خاتمي وارد ابوجا شد

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي رييس‌جمهور كشورمان در اولين مرحله از سفرده روزه‌ي خود به قاره‌ي آ‏فريقا، ساعت 16:30 به وقت محلي وارد ابوجا، پايتخت نيجريه شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس‌جمهور كشورمان پس از ورود به فرودگاه ابوجا مورد استقبال وزيرامورخارجه نيجريه قرار گرفت.

بر اساس اين گزارش،هنگام ورود خاتمي به فرودگاه بين المللي ابوجا گروه استقبال از رييس‌جمهور و هيات بلندپايه‌ي همراه وي، به اجراي مراسم سنتي پرداختند.

همچنين وي توسط سفير واعضاي سفارت جمهوري اسلامي كشورمان درفرودگاه مورد استقبال و خوشامدگويي قرار گرفت.

رييس جمهوركشورمان تا ساعتي ديگر مورد استقبال رسمي اوباسانجو‌، رييس جمهورنيجريه قرار خواهد گرفت.

گفتني است كشور نيجريه يكي از بزرگترين كشورهاي آفريقايي با مساحتي بالغ بر 923728 كيلومتر مربع و از لحاظ جغرافيايي، اجتماعي و فرهنگي يكي از متنوعترين اين كشورهاست. نام رسمي اين كشور جمهوري فدرال نيجريه است.

كشور نيجريه پرجمعيت‌ترين كشور آفريقا و به طور بالقوه يكي از ثروتمندترين آنهاست. جمعيت اين كشور طبق آمار سال 1997 بر 103460000 نفر تخمين زده شده است.

با وجود اينكه اين كشور داراي منابع طبيعي و انساني فراواني بوده و از بازار داخلي قدرتمندي برخورداراست اما به هر حال به مقدار زيادي بر روي بخش اقتصاد خارجي و به طور ويژه به درآمد نفتي حاصل از فروش و صادرات آن تكيه كرده است. طبق آخرين آمار بدست آمده در سال 1989 ميزان 93 درصد از كل صادرات اين كشور را صادرات منابع نفتي تشكيل ميدهد.

بيش از 60 درصد از جمعيت اين كشور به شغل كشاورزي مشغول ميباشند كه اين خود باعث فراهم آمدن حجم عمده‌اي از منابع غذايي و ذخاير مواد خام و صادرات غيرنفتي گرديده است.

طبق آخرين آمار، درآمد سرانه اين كشور طي دهه‌ي 1980 مبلغ 1000 دلار آمريكا بوده، در حالي كه همين مبلغ به 250 دلار طي دهة 1990 تقليل يافته است.

از جمله مهمترين دلايل اين افت در توليد ناخالص ملي (GNP) كشور مي‌توان به دلايلي چون بحران‌هاي نفتي جهان، ضعيفتر شدن بخش كشاورزي و جنگ داخلي كشور اشاره كرد.

وضعيت حاكم بر كشور نيجريه باعث افزايش جمعيت 2/3 درصدي، كاهش ميانگين سني عمر به 51 سال و محدود شدن نرخ سواد كشور در ميان اشخاص بالغ (چه زن، چه مرد) به 54/31 درصد شده است.

بر طبق شاخص توسعه بشري، كشور نيجريه در ميان 160 كشور جهان در رتبه 129 قرار دارد.

تنوعات قومي و نژادي به معناي واقعي آن در كشور نيجريه وجود دارد چرا كه در اين كشور بالغ بر 250 گروه قومي تمركز يافته اند. از جمله مهمترين و بزرگترين تنوعات قومي كشور نيجريه مي توان به اقوام حوصه، يوروبا، ايبو، فولاني و ايبيبو اشاره كرد.

لازم به ذكر است كه 50 درصد از جمعيت كشور نيجريه را مسلمانان، 35 درصد از جمعيت را مسيحيان و 15% باقي مانده آن را روح گرايان (animists) تشكيل ميدهند.

از مهمترين شهرهاي نيجريه عبارتند از: لاگوس، ايبادان، آگبوموشو، كانو، اوشوگبو و ايلورين.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ دی ۱۳۸۳ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8310-08629
  • خبرنگار : 71274