خاتمي: راه روشن امروزوفردا، جز آزادي سياسي، انضباط اخلاقي و پاسداري از خرد و انديشه نيست به آينده‌اي كه بشر آزاد باشد و معنويت، به زندگي لطافت بدهد، اميدوارم

رييس‌جمهور با اشاره به درسي كه از لابه‌لاي كتاب زندگي انسان آموخته است، گفت: آزادي عقلاني و سياسي و فضايي كه در آن انسان داراي حرمت باشد، بهترين خواستگاه تمدن انساني است و زمينه‌ي پديد آوردن بهتر آثار فرهنگي و مدني مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلين سيد محمد خاتمي طي سخناني در بيست و دومين دوره‌ي معرفي كتاب سال و دوازدهمين دوره‌ي اهداي جايزه‌ي جهاني كتاب سال افزود: اگر درست از اين آزادي پاسداري شود، تمدن پديد آمده پويا و پيشرو خواهد بود و اگر چنين شود، دور سياهي كه ابن خلدون آن را تقدير گريزناپذير انسان مي‌دانست، شكسته خواهد شد. انسان مي‌تواند دريابد كه تقدير الهي، تن دادن به هرگونه وضع و حال و تحمل هرگونه حقارت نيست بلكه بر اثر آگاهي و تقويت اراده و آزادي انديشه‌ي خود مي‌تواند دوري را كه تقدير ناميده مي‌شده، بشكند.

خاتمي با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي ايران اظهار داشت: چنان‌چه ملت ما توانست تقدير 2500 ساله‌ي استبداد را بشكند اما رهايي و آزادي و زمينه براي رشد و حرمت انسان، پاسداري مي‌خواهد. ممكن است لحظاتي در تاريخ، زمينه‌ي اين آزادي پديد آيد ولي در اثر غفلت‌ها بازگشت داده شود.

وي خاطرنشان كرد: به نظر من در اين دوره‌ي حساس تاريخي به‌خصوص براي ما در دنياي فعلي، پاسداري از آگاهي انسان و زمينه‌سازي براي آگاهي بيشتر او و هم‌چنين استقرار مردم‌سالاري كه پس از شكسته شدن دايره‌ي استبداد 2500 ساله تقويت شده و از نظام برآمده است، يك وظيفه‌ي مبرم همه‌ي كساني است كه دلشان براي انسان، اسلام و ايران مي‌سوزد.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد كه در سطور تاريخ نانوشته و نوشته‌ي انسان مي‌خوانيم تقدير الهي، آزادي عقلي و حاكميت بر سرنوشت خود، منشأ ايجاد تمدن انساني و انعطاف‌پذير شدن اين تمدن است.

وي اظهار داشت كه اگر در دنياي قديم، انسان جز تقلب و خودكامگي و خودسري انسان‌ها و گروه‌هايي كه خود را سايه‌ي خدا و تافته‌ي جدابافته مي‌دانستند تجربه نكرده است و آزادي و حرمت انسان در پاي هوس قدرتمندان خودسر لگدكوب شده، افسوس و صد افسوس كه آزادي برآمده از تمدن جديد و دنياي مدرن كه به نوعي عكس‌العملي در برابر تجديد كليشه‌اي قرون وسطي و نيز پيوند استبداد و تحجر فكري با جباريت قرون وسطي است، خود راه افراط را پيموده و با كمال تاسف، زير گام‌هاي شتابان اين نوع آزادي، بسياري از شئون متعالي انسان نيز لگدكوب شده است و نيز در عرصه‌ي بين‌المللي، سياست، در دست خودخواهان مغروري قرار گرفته كه با تفكرات ارتجاعي، نوع ديگري از ادعاي خدايي را داشته، دارند و زندگي را بر انسان تنگ كرده‌اند.

خاتمي يادآور شد كه در مذاكرات خود با غربي‌ها و ديگران گفته‌ است كه مشكل غربي‌ها احساسي است كه نسبت به تمدن غربي و چيزهايي كه اين تمدن به آنها داده را دارند اما نمي‌دانند اين تمدن با خروج از مرزهاي ملي، بدبختي و فلاكت را براي انسان‌هاي ديگر آورده است.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: به اين اصل ايمان دارم كه گل آزادي و پيشرفت در بوستان آزادي و انديشه مي‌رويد. همان آزادي كه يكي از سه شعار پرطنين ملت ما در بامداد انقلاب بود.

خاتمي تصريح كرد: مراد من از آزادي، ولنگاري و نفي معيارهاي بالاي اخلاقي نيست. معيارهاي اخلاقي چيزي است كه انسان روزگار ما بيش از هر چي به آن نياز دارد. بداخلاقي و ولنگاري را دشمن تفكر و پيشرفت مي‌دانم.

وي با بيان اين‌كه آزادي انديشه از جمله در كتاب تجلي مي‌يابد، ادامه داد: حق تعيين سرنوشت كه در نظام مردم‌سالاري، خودنمايي مي‌كند و لزوم پايبندي به معنويت، شرط ايجاد دنيايي است كه در آن صلح و آرامش به جاي جنگ و خشونت و آزادي و پيشرفت به جاي سركوب و حقارت خواهد نشست و امروز و فردا، راه روشن، جز راه آزادي سياسي، انضباط اخلاقي و پاسداري از خرد و انديشه نيست.

رييس‌جمهور تاكيد كرد:‌ مردان و زنان بزرگ آنان هستند كه علي‌رغم مشكلات نااميد نشوند و بدانند دستاوردهاي بزرگ، حاصل تلاش فكري و معنوي پيشينيان نيز بوده است. من به آينده‌اي كه بشر آزاد باشد و معنويت، به زندگي لطافت بدهد، اميدوار و مطمئنم كه جامعه‌ي بشري به آن سو مي‌رود.

رييس‌جمهور در تعريفي از كتاب آورد: كتاب بازتاب‌دهنده‌ي انديشه‌ي آدمي است. انديشه‌ي مايه‌ي جان انسان است و جان انسان از زمين و آسمان ارزشمندتر است. كتاب به آن ميزان ارزش و قدر دارد كه از كدام جان برآمده است و به انديشمندي پديدآورنده‌ي كتاب.

وي افزود: انديشه هرچه باشد كلمه‌ي خداست و به معناي وسيع كلمه به كتاب وزن و ارزش مي‌دهد. البته تنها كتاب تجلي‌گاه جان آدمي نيست بلكه همه‌ي آثار از جمله شعر، ادب، موسيقي، تمدن، روابط اجتماعي در طول تاريخ از آثار جان آدمي است و البته كتاب گوياترين اثري است كه از جان آدمي بر جاي مي‌ماند.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه كتاب، انسان‌ها را با انديشه‌ي پيشينيان آشنا مي‌كند تا آنها دريابند كه مي‌توانند از جايي شروع كنند كه ديگران به آن ختم شدند يا دريابند راهي را كه ديگران رفته‌اند به بن‌بست منتهي مي‌شود، خود منشأ تكامل در انسان است؛ چيزي كه در ساير موجودات نمي‌بينيم. هم‌چنين كتاب علاوه بر آگاهي دادن به انسان - اگر با ديد وسيع به آن بنگريم، ما را با وضع تاريخي و اجتماعي زمان خود آشنا مي‌كند.

رييس‌جمهور در اين زمينه به آثار فارابي و ابن خلدون اشاره كرد.

پيش از سخنان رييس‌جمهور، برگزيدگان داخلي و خارجي از وي لوح تقدير دريافت كردند.

هم‌چنين لوح تقدير هيات‌هاي داوري ادوار مختلف كتاب سال به رييس‌جمهور اهدا شد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8311-08170
  • خبرنگار : 71274