نگاهي به آثار استاد آشتياني

آثار به جاي مانده از استاد جلال‌الدين آشتياني را مي‌توان در سه حوزه تصحيح و شرح متون عرفاني و فلسفي، تاليفات و تحقيق در تاريخ فلسفه اسلامي تقسيم كرد.

به گزارش گروه كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استاد سيد جلال الدين آشتياني با تصحيح و تنقيع و شرح متون عرفاني و فلسفه خصوصا آثار پيروان حكمت متعاليه‌ي صدرايي از به فراموشي سپرده شدن بسياري از نسخه‌هاي خطي جلوگيري كرد.

وي با تصحيح و تحقيق و چاپ اين آثار در حقيقت به احياي آنها پرداخت و به نسل‌هاي جوان‌تري كه ديگر آموزشي متفاوت داشتند و نسخه‌هاي خطي را نزد استاد نمي‌خواندند، بلكه مايل بودند خود اين آثار را به دست بگيرند و بخوانند كمك كرد تا با در اختيار داشتن اين آثار، خود به مطالعه‌ي جدي اين ميراث ارجمند بپردازند.

آثار و تاليفاتي مانند «شرح بر مقدمه تبصري» شرح بر زادالمسافر؛ نقدي بر تهانت الفلاسفه؛ هستي از نظر فلسفه و عرفان؛ و «احوال و آثار و آرا ملاصدرا» از جمله تاليفات استاد آشتياني است.

استاد سيد جلال‌الدين آشتياني پس از تحقيق و انتشار مجموعه‌ي چهار جلدي در منتخباتي از آثار حكماي الهي ايران كه در زمينه تحقيق در تاريخ فلسفه دوره‌ي اسلامي است در كنار نوشته‌ها و توضيحات هانري كربن مجموعه‌اي بديع را به منظورشناسايي دوره‌اي ناشناخته از فلسفه اسلامي به دنياي فلسفه تقديم كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۵ فروردین ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8401-00308
  • خبرنگار :