* گزارش* صداوسيما از پيش انتخابات تا پايان روز تبليغات

شبكه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني همزمان با روز انتخابات 27 خرداد ماه ويژه برنامه‌هاي زنده‌يي را از دقايق اوليه صبح تا ساعت پاياني شب آغاز كرده‌اند. شبكه‌هاي اول ، دوم، سوم و خبر به همراه شبكه‌ي سراسري صدا با استقرار در پايگاه‌هاي اخذ راي، گزارش‌هايي از سطح شهر تهران و ديگر مراكز استان به سمع و نظر مخاطبان مي‌رسانند. همچنين شبكه‌ي جهاني جام جم و العالم نيز گزارش‌هايي از ايران و ديگر نقاط جهان پخش مي‌كند. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سازمان صداوسيما از ماه‌ها پيش اين رويداد مهم را در دستور كار قرار داده است. برنامه‌هايي چون «روز جمهور» و «گام نهم» از ماههاي گذشته براي مشاركت مردم و ويژه برنامه‌ي خبري« 20 و 30» جهت اطلاع رساني بر روي انتخابات متمركز شده‌اند. اين برنامه‌ها كه در ابتدا به منظور اطلاع‌رساني و تشريح شرايط قانوني از تلويزيون پخش مي‌شدند و با نزديك‌تر شدن به انتخابات بر كميت آن‌ها افزوده شد. بعدها اهداف ديگري چون ترغيب مخاطبان براي شركت حداكثري، تبادل‌نظر بين گروه‌هاي مختلف سياسي و تحليل مسائل خرد را دنبال كردند. شبكه اول سيما با ساخت برنامه‌هايي چون «دوستانه»، «حضور» و «ترنم بهاري» سعي داشت ضمن ايجاد فضايي شاد و مفرح براي مخاطبان، از طريق دعوت از هنرمندان و ورزشكاران صاحب نام، مردم را به شركت هر چه بيشتر در انتخابات ترغيب كند. برنامه‌ي «ساز مخالف» نيز براي نخستين بار به بعد منفي حضور مردم در انتخابات پرداخت و گزارش‌هايي از برخي مردم كه نمي‌خواهند در انتخابات شركت‌كنند، پخش كرد. البته اين سياست در ساير برنامه‌ها و گزارش‌هايي كه تلويزيون از سطح شهر ارائه مي‌داد، نيز پياده شد و براي اولين بار شاهد حضور افرادي بر صفحه‌ي تلويزيون بوديم كه عدم تمايل خود به شركت در انتخابات را اعلام مي‌كردند. «حضور»، «انتخابات 27»، «تا سپيده»، «فرا راه انتخابات»، «خرداد سرنوشت»، «براي فردا»، »«ناظرين شوراي نگهبان» و «نهمين انتخابات» ديگر برنامه‌هايي هستند كه در اين دوره انتخابات با ساختاري تركيبي از شبكه‌هاي مختلف سيما پخش شدند. شبكه‌هاي راديويي نيز برنامه‌هايي چون انتخابات نهم، نهمين انتخاب، «گام نهم»، «عطر حضور»، «رئيس جمهور آينده»، «رئيس جمهور و قوميت‌ها»، «جزاير آينده»، «تا انتخابات» و «تجلي حضور» را براي شنوندگان خود پخش كردند. تبليغات مستقيم كانديداهاي رياست جمهوري از تاريخ 10 خرداد ماه در صداوسيما آغاز شد و ضرغامي پيش از آن با حضور در گفت‌وگوي خبري شبكه دو سيما ضمن اعلام برنامه‌هاي سيما در اين دوره، بر بي‌طرفي سازمان صدا و سيما تاكيد كرد. پس از وي مديركل اطلاعات و اخبار شبكه خبر نيز در گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر رعايت بي‌طرفي در انعكاس اخبار كانديداها، گفت: مسؤولان سازمان صداوسيما به ويژه معاون محترم سياسي بر انعكاس رويدادها به همان گونه‌اي كه اتفاق مي‌افتند، اصرار دارند. دكتر حسن خجسته، معاون صدا در گفت‌وگو با ايسنا فعاليتهاي حوزه رسانه‌اي كشور را مانع از پيوند قدرت‌هاي كلان مالي و سياسي دانست. بر اساس گزارش ايسنا، مجموعه برنامه‌هاي ضبط شده براي هر نامزد در شبكه‌هاي راديو تلويزيون بالغ بر 17 ساعت اعلام شد كه با توجه به تكرار پخش پاره‌اي از برنامه‌ها، مجموع ساعت پخش برنامه‌هاي هر كانديدا به حدود 40 ساعت رسيد. شبكه اول سيما فصل نخست برنامه‌هاي تبليغي كانديداهاي نهمين دوره رياست جمهوري را با پخش دو ميزگرد 45 دقيقه‌اي آغاز كرد. شبكه دو سيما نيز كه به همراه شبكه اول بيشترين زمان برنامه‌هاي انتخاباتي را در بين ساير شبكه‌ها به خود اختصاص داد در يك برنامه 30 دقيقه‌اي به تبيين برنامه‌ها توسط كانديداها پرداخت. فصل نخست تبليغات در اين شبكه با حضور نمايندگان كانديداها در گفت‌وگوي ويژه خبري ادامه پيدا كرد. شبكه سه و چهار سيما نيز به صورت جداگانه و در دو برنامه 45 دقيقه‌اي به طرح سوالات كارشناسان و پاسخ به سوالات مردم پرداختند.پخش پيامهاي تصويري از شبكه خبر، برنامه‌هاي تلويزيوني همراه با تيزرهاي كوتاه حداكثر يك دقيقه‌اي، از ديگر برنامه‌هاي تلويزيوني در آستانه نهمين انتخابات رياست جمهوري بود. شبكه جهاني جام‌جم نيز طي اين مدت با طرح سوالات ايرانيان خارج از كشور به مدت 60 دقيقه در روز در انتخابات مشاركت كرد شبكه‌هاي راديويي از جمله سراسري، شبكه جوان، ورزش، معارف، فرهنگ و پيام نيز متناسب با هويت هر شبكه برنامه پخش كرد. تايم هر برنامه راديويي 60 دقيقه بود كه راديو پيام تنها پيام‌هاي يك و نيم دقيقه‌اي را 5 بار در روز بر روي آنتن برد. فصل جديد تبليغات كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در صدا و سيما، با جايگزيني فيلم‌هاي توليدي به جاي ميزگرد نامزدها در شبكه اول سيما اضافه شدن گفتگوي ويژه خبري با خود نامزدها و تبيين برنامه‌ها در شبكه دو شروع طرح مسائل شهري تهران با نامزدها در شبكه تهران پيگيري شد. در اين دوره حضور هنرمندان در تبليغات انتخابات رياست جمهوري پررنگ‌تر از گذشته ديده شد به نحوي كه كارگرداني چون داوود ميرباقري، رسول صدرعاملي، احمدرضا درويش، بهروز افخمي، مهدي فخيم‌زاده، كمال تبريزي، بهروز غريب‌پور، زيبنال‌زاده و جواد شمقدري هر كدام با ساخت فيلمهاي توليدي سعي در جذب مخاطب به سمت عرصه سياست و در نهايت كانديداي مورد نظر داشتند. به گزارش ايسنا، طي اين مدت اعتراض‌ها و تشكرهايي از سوي ستادهاي كانديداها به برخي از تبليغات و اخبار صداوسيما صورت گرفت و سيد محمد خاتمي ـ رييس جمهور ـ نيز در پايان روز تبليغات از عملكرد اين رسانه ملي تشكر كرد اما بعد پخش هفت هزار و 803 برنامه كه در مجموع سه هزار و 215 ساعت را دربرمي‌گيرد، قضاوت نهايي برعهده‌ي مخاطبان است. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8403-10999
  • خبرنگار : 71012