/چالشهاي پيرامون يك فيلمساز/ رسول ملاقلي پور : زمانه را آنطور كه ما ميگوييم ببين

يك كارگردان سينما، چند هفته پيش وقتي در يك استوديو، خبرنگار ايسنا، را ديده بود به او گفته بودكه خداحافظي ملاقلي پور از سينما براي او بسيار متاثر كننده بوده است. او مي گفت كه فيلم مزرعه پدري فيلم پر حس وحالي بوده است ودر صورت تبليغات واكران مناسب از فروش خوبي برخوردار ميشد .اين كارگردان به ملاقلي پور حق ميداد كه درچنين وضعيتي از سينما خداحافظي كند اودر عين حال از اينكه هيچ كس هيچ واكنشي به اين مسئله نشان نداده است گلايه مند بود اوميپرسيد متاسفانه صداي هيچكس نيز درنيامد وكسي حتي كوچكترين اعتراضي هم نكرداو حتي ازايسناهم گلايه مند بود كه چرا در اين زمينه كاري انجام نداده است . و البته عنوان شد كه ملاقلي پور تنها كارگرداني نيست كه از سينما خداحافظي كرده است و او، اسم چند كارگردان سينما وتئاتر را كه به طوررسمي وغير رسمي از اين عرصه ها خداحافظي كرده اند را نام برده بودازنظر اين فيلمساز ملاقلي پور از ذخائر سينماي ايران است ودر چنين شرايطي بايد نهادها و افرادي پادرمياني كده ووارد ماجراشوند / صدروز گذشت / دقيقا صد روز پيش بود كه ملاقلي پور با ارسال نامه اي به مطبوعات اعلام كرد كه براي هميشه از سينما خداحافظي كرده است او مثل شخصيت حاج كاظم فيلم آژانس شيشه اي كه در برابرگروگانهاي واقع در آژانس ،به توصيف آدمهايي كه به جبهه رفته بودند، پرداخته بوداز آدمهاي جنگ سخن مي گفت : روزگاري نه چندان دور به گوشه‌اي از اين ديار عشق و ميراث تعرضي شده بود. جواناني بودند، مرداني بزرگ، زميني بودند و روحشان آسماني، دوربين عكاسي و سوپرهشت ملاقلي پور شرمنده بود از معرفتشان. هر چند كوتاه ولي مردانه زيستن را ديده بود به همين دليل بود كه هر روز دورتر و تنهاتر مي شد. ملاقلي پور درنامه خود نوشته بودكه جرم او تنها ساختن پرواز در شب و دعوت سفر به چزابه براي ديدن نجات‌يافتگان و ملاقات با بانوي عشق خانم هيوا بوده است كه البته اين جرم كمي هم نبود همزمان با نمايش فيلمهايش تحقيرشان كردند و درگوشي و علني نجوا كردند ، برو، فراموش كن، و اين زمانه را آنطور كه ما ميگوييم ببين. از نگاه مجنون، نسل سوخته را نبين. در همان خوابگردي بمان تا خوابگرد را نسازي، مگر نمي‌بيني با مزرعه پدري اين سرزمين پدريت چه مي‌كنيم؟ اگر راه پيروزي فرهنگي عده‌اي در گروه اين است كه ملاقلي پور ديگر فيلم نسازد، او به همه دوستداران و ارزش پيشگان و همراهان اين قافله مژده‌ مي‌داد كه اين پيروزي گواراي‌تان باد. رسول ملاقلي‌پور ديگر فيلمي نخواهد ساخت تا ... او در ادامه پرسيده بود اينكه كه بودم و چه‌كردم؟ (مهم نيست )منتي هم نيست و صد البته كه او طلبكار هم نبودومي گفت كه حرفش بماند با تاريخ. بعدها محمدرضا شرف‌الدين رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس درباره گله‌مندي رسول ملاقلي‌پور از نحوه اكران "مزرعه پدري" به ايسناگفته بود : تقريباً با توجه به ناملاتي كه براي ايشان بر سر فيلم "مزرعه پدري" پيش آمد، به ايشان حق مي دهم كه گله داشته باشند، اما حق نمي‌دهم كه از اين عرصه كنار بروند.وي نيز تاييد كرده بود از "مزرعه پدري" در زمينه نوع تبليغات، تيزر تلويزيوني و مسائلي از اين نوع هيچ حمايتي نشده است و در عين حال اميدواربود ، روزي مجدداً شاهد تجديد نظر رسول ملاقلي‌پور در اين زمينه باشد. شرف الدين مي گفت: فيلمسازان دفاع مقدس به دعوت كسي وارد اين عرصه فيلمسازي نشده اند كه حالا با مشكلي كه كسي برايشان بوجود مي‌آورد، كنار بروند. ملاقلي پور برخلاف برخي فيلمسازان كه بارها از سينما خداحافظي مي كنندولي باز برمي گردند عمل نكرد او حتي ساخت فيلمي كوتاه براي جشنواره فيلم پليس را قبول نكرد تا نشان دهد اعلام كناره گيري او از سينما در حد يك تهديد نبوده است. /اعتراض/ اما اكران مهجور وتبليغات نامناسب تنها دلايل كناره گيري ملاقلي پور ازسينما نبوده است اواز پيش از اكران مزرعه پدري نسبت به حذف دوصحنه از فيلم به شدت اعتراض كرده بود اين فيلمسازطبق نامه‌هاي كتبي و مذاكرات شفاهي با حبيب الله كاسه‌ساز تهيه كننده فيلم مزرعه پدري، از او تقاضا مي كند تا از اكران‌هاي خصوصي فيلم "مزرعه پدري"، بدون اطلاع و رضايت او خودداري نمايد ولي كاسه ساز گفته بودكه به كارگردان فيلم هيچ ربطي ندارد و تهيه كننده مختار است هرتصميمي را بدون نظر كارگردان اعمال نمايد. ملاقلي پور در تاريخ 83/5/14 مطلع مي شود كه فيلم "مزرعه پدري" قرار است در سالن ارسباران نمايش و بدون اطلاع و حضور او و ديگر عوامل فيلم فوق مورد نقد و بررسي قرار بگيرد. ملاقلي پور به آپاراتخانه ارسباران رفته و از نمايش آن جلوگير ي مي كند .در اين ميان، كاسه‌ساز همچنان اصرار دارد كه كارگردان كوچكترين حق و حقوقي در ارتباط با تصميمات او ندارد. ملاقلي پور در ادامه به سالن رفته و همه اين مطالب را به تماشاگران توضيح مي دهد و از آنها عذرخواهي مي كند و مي گويد تا زماني كه جوسازان عليه فيلم "مزرعه پدري" از او عذرخواهي نكنند ديگر فيلم جنگي نخواهد ساخت. (مگر اينكه مسئولاني كه دستور حذف ‌2 صحنه از فيلم را به من دادند از من عذرخواهي كنند- حبيب الله كاسه ساز در گفت وگو با ايسنا)پس از قبول حق معنوي راي ملاقلي پور از طرف كاسه‌ساز، او سالن را ترك كرده و اجازه نمايش مي دهد /مرثيه هاي يك مادر/ رسول ملاقلي‌پور پيش از اين ودر هنگام جشنواره فجر در باره اين دو صحنه معروف توضيح داده بود او درباره استفاده از صداي زن در فيلم گفته بود: در اين فيلم نيز با استفاده از صداي زن مي‌خواستم يك حس لالايي در بعضي از صحنه‌هاي فيلم موج بزند و اين آواز نيست بلكه مرثيه‌اي است كه مادر در تكه و پاره‌شدن فرزندانش مي‌خواند. /خشونت و ملاقلي پور / ملاقلي پور همواره با اين انتقاد مواجه شده كه فيلمهايش بسيار خشن وتلخ هستند.او زماني در رابطه با عنصر خشونت در فيلم‌هاي خودگفته بود : من آدم خشني نيستم و خشونت نسبت داده شده به فيلمي مثل قارچ سمي (آخرين فيلم ملاقلي پور قبل از مزرعه پدري )در اصل به نوع رابطه و تضاد بين شخصيت‌ها برمي‌گردد. اين خشونت نيست، بلكه در زير اين خشونت ظاهري، روابط عميق و انساني شكل مي‌گيرد. تضاد موجود در قارچ سمي خشونت نيست، بلكه واقعيتي است كه در زندگي جريان دارد. نوع و جنس فيلم‌هاي من اين گونه است. حتي در زمان نمايش فيلمي مثل سفر به چزابه، عده‌ي كثيري، آن را فيلمي سراسراز خشونت مي دانستند، ولي ملاقلي پور مي گفت هم اكنون از آن بعنوان فيلمي شاعرانه و لطيف نام مي‌برند!به گفته ملاقلي پور در جامعه بحرانزده‌ي فعلي، مسئولان از او خواسته اند تا با ساختن و نمايش برخي از موضوعات به جامعه اميد دهد ، ولي او بعنوان يك فيلمساز نمي‌تواند به جامعه مسكن تزريق كند او ،{فقط }بخش كوچكي از واقعيت را نمايش مي دهد كه به كام عده‌اي تلخ آمده و به مخالفت با آن بر خواسته‌اند. در عين حال رسول ملاقلي پور در اظهاراتي ديگر : خشونت، را جز ذات جنگ دانسته و گفته است در جنگ حلوا پخش نمي‌كنند /خداحافظ رفيق / خداحافظي ملاقلي پور با سينما اولين خداحافظي اونبود. او پيشتر چندين بار اعلام كرده بود كه با فيلم مزرعه پدري از سينماي دفاع مقدس خداحافظي خواهد كرد. او اميدواربود كه ديگر به سينماي دفاع مقدس برنگردد چون اعتقادداشت به مقوله جنگ نگاه كردن فكر و انديشه جديد مي‌خواهد كه اين موضوع فقط از نسل جوان برخواهد آمد. مشكلات متعددي از قبيل مميزي، اعمال سليقه و تعصبات بيجا، سينماي جنگ را به جايي رسانده است كه كمتر مخاطبي نسبت به گذشته دارد.فيلمسازي كه هيچ گاه با سياست‌هاي وزارت ارشاد كاري نداشت و كار خودش را انجام مي‌داد و فكر هم نمي‌ كرد در روند كاري او تاثيري بگذارد او در سينماي قبلي نيز كه كار مي‌كرد زياد خودش را درگير مسائل سياستگذاري مسئولان نمي‌كرد، چون او هميشه آنچه را درست مي ديد انجام مي‌داد ، مي‌نوشت و مي‌ساخت وي مقايسه فيلمش با با نجات سرباز رايان درست ندانست و گفت: آن فيم با امكانات هاليوود ساخته اما فيلم مزرعه پدري در 75 روز با سرما و گرما بوده و حتي يك پلان كامپيوتري هم ندارد. ملاقلي پور ازمهمترين فيلمسازان عرصه سينماي دفاع مقدس محسوب ميشود او زماني با اشاره به فيلم قارچ سمي گفته بود : با يك نگاه عميق‌تر درمي‌يابيم كه نسل از جنگ برگشته، اگر بخواهد در اين جا سالم زندگي كند، با مشكلات زيادي روبرو خواهد شد؛ شما بخشي از اين مشكلات را در شخصيت دومان در فيلم قارچ سمي مي‌بينيد.نشريه روزانه جشنواره فجر در هنگام نمايش اين فيلم درجشنواره گفت وگويي از ملاقلي پور را اينگونه تيتزده بود : «رسول ملاقلي پور:قارچ سمي يعني من» گزارش: ايسنا - محمد تاجيك انتهاي پيام
  • جمعه/ ۱۱ دی ۱۳۸۳ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8310-04299
  • خبرنگار :