نوروز 84 به كجا سفر مي‌كنيد؟ /32/ تبريز با يادگارهايي از تاريخ پرفروغش همچنان ميهمان نوازي مي‌كند

تبريز، بزرگترين شهر شمال غرب و تختگاه قديمي ايران زمين با ده‌ها يادگار تاريخي‌اش همچنان به رسم ميهمان نوازي

«سرمه چشم از غبار كش مهمان» مي‌كند.

به گزارش ايسنا، اين روزها تبريز سرتاسر شور و شوق و حركت است. تمامي بوستان‌ها و پاركها و بلوارهاي شهر گلكاري و درختكاري مي‌شوند تا زيبا عروس آذربايجان آراسته به گل و سبزه و ريحان به استقبال نوروز باستان و ميهمانان نوروزي برود.

اما بزرگترين شهر شمال غرب ايران چه جذابيت‌ها و زيبايي‌هايي دارد؟ تبريز يكي از شهرهاي تاريخي ايران است كه چندين بار در طول تاريخ به عنوان پايتخت ايران انتخاب شده و تا دوران معاصر همچنان اهميت و شهرت خود را حفظ نموده است. طبيعتا هر سلسله‌اي در زيبايي و رونق و شكوه تختگاه خود كوشيده است و بدين جهت تبريز كهن نيز يادگارهاي گرانقدري از گذشته پر افتخار خود را به آغوش كشيده است اگر خشم طبيعت و جنگهاي خانمان سوز داخلي و خارجي ايران در طول تاريخ اجازه مي‌داد هم اكنون تبريزي چندين بار زيباتر و پرشكوهتر داشتيم. اما تبريز با همين آثار رهيده از آشوب‌ها و بلايا و فتنه‌هاي زمان نيز زيبا و با شكوه و چشم نواز مي‌باشد.

امارت و استخر شاهگلي، مقبره الشعرا، برج ساعت، ارك عليشاه، مسجد كبود (گوي مسجد)، آرامگاه كمالين، برج آتشنشاني ، خانه مشروطه، مسجد جامع، كليساهاي ارامنه، موزه آذربايجان، موزه قرآن و كتابت، موزه سنجش، خانه‌هاي قديمي و ... تنها گوشه‌اي از آثار ارزشمند و ديدني تبريز محسوب مي‌شوند.

بازار قلب تپنده اقتصاد تبريز نيز ديدني است سراها و تيمچه‌هاي تاريخي يكي از بزرگترين بازارهاي سرپوشيده و تاريخي جهان علاوه بر جلوه‌هاي زيباي معماري خود عرضه كننده محصولاتي نيز هستند كه تبريز بدان مشهور مي‌باشد كفش تبريز يكي از اين محصولات است كه دوام و زيبايي و راحتي آن شهره خاص و عام مي‌باشد و هر مسافري كه به تبريز وارد مي‌شود هنگام مراجعت كفش تبريز را نيز با خود به ارمغان مي‌برد.‌ آجيل تبريز، فرش، شيريني‌هاي سنتي قرابيه، لوقا، ريس، تسبيحي، حلواي كنجدي و .. .از ديگر سوغاتي‌هاي تبريز مي‌باشند.

در اين شهر هتل‌ها و ميهمان سراهاي گوناگوني وجود دارد كه ارك، هتل 1 ستاره ايران، هتل 1 ستاره پارك، هتل 5 ستاره ائل گلي، هتل 4 ستاره تبريز، هتل 3 ستاره دريا، هتل 2 ستاره سينا، هتل 2 ستاره قدس، هتل 4 ستاره گسترش، هتل 1 ستاره مرواريد، هتل 1 ستاره كوثر و هتل 2 ستاره نگين اشاره داشت.

مسافران اين شهر فراموش نكنند كه هنگام ورود از جاده تهران - تبريز حتما از بناي چشم نواز خلعت پوشان اين شهر بازديد كنند كه از جمله معدود بناهاي خلعت پوشان جهان محسوب مي‌شود.

راهنمايان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز در مبادي ورودي تبريز آماده ارائه خدمات و راهنمايي‌هاي لازم خواهند بود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-11209
  • خبرنگار :