خاتمي پيش از ترك سنگال:/1/ هر كس از حقوق بشر صحبت كند، به آمريكا اجازه نمي‌دهيم در اين زمينه حرفي بزند آفريقا را در حال يك خيزش باشكوه مي‌بينم

رييس‌جمهور گفت: حقوق بشر يكي از اصول اصلي مورد اعتقاد بنده، قبل و بعد از انتخابات بوده و مطمئنا بايد در ايران و جاهاي ديگر، براي اجراي اين اصول تلاش كنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاران در پايان سفر خود به كشور سنگال و امضاي اسناد همكاري بين دو دولت، افزود: معتقدم ادعاي آمريكايي‌ها در مورد حقوق بشر درست نيست. آن‌ها بهتر است جوابگوي جناياتي باشند كه در زندان ابوغريب انجام شد و يا كشتارهايي كه در دنيا به نام دموكراسي انجام مي‌شود، همچنين آن چه با حمايت آن‌ها بر مردم فلسطين مي‌رود.

خاتمي اظهار داشت: هر كسي از حقوق بشر صحبت كند، به آمريكا اجازه نمي‌دهيم در اين زمينه حرفي بزند.

وي خاطرنشان كرد: بايد در مورد حقوق بشر به خصوصيات فرهنگي هر كشور توجه داشته باشيم. استقرار كامل حقوق بشر يك پروسه است كه بايد با حوصله و تاني طي شود.

خاتمي در پاسخ به سوالي در مورد شيرين عبادي نيز اظهار داشت: خانم عبادي شخصيتي شناخته‌شده و برنده جايزه صلح نوبل است و طبيعتا ايرانيان از اين بابت خوشحالند. ايشان با آزادي فعاليت مي‌كند و بنده به عنوان رييس دولت، سلامت و امنيت ايشان را تضمين كرده‌ام.

رييس‌جمهور با بيان اين كه احضار به دادگاه شيرين عبادي، مساله‌ي مهمي نيست، گفت: ايشان يك حقوقدان شناخته شده است و بعيد مي‌دانم كاري صورت گرفته باشد كه برايش مشكلي ايجاد كند. خانم عبادي بلد است از خود دفاع كند و اميدوارم مشكلي برايش نباشد. احضار ايشان يك مساله‌ي عادي است و به صورت عادي هم حل خواهد شد.

رييس‌جمهور هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد تغيير نگرش وي نسبت به قاره آفريقا پس از اين سفرها گفت: نگرش من در مورد آفريقا تغيير نكرد، بلكه آنچه از ديرباز وجود داشت، تقويت شد زيرا مسائل آفريقا را پي‌گيري مي‌كنم و اين سفر باور من نسبت به آفريقا را تاييد كرد.

خاتمي اظهار داشت: من آفريقا را در حال يك خيزش باشكوه مي‌بينم كه مي‌تواند شكوهمندتر از مبارزات قرنهاي گذشته‌ي مردمان آن باشد.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور با بيان اين كه اين خيزش بر چند اصل استوار است، در اين باره گفت: تقويت هويت آفريقايي و بازيابي هويت فرهنگي كه به خصوص در دوران استعمار مورد تهاجم قرار گرفته بود، هم‌چنين درك دنياي مدرن و الزامات و مقتضيات آن، از جمله تصميم جدي در سراسر آفريقا براي استقرار دموكراسي البته متناسب با هويت آفريقايي از اين موارد است.

ادامه دارد....

  • شنبه/ ۲۶ دی ۱۳۸۳ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8310-10826
  • خبرنگار : 71274