نوروز 84 به كجا سفر مي كنيد؟/27/ قزوين با 15 ساعت خدمات گردشگري در روز منتظر گردشگران است

قزوين به لحاظ جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي در ميان استان‌هاي كشور، جايگاه رفيعي را به خود اختصاص داده است. اين استان، با توجه به موقعيت تاريخي خود، هم‌چنين ويژگي‌هاي اكوتوريستي، قادر است تا در صورت برنامه‌ريزي اصولي، سهم عمده‌اي از گردشگران مبدا‌هاي ورودي كشور را جذب كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تكثر بناهاي تاريخي در دل قزوين و مجاورت اين منطقه با زنجان و تهران نيز، ديگر عاملي است كه مي‌تواند از توريسم اين استان، سيمايي جذاب در عرصه‌هاي بين‌المللي ترسيم كند. از همين روست كه عده‌اي اعتقاد دارند، قزوين گردشگاهي براي تمام فصول است. در همين راستا هم اعلام شده كه امسال گردشگران قزويني بين 13 تا 15 ساعت خدمات گردشگري دريافت مي كنند.

آنچه در ذيل مي‌آيد گزيده‌اي از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي اين استان است:

جاذبه‌هاي تاريخي

گراند هتل؛ قديمي‌ترين هتل ايران، سراي سعدالسلطنه؛ كامل‌ترين و بزرگ‌ترين سراي تجاري ايران، آب‌انبار سردار بزرگ؛ بزرگترين آب‌انبار تك گنبدي كشور، برج بزرگ و كوچك سميران؛ بناهايي از اوايل دوره اسلامي و قلعه سميران؛ از قلعه‌هاي تصرفي اسماعيليه ازجمله بناهاي تاريخي و ارزشمند استان قزوين است.

گراند هتل، قديمي‌ترين هتل ايران و از آثار اواخر دوره قاجاريه است. ورودي اصلي هتل در ضلع غربي بنا قرار دارد و در دو طرف آن روكوب چوبي است. اتاق‌هاي هتل در طبقه اول قرار دارند و راه ارتباط اين طبقه دو پلكان چوبي است كه به طبقه‌اي با 18 اتاق منتهي مي‌شود.

سراي سعدالسلطنه به دستور «سعدالسلطنه» حاكم وقت قاجار ساخته شد. ارزشمندترين قسمت اين بنا، چهارسوق آن است كه از تقاطع قائم دو راسته ايجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ كاشي‌كاري شده‌اي قرار دارد. سراي سعدالسطنه با وسعتي نزديك به شش هكتار يكي از كامل‌ترين و بزرگ‌تبرين سراهاي تجاري ايران است.

آب‌انبار سردار بزرگ، بزرگترين آب‌انبار تك گنبدي ايران و باني آن يكي از امراي فتحعلي شاه قاجار است. سردر اين آب‌انبار بلند با قوسي جناغي است. راه شير آب‌انبار 50 پله سنگي دارد و براي دسترسي به آب بايد حدود دوازده متر پايين رفت.

آب‌انبار مسجد جامع در جلوي خان مسجد جامع شهر قزوين قرار دارد و بنابر كتيبه‌ي ورودي آن در زمان سلطنت شاه سليمان صفوي ساخته شده است. سردر آب‌انبار طرحي ساده و فاقد هرگونه تزييني دارد.

برج بزرگ و كوچك سميران، برج‌هاي سنگي هشت ضلعي هستند كه بر روي صفه‌اي سنگي بنا شده‌اند. هشت ستون مدوري كه در بين ضلع‌هاي هشت‌گانه آن‌ها ساخته شده در نماي خارجي به شكل برجستگي و فرورفتگي‌هايي مشخص مي‌شود و در فاصله اين ستون‌ها قاب‌هاي آجري به شكل برگ گشنيز كار شده كه در عين سادگي جلوه زيبايي به نما داده است.

باتوجه به سبك بنا، نحوه ساخت و به‌كارگيري ستون‌هاي مدور در نماي خارجي و نيز مصالح به‌كار رفته در بنا مانند سنگ لاشه و ملات گچ مي‌توان بناي اين برج را متعلق به اوايل دوره اسلامي دانست.

قلعه سميران مركز حكومت آل جستان و كنگريان و به نوشته حمدالله مستوفي جزو قلعه‌هاي متصرفي اسماعيليه بوده است. ناصرخسرو مي‌نويسد اين قلعه سه حصار دارد كه اكنون دو حصار آن شناسايي شده است. سالم‌ترين قسمت قلعه ديواره شمالي آن است كه چند برج مدور و باروهاي كاملا سالم دارد.

درياچه اوان

اين درياچه زيبا در ميان روستا‌هاي اوان، وربن، زواردشت و زرآباد قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دريا ‌1800 مي‌باشد كه با چشم‌انداز بي‌نظير خود، هر ساله گردشگران داخلي و خارجي به خود جذب مي كند. اين درياچه از محيط خارج خود آبي را به طور مستقيم دريافت نمي‌كند و تنها از آب چشمه‌هاي موجود در كف درياچه تغذيه

مي‌شود و به شكل حفره‌اي است كه عميق‌ترين بخش آن به عمق ‌7/5 متر در جنوب شرقي واقع شده است.

غير از گونه‌هاي درختي دست‌كاشت نظير: بيد، چنار، تبريزي ، سيب ، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گياهان علفي مانند گون، كنگر، شيرين بيان و گونه‌هاي مختلف ديگر از خانواده گرامينه و لگومينيوزه هم در حوزه آبخيز اوان وجود دارند.

منطقه حفاظت شده باشگل

منطقه باشگل كه در غرب شهرستان تاكستان و در عرصه‌اي به وسعت تقريبي ‌27 هزار هكتار گسترده است، تحت حفاظت سازمان محيط زيست قرار دارد و گون‌ه‌هاي جانوري فراواني نيز در اين منطقه زندگي مي كنند. اين منطقه با سيماي كاملا تپه ماهوري، پناهگاه امني براي جمعيت قوچ ،ميش و آهوهاي بومي و مهاجري است كــه از استــان‌هـاي همجوار به آن روي مي آورند .

ايوان سنگي نياق

در غرب آبادي نياق، كوه سنگي يكپارچه و كم‌ارتفاعي وجود دارد كه آثار طبيعي و مصنوعي باقي مانده بر فراز آن را " ايوان نياق " ، "ديوايوان " و " طاق محمد حنيفه "نام نهاده اند .

در زير ديواره نسبتا بلند بالاي كوه، كه به سوي شرق كشيده شده و نيم طاقي طبيعي زيبايي از سنگ به ارتفاع تقريبي ده متر به وجود آورده، سطح سنگي گسترده‌اي است كه به روستاي نياق و چشم‌اندازهاي مجاور آن احاطه دارد .

در قسمت جنوب غربي اين صفه ، حوضي سنگي به طول ‌8 و عرض ‌2/5 متر كنده شده كه با هفت پله از سنگ تراشيده به عمق آبگير مي‌رسد و همواره داراي آب است . بر بالاي ايوان قلعه‌اي وجود داشته كه آثار قابل ملاحظه‌اي از آن باقي نمانده و تنها مخازن ذخيره غله و حبوبات آن، هم اينك يادآور گذشته پرشكوه قلعه و ايوان نياق است .

غارهاي قزوين

امروزه يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري در جهان، پديده افسونگر و زيباي غارها به شمارمي روند كه به" سرزمين عجايب "، " بهشت گمشده "، "دنياي اسرار آميز" و ... نيز شهرت يافته‌اند . كساني كه براي ديدار مطلق شگفتي و زيبايي به غارها گام مي نهند، احساسي شگرف از ديدني‌هاي طبيعي در مي‌يابند كه هيچگاه در محيط روز مره زندگي نظير آن را نمي‌بينند .

در دل كوه‌هاي البرز ، خرقان و رامند در استان قزوين غارهاي باشكوهي وجود دارند كه بخش قابل توجهي از ميراث طبيعي گران‌بهاي ايران را تشكيل مي‌دهند . غارهاي سلطانبلاغ ، آق بابا ، شهر باز ، كول ، قره قورتان ، آلابارباغلاري ، شاكين ، قزل قلعه ، چهل دختر ، آلتين كش ، بروج ، ماهين ، ملكشاه ، اسكول ، غار پلنگ و... از آن جمله‌اند .

غار قلعه كرد

اين غار در ‌20 كيلومتري برج‌هاي دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم قرار دارد.

پس از عبور از دهانه غار و فرود از يك چاه، راه پانزده متري، تالاري به وسعت بيش از يكهزار مترمربع رخ

مي‌نمايد كه داراي چكيده‌ها و چكنده‌هاي زيبا و مسحور‌كننده است . رطوبت بالا ، نقاشي‌هاي ديواري و حوضچه‌هاي آب ، ويژگي‌هاي غار قلعه‌كرد را افزايش داده است . قدمت اين غار به دوره اليگوميوس و دوران سوم زمين‌شناسي مي‌رسد كه تا چهل‌ميليون سال پيش تخمين زده مي‌شود.

غار يخي انگول

اين غار در سه كيلومتري شمال روستاي دينك – از توابع بخش كوهين – واقع شده است . دسترسي به غار تا حدودي مشكل و ورود به آن به خاطر شيب تند و طبقات مختلف بسيار سخت است . وجود يخ‌هاي فراوان در ديواره‌ها و كف غار موجب سرماي شديد هواي درون آن شده و از ويژگي‌هاي ممتاز غار به شمار مي رود .

به لحاظ زمين شناسي غار انگول در اثر لغزش سنگ‌هاي دولوميتي بخش غربي قله كوه انگول به وجود آمده و از دسته غارهاي انحلالي نيست . سن اين غار بعد از ترياس مربوط به دوران دوم زمين شناسي بوده و تحت تاثير فعاليت و حركات تكنونيكي منظم ايجاد شده است

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-06601
  • خبرنگار :