نروز 84 به كجا سفر خواهيد كرد؟/31/ گناباد، شهر قديمي‌ترين قنات جهان

شهرستان گناباد با مساحتي حدود 150 هزار و 801 كيلومتر مربع در جنوب استان خراسان رضوي واقع شده است و شواهد بر جاي مانده تاريخي از جمله محوطه‌هاي باستاني، استقرار زندگاني انساني پيش از تاريخ را در اين شهر نشان مي‌دهد بطوريكه هم اكنون بيش از 200 اثر تاريخي در اين شهر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قديمي‌ترين، عميق‌ترين و شگفت‌انگيزترين تلاش بشر براي تامين آب در اين شهرستان قرار دارد. قنات قصبه با طول 33 هزار و 313 متر و 470 حلقه چاه و آبدهي 120 ليتر در ثانيه نشاني از شگفتي است.

عمق مادر چاه اين قنات بالغ بر 300 متر است و علاقمندان به اين پديده مهندسي مي‌توانند از كوره‌هاي اين قنات ديدن كنند.

قدمت اين قنات براساس سفالينه‌هايي كه در اطراف آن كشف شده، به 2500 سال قبل و دوران هخامنشيان برمي‌گردد، ناصرخسرو قبادياني نيز در سفرنامه خود قدمت اين قنات را به دوران پادشاهي كيخسرو ساساني نسبت داده است.

اين گزارش مي‌افزايد: آثار تاريخي ديگري همچون مقبره جغتين، آسيابهاي آبي كاخك، پل يونسي، مسجد جامعه گناباد و مارنديز، قلعه دختر شرواب، يخدان كوثر، كاروانسراهاي زين‌آباد و فخرآباد، مجموعه معماري عمراني، مدرسه نجوميه و امامزاده محمد عابد (ع) كاخك، موزه آثار تاريخي از بهترين و زيباترين جاذبه‌هاي تاريخي اين شهرستان است.

گناباد به عنوان مهد سفال از قدمتي فوق‌العاده زياد برخوردار است كه بررسي‌هاي باستان‌شناسي حكاتي از آن دارد كه اين هنر حداقل از هزاره سوم قبل از اميلاد رواج داشته است.

معروفترين اين سفالها بدل چيني و سفال رسي است و در حال حاضر نيز در منطقه گناباد توليد آن رواج دارد و به عنوان سوغات اين شهر مورد استفاده مسافران مي‌باشد.

سوغات مهم ديگر اين شهرستان بجز سفال، زعفران، كلوچه، كلبمه و قطاب محلي اين منطقه مي‌باشد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-11182
  • خبرنگار :