/تا نوروز 84/ بزرگترين غار آبي آسيا در كرمانشاه، جايي كه بايد آن را ديد

يكي از جاذبه‌هاي گردشگري در استان كرمانشاه عميق‌ترين و بزرگترين‌ترين غار آبي آسيا با قنديل‌هاي بسيار بزرگ و زيباست كه سالانه مورد بازديد بسياري از گردشگران ورودي به استان قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در طول ميليون‌ها سال كه از خلقت اين قطعه از خاك مي‌گذرد، بر اثر نفوذ و جريان آب در دل كوه‌ها و صخره‌هاي منطقه غارهاي زيادي در دل كوهستان‌ها سر به فلك كشيده استان به وجود آمده‌اند كه هر يك داراي مزيت‌هاي خارق‌العاده‌اي مي‌باشند.

به لحاظ زميـن شناسـي، كوهسـتان‌هاي منطقه كرمانشاه، از نـوع آهكـي و پيـدايش آن‌ها مـربوط به دوران دوم زمين شناسـي مي‌باشد.

در اين منطقه در دل كوه‌ها غارهايي واقع شده‌اند كه در نوع خود يكي از بي نظيرترين جلوه‌هاي طبيعت را رقم زده‌اند. از جمله اين غارها مي‌توان به غار “كنشت“ در جنوب شهر كرمانشاه و غارهاي عظيم ديگري چون، غار “پراو” در جنوب شهر كرمانشاه حد فاصل كوه طاق بستان و بيستون در دل كوه “پراو“ اشاره كرد.

اين غار با برخورداري از يخچال‌هاي طبيعـي معروف و شگفتي‌هاي درون غار، همچنين برخورداري از دره‌اي به عمـق ‌762/5 متـر با چندين آبگير و آبرو، در بين غارنوردان داراي اهميت و ارزش فراوانـي اسـت و عميق‌ترين غار آسيا نيز به شمار مي‌آيد.

غار ”قوري قلعه“ نيز يكي ديگر از شگفتي‌هاي طبيعي استان كرمانشاه است كه در ‌92 كيلومتري كرمانشاه و در مسير جاده پاوه - شهر هزار ماسوله - واقع گرديده است.

مساحت اين غار ‌3140 متر و طول، آن ‌12 كيلومتر اعـلام گرديده، به همين دليل لقب بـزرگتريـن غار آبي آسيا را به خود اختصاص داده است. اطراف غار قوري‌قلعه، بسيار زيبا و پوشيده از درختان جنگلي متنوعي است.

معماري و فرهنگ مردم منطقه نيز بسيار جذاب و قابل تحسين براي گردشگران داخلي و خارجي است.

قنديل‌ها و سـتون‌هاي زيبا و رنگارنـگ در تالارهاي اين غار نيز كه فاز اول آن به بهره‌برداري رسيده؛ براي هميشه تصاويري رويايي را در ياد و خاطره بازديدكنندگان باقي مي گذارند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-03469
  • خبرنگار :