هماكنون بسياري از كشورهاي جهان به استفاده از سوخت ديزل در خودروهاي سواري روي آوردهاند، علت نيز مصرف 40 درصد كمتر اين خودروها نسبت به خودهاي بنزيني و آلودگي توليدي بسيار كم اين خودروها نسبت به خودوهاي بنزيني با استفاده از ديزل كم گوگرد است.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس مطالعات انجام شده در مركز تحقيقات موتور ايرانخودرو بهطور متوسط استفاده از موتورهاي ديزلي بجاي بنزيني 30 درصد صرفهجويي در پي دارد.
همچنين در صورت استفاده از موتور ديزلي براي تمامي پيكانهاي در حال حركت در ايران سالانه 48 ميليارد تومان صرفهجويي در مصرف سوخت نصيب كشور ميشود.
خودروهاي ديزلي بين 20 تا 65 درصد سوخت كمتري مصرف ميكنند، امروزه در خودروهاي سواري ديزلي صرف چهار ليتر به ازاي هر 100 كيلومتر معمول است ولي در خودورهاي سواري بنزيني مصرف شش ليتر در هر 100 كيلومتر ايدهآلترين حالت است.
برخلاف تصور عموم كه خودروهاي ديزلي دودزا هستند با استفاده گازوييل كمگوگرد اين سوخت بسيار پاكتر از بنزين است.
در حالي كه در خودروها ديزلي سواري مدرن ميزان CO2 به اندازه 24 و CO بهميزان 30 درصد كاهش مييابد، اما هنوز هم تردد خودروي سواري ديزلي در ايران ممنوع است.
در همين حال دكتر يوسف حجت ـ معاون سازمان حفاظت محيط زيست ـ در گفتوگو با خبرنگار ايسنا در پاسخ به اين سوال كه در اروپا به دليل كمآلاينده بودن و كاهش مصرف 40 درصدي سوخت موتورهاي ديزلي به بنزيني، موتورهاي ديزلي 50 درصد خودروهاي اروپايي را تشكيل داده حال آنكه در ايران نهتنها اين خودروها توليد نميشود، بلكه ممنوعيت تردد دارد، علت چيست؟ ميگويد:« اينگونه كه ميگويند نيست آنكه ديزل استفاده ميكند، ميگويد ديزل خوب است آنكه بنزين مصرف ميكند، ميگويد بنزين بهترين سوخت است و ما كه طرفدار گازيم معتقديم بهترين سوخت گاز است.»
وي تاكيد ميكند:« گوگرد ديزل ايران به دليل نبود پالايشگاه مناسب آنقدر بالاست كه نميتوانيم اجازه تردد خودروهاي ديزلي را بدهيم.»
به گزارش ايسنا، مركز تحقيقات موتور آلمان در تحقيقي اعلام كرده است كه در فرانسه در حدود 60 درصد و در آلمان حدود 50 درصد خودروها به دليل كاهش 30 درصدي مصرف سوخت و كاهش 25 درصدي آلودگي هوا ديزلي شدهاند.
در اين زمينه حجت به خبرنگار ايسنا ميگويد:« البته خودروهاي ديزلي بسيار پاك وجود دارد اما قيمت تكنولوژي اين خودروها بسيار بالاست و گوگرد استفاده شده نيز در حدود 50 ppm گوگرد دارد در حاليكه در ايران ميزان گوگرد ديزل هفت هزار ppm است كه سبب ميشود ما اجازه تردد به خودروهاي ديزلي را ندهيم ما هم توصيه خواهيم كرد اگر ديزل ايران پاك باشد خودروهاي بنزيني را ديزلي كنيم.»
به گزارش ايسنا، هماكنون در اروپا از محل صرفهجويي مصرف سوخت در حدود يكسال مابهتفاوت خودروهاي بنزيني و ديزلي جبران ميشود و سازمانهاي طرفدار محيط زيست به سختي طرفدار ديزلي كردن خودروها در اروپا هستند.
اما حجت اعتقاد دارد:« اگر در اروپا گاز وجود داشت اين قاره هيچگاه به سوخت ديزل فكر نميكرد ما گاز را بهسختي ميتوانيم صادر كنيم اما گازوييل را ميتوانيم براحتي صادر كنيم.»
حجت بر اين عقيده است كه ما سوخت گران و آلودهكننده همانند گازوئيل داريم كه 60 سنت قيمت دارد اما سوخت پاكي مانند گاز داريم كه چهار سنت قيمت دارد پس بهتر است ديزل را صادر كنيم و گاز استفاده كنيم.
حجت خاطرنشان كرد:« خودروهاي ديزلي ايران كه استاندارد يورو 2 دارند و از گازوئيل 500 ppm استفاده ميكنند 15 برابر خودروهاي گازسوز آلودهكننده است.»
در همين حال مسولان وزارت نفت معتقدند:« با امكانات موجود و همچنين با توجه به ذخاير عظيم گاز كشور تصميم گرفته شده كه استراتژي سوخت كشور با توجه به مطالعات انجام شده بر روي گاز متمركز شود. براي آنكه خودروها را ديزلي كنيم احتياج به گازوئيل با كيفيت بالا و گوگرد پايين داريم و پالايشگاههاي ايران تنها براي توليد 100 هزار ليتر در روز براي گازوئيل كمگوگرد ظرفيت دارند و براي اينكه خودروهاي سواري را مانند اروپا ديزلي كنيم، احتياج به تاسيس پالايشگاه جديد به تعداد زياد داريم.»
يكي از مسولان شركت نفت درباره منوعيت سوخت ديزل به ايسنا ميگويد:« در سال 1350 دولت تصميم گرفت حركت خودروهاي ديزلي سواري را ممنوع كند تا از صنعت نوپاي خودرو حمايت شود در آن زمان گازوئيل بسيار ارزانتر از بنزين بود و تاكنون اين قانون تغيير نكرده است.»
به گزارش ايسنا بازده حرارتي موتورهاي بنزيني در حدود 26 درصد است. حال آنكه اين بازده در موتورهاي ديزلي 42 درصد گزارش شده است. موتورهاي ديزلي 20 درصد افزايش گشتاور و 25 درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهاي مشابه بنزيني دارند.»
اما بر اساس برنامهريزيهاي انجام شده از سوي وزارت نفت بهتر است گازوييل به دليل راحتي در فروش صادر شود و گاز كه صادرات آن نيز سخت است به عنوان سوخت خودروهاي داخلي انتخاب شود.
« گزارش از خبرنگار ايسنا: امين آزاد»
انتهاي پيام