ــ ترسيم خبرنگار ايراني در حد قصههاي پاورقي ــ نگاه منتقدان به تصوير ارائه شده از خبرنگار در سريالهاي تلويزيوني/1/
خبرنگاري يكي از شغلهاي جذاب در عين حال حساس و پر مخاطره است. اين ويژگي شغلي دستمايهي ساخت فيلمها و سريالهايي در سراسر دنيا بوده و طي سالهاي گذشته سينما و تلويزيون ايران نيز از اين حرفه در موضوعات خود بهره گرفته است كه به گفتهي برخي از منتقدان گاهي اين تصوير به عنوان يك موجود مزاحم و فضول و گاهي در حد قصههاي پاورقي سالهاي خيلي دور نازل شده است. ايسنا به مناسب «روز خبرنگار» با تعدادي از منتقدان و اهالي مطبوعات، دربارهي اين كه سيما در انعكاس تصويري واقعي از خبرنگار ايراني در سريالها چقدر موفق بوده است، گفتوگو كرد. هادي معيرينژاد ـ دبير سرويس تلويزوين مجله سروش ـ ، رويكرد صدا و سيما به شغل خبرنگاري را صوري و غير محتوايي ميداند و ميافزايد: در سريالهاي تلويزيوني از شغل خبرنگاري به عنوان يك موقعيت نمايشي بهره برده ميشود و در واقع از محيط مطبوعات و شخصيتهاي خبرنگار بيشتر به عنوان دستاويزي براي پيش بردن يكدرام با موضوعي غير از كار خبري استفاده ميشود. وي در ادامه ميگويد: به مشكلات كار خبري و مطبوعاتي در سريالهاي تلويزيوني پرداخت نشده است. در صورتي كه فيلمهاي موفقي در دنيا دربارهي خبرنگاران ساخته شده است. معيرينژاد به ايسنا ميافزايد: صدا و سيما ميتواند از فيلمنامههاي نوشته شده كه به كنه شغل خبرنگاري ميپردازد، حمايت كند و اجازهي ساخته شدن آنها را بدهد.اگر چه روزمرگي حاكم بر سينما و آثار نمايشي سيما بعيد ميدانم، چنين فيلمنامههايي توليد شود. محمدتقي فهيم، نايب رييس انجمن منتقدان سينما، هم معتقد است كه در هيچ يك از سريالهاي ساخته شده به شخصيت خبرنگار ايراني به درستي پرداخته نشده است و خاطرنشان ميكند: اگر سيما نسبت به سينما بوميتر عمل ميكند اما در معرفي شخصيت خبرنگار، پليس و زن ايراني تلويزيون به خوبي تصويري ارائه نداده است. وي در ادامه ميگويد: سيما در ساخت سريال دربارهي خبرنگاران ايراني به ويژگي و وظايف رسانهاي آنها در ايران توجهي نميكند و خبرنگاران ايراني همانند همتايان خارجي خود در شكل نازلي به تصوير كشيده ميشوند. فهيم ميافزايد: خبرنگاران به گونهاي تصوير ميشوند كه گويي در شرايط كنوني ايران زندگي و فعاليت نميكنند يا آدمهاي پخمه و بينشاني هستند كه جسارت نزديك شدن به مسايل مبتلا به مردم را ندارند. در صورتي كه عنصر جسارت و پرسشگري از مهمترين خصلتهاي يك خبرنگار محسوب ميشود. فهيم شغل خبرنگاري را يكي از بهترين دستمايهي ساخت سريالها ميداند و به خبرنگار ايسنا ميگويد: اين شغل از حرفههاي ديگر حساس و پر هيجان اجتماعي مهيجتر است؛ چرا كه در كنار آن بار سياسي و اجتماعي بيشتري قرار ميگيرد و ميتوان با الهام از آن، اثر دراماتيك تاثيرگذاري را خلق كرد كه اين ضعف به بخش كلي كار فرهنگي سيما برميگردد كه نسبت به بخشهاي ديگر به فرهنگسازي نميپردازد. حسن محمودي ـ مسؤول صفحهي تئاتر و تلويزيون روزنامه شرق ـ معتقد است كه رويكرد سريالها نسبت به خبرنگاران را نميتوان به حساب زاويهي ديد سيما به افراد شاغل در اين حرفه نسبت داد و ميگويد: اگر انتقادي نيز در اين زمينه مطرح شود، مربوط به رويكرد برنامهسازان و هنرمندان سازندهي اين گونه آثار ميشود. چون در رسانههاي مكتوب نيز همين برخورد با بعضي خبرنگاران ميشود و اسم آن را برخوردهاي طنزآميز ميگذارند. وي به ايسنا ميافزايد: بخش مهمي از كاركرد تلويزيوني در زمينهي خبر و اطلاعرساني است كه شان و جايگاه خود را دارد و از اهميت بالايي نيز برخوردار است. بنابراين به نظر نميآيد زاويه ديد چند سريال و برنامهي طنز را به توان به رويكرد كلي سيما به خبرنگاران نسبت داد. انتهاي پيام