رئيس ستاد تسهيلات نوروزي كل كشور: سفر در كشور 95 درصد افزايش يافته است گزارش سفرهاي نوروزي در مجلس مطرح مي‌شود

دكتر علي رحيم‌پور گفت: بنا بر آمارهاي گرفته شده از ارگان‌ها و نهادهاي مختلف با وقوع بيش از 40 ميليون مسافرت داخلي در كشور، سفر در ايام نوروز نسبت به سال گذشته 95 درصد افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رئيس ستاد تسهيلات نوروزي كشور ظهر امروز در نشستي خبري با تشريح عملكرد ستادهاي نوروزي در سراسر كشور افزود: آمار فروش بليت‌هاي بازديد در حدود 300 مركز و سايت تاريخي كشور نشان مي‌دهد بازديد از موزه‌ها، كاخ موزه‌ها و محوطه‌هاي تاريخي نسبت به سال گذشته با رشدي معادل 218 درصد به بيش از 3 ميليون و 800 هزار بازديد افزايش داشته است.

وي مبناي آمارگيري مسافرت‌هاي داخلي را سرشماري تعداد خودروهاي ورودي به استانهاي كشور دانست و گفت: هر خودروي سواري با 4 سرنشين و هر اتوبوس و ميني‌بوس با 25 نفر محاسبه شده است. علاوه بر اين آمار بازديدكنندگان از بناهاي تاريخي و فرهنگي نيز در 8 كاخ موزه، 24 محوطه‌ي تاريخي، 9 موزه و 160 سايت تاريخي براساس تعداد فروش بليتهاي ورودي لحاظ شده است.

رحيم‌پور در ادامه‌ي اين نشست، با اشاره به انواع سفرهاي صورت گرفته در كشور براساس اقامت مسافرين گفت: با نظر سنجي‌هاي انجام شده سفرهاي فاميلي و اقامت در منازل اقوام امسال نسبت به سال گذشته 23 درصد كاهش يافته است بطوريكه تنها 24 ميليون و 283 هزار و شصت و دو نفر در منازل اقوام خود سكونت يافته‌اند.

به گفته‌ي وي 32 درصد از مسافرين در كشور، عليرغم شعار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر اينكه هيچ مسافري در خيابان نخواهد ماند، در طول ايام نوروز بدون اقامت بوده‌اند و در كلاس‌هاي درس، چادر و كمپينگ اسكان داده شدند.

به گزارش ايسنا،‌ رئيس ستاد تسهيلات نوروزي بودجه‌ي اين ستاد در ايام نوروز را حدود 300 ميليون تومان ذكر كرد و گفت: 91 ميلون تومان صرف هزينه‌هاي پرسنلي ادارات و سازمانهاي ميراث فرهنگي و گردشگري در سراسر استانها و 275 ميليون چاپ و انتشار اقلام تبليغاتي و اطلاع‌رساني و هزينه‌هاي جاري در كل استان‌ها شده است.

به گفته‌ي وي سال گذشته بودجه‌ي ستاد تسهيلات نوروزي در مركز جمعا 45 ميليون بوده است.

رحيم‌پور ظرفيت تمامي مراكز اقامتي و هتل‌ها در سراسر استان‌هاي كشور جز در تهران و آذربايجان شرقي و غربي صددرصد اعلام كرد و افزود: با توجه به آمارهاي بدست آمده تمامي استانهاي كشور نياز شديد به احداث اقامتگاه دارند بطوريكه در ايام نوروز در بسياري از استانها بويژه استان خوزستان به دليل استقبال كاروانهاي راهيان نور وضعيت بحراني در اقامت مسافرين اعلام شد.

وي اضافه كرد: جمع كل تخت‌هاي اشغال شده توسط مسافرين 2 ميليون و 338 هزار و دويست و هشتاد و نه تخت اعلام شده است كه علاوه بر آن بيش از 17 هزار كلاس درس، 2 هزار كمپينگ، 55 هزار چادر نيز جهت اسكان مسافرين در سراسر كشور بكار گرتفه شده است.

به گفته‌ي وي حدود 11 هزار منزل مسكوني، ورزشگاه، سالن تربيت بدني نيز جهت اسكان مسافرين كاربري داشته است.

رئيس ستاد تسهيلان نوروزي جمع گردشگران خروجي از كشور را 450 هزار نفر اعلام كرد و گفت: نزديك به 200 هزار نفر به امارات متحده‌ي عربي، 50 هزار نفر به تركيه و بيش از 15 هزار نفر به ساير كشورهاي خارجي مسافرت كرده‌اند.

وي در مجموع خروج مسافرين از كشور را با 1 درصد كاهش روبرو دانست.

بنابر اعلام رئيس ستاد تسهيلات نوروزي توسط بيش از 3400 بازرس نظارتي اين ستاد در سراسر كشور، جمعا 13532 بازديد از مراكز واحدهاي اقامتي و پذيرايي، بين‌راهي، دفاتر خدمات مسافرتي و موزه‌هاي كشور صورت گرفته است كه حاصل اين نظارت 925 تذكر، 38 اخطار، 44 تعطيلي دفتر و 183 مورد تشويق بوده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا رد پايان نيز اعلام شد كه سيد حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با ارائه گزارش سفرهاي نوروزي كشور در صحن مجلس چالش‌ها و موانع توسعه‌ي گردشگري را مطرح مي‌كند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ فروردین ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8401-02546
  • خبرنگار :