوانند ترجمه نزديكتري به زبان سينما داشته باشند. به تعبير ديگر، احتياج به يك زبان واسط وجود دارد كه بتواند بين دينشناسان و سينماگران، پل ارتباطي را برقرار كند. محمديدرباره همايبش زيباييشناسي دين گفت: قطعا چنين همايشهايي ميتواند نشان بدهد كه چه حوزههايي در امر دين، از ديدگاه هنر مغفول مانده است و همچنين ضرورت پرداختن به چه موضوعاتي در عرصه دين وجود دارد كه به زبان هنر نزديكتر باشد. همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات وتحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه درتهران برگزار خواهد شد. - تالار سنگلج كه اين روزها نمايش “خواستگاري” كار عظيم موسوي را روي صحنه دارد، روز دوشنبه 17 مرداد ماه به مناسبت شب شهادت حضرت امام علي النقي (ع) اجرا نخواهد داشت. روابط عمومي تالار سنگلج، با اعلام اين خبر افزود: اجراي دوباره نمايش “خواستگاري” روز سهشنبه 18 مرداد ماه پس از اذان مغرب و از ساعت 20/30 سرگرفته خواهند شد. انتهاي پيام