خاتمي پيش از ترك بنين: آرامش و امنيت دو شرط توسعه‌ي آفريقا است رييس جمهور بنين: براي توسعه‌ي كشورمان به مساعدت ايران نيازمنديم

رييس جمهور كشورمان كه در جريان سفر به چند كشور آفريقايي روز يكشنبه وارد پنجمين كشور آفريقايي بنين شده بود، اين كشور را پيش از ظهر روز دوشنبه به وقت محلي به سوي هراره ترك كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) خاتمي طي سخناني پيش از ترك بنين با تشكر از استقبال صميمانه رييس جمهور و مردم اين كشور مذاكرات صورت گرفته در زمينه هاي منطقه اي و بين المللي را مفيد ارزيابي كرد.

وي با اشاره به آشنا شدن طرفين نسبت به ديدگاههاي يكديگر در مسائل بين المللي طي اين سفر و تاكيد بر ايجاد آرامش و امنيت در آفريقا اين دو را شرط توسعه و پيشرفت در اين قاره عنوان كرد و برنامه هاي در نظر گرفته در اين راستا را مناسب دانست.

وي آمادگي كشورمان را براي كمكهاي توسعه اي به بنين در راستاي پيشبرد اين برنامه را اعلام كرد و تلاش براي آموزش نيروهاي متخصص، طرح احداث نيروگاه 120 مگاواتي برق، ارتباط هيات‌هاي طرفين در انجام مذاكرات براي پيگيري و انجام پروژه هاي مورد نياز را مورد اشاره قرار داد.

خاتمي با استقبال از حضور هياتهاي بنيني در ايران اعلام كرد كه كشورمان براي اعزام هياتهايي جهت همكاري بيشتر با طرفين بنين آمادگي دارد.

همچنين كريكو رييس جمهور كشور آفريقايي بنين با اشاره به روابط حسنه بين ايران و بنين خاطرنشان كرد كه اين روابط بر اساس تفاهم مشترك استوار است و يادآور شد كه در جنگ ايران و عراق كشورش از اولين كشورهايي بوده است كه علي‌رغم دوستي با صدام، جنگ تحميلي وي عليه ايران را محكوم كرده‌ است.

وي تاكيد كرد: بايد هميشه طرفدار حق بود.

رييس جمهور بنين با اشاره به اين كه ديدار آقاي خاتمي از كشورش اولين ديدار يك رييس جمهور ايراني از بنين مي‌باشد،‌از آن به عنوان يك واقعه تاريخي ياد كرد و اظهار داشت كه بنين از ايران انتظارات زيادي دارد، زيرا يك كشور توسعه نيافته است و براي توسعه خود همكاري و مساعدت ايران را نيازمند است.

كريكو خاطرنشان كرد كه با آگاهي از اوضاع سياسي ايران براي رييس جمهور كشورمان و ملت ما آرزوي موفقيت دارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۸ دی ۱۳۸۳ / ۱۹:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8310-11951
  • خبرنگار :