/چالشهاي پيرامون يك فيلمساز/ ابوالفضل جليلي و تلويزيون:عشق ونفرت

ابوالفلضل جليلي، كارگردان سينماي ايران مي‌گويد: علي رغم آنكه هميشه تلويزيون به او كمك كرده است ولي مديريت‌هاي جديد تلويزيون هيچ كمكي به او نمي‌كنند. جليلي در تازه ترين گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا در شب گذشته ، مدعي مي‌شود: مسئولان جديد تلويزيون جلوي فيلمسازهايي مثل او را گرفته‌اند و باعث متوقف شدن آنها شده‌اند. او مي‌گويد: علي رغم آنكه من همواره روي خوشي به آنها نشان داده‌ام و از در دوستي با آنها وارد شده‌ام ولي هنوز پول ابجد را نگرفته‌ام . جليلي حتي عنوان مي‌كند برنامه برداشت 2 با حضور اكبر نبوي از دو ماه قبل ضبط شده است ولي هنوز فيلم ابجد به نمايش در نيامده است. جليلي مي‌گويد: من در فيلم ابجد، از تلويزيون تنها به عنوان يك تهيه‌كننده افتخاري ياد مي‌كنم اگر چه دوست داشتم مثل فيلمهاي ديگرم اسم تلويزيون به عنوان تهيه كننده در فيلم باشد و اين هم براي دولت خوب و هم براي تلويزيون بود . /مصائب ابوالفضل جليلي / ابوالفضل جليلي اين روزها در چابهار در پي عقد قرارداد با مركز فرهنگي چابهار براي ساخت آخرين فيلمش با عنوان "‌حافظ" است . او از پيچ و خم‌هاي اداري براي سرمايه‌گذاري فرهنگي اين مركز گلايه‌مند است. جليلي پيش عقد قرار داد هم با اين نهاد پيش رفته بود ولي ناگهان همه چيز به هم مي‌خورد. جليلي زماني كه در فرانسه به سر مي‌برد فرانسوي‌ها حاضر بودند به طور كامل در ساخت اين فيلم سرمايه گذاري كنند ولي تعصب باعث شد كه نخواهد با حمايت آنها فيلم بسازد. جليلي پيش از اين ابجد را به تهيه‌كنندگي شركت " نووم" و با مشاركت شبكه دو ايران و شبكه آرته و mk2 ساخته بود. او هميشه دوست داشته فيلم " حافظ" را با مشاركت تهيه‌كنندگان داخلي و سرمايه‌گذاران خارجي برسد ولي نه تلويزيون و نه ارشاد و نه هيچ تهيه‌كننده ديگري تا كنون حاضر نشده‌اند در اين زمينه به او كمك كنند به خصوص تلويزيون كه جليلي هيچ گاه عشق و علاقه خود را به اين رسانه پنهان نكرده است. جليلي هم براي نمايش ابجد دچار دردسر است و هم براي توليد فيلم بعدي‌اش پيش از اين به او قول داده بودند كه آقاي ضرغامي بايد فيلم را ببيند و با نظر او "‌ابجد" پخش شود ولي هنوز كه هنوز است جواب قانع‌كننده‌اي به او نداده‌اند. ولي مصائب نمايش ابجد تنها به داخل محدود نمي‌شود پيش از اين نيز تهيه‌كننده اصلي فيلم كه شركت فرانسوي نووم است با نمايش آن مخالفت كرده بود. ابوالفضل جليلي هميشه به كنايه گفته است در ايران به او مي‌گويند كه فيلمي ضد مذهب ساخته و در خارج او را ضد صهيونيست مي‌دانند . جليلي در اين وضعيت خود را يك چوب دو سر طلا تشبيه مي‌كند. تعريف و تمجيدهاي جليلي از تلويزيون و كشور ايران علي رغم تمامي بي‌مهري‌هايي كه به او شده ادامه دارد. ابجد پانزدهمين فيلم "‌جليلي" است كه سانسور مي‌شود اينها را خود او مي‌گويد او زماني در فرانسه گفته بود كه ايران آزادترين كشور دنيا در زمينه توليد فيلم است و برخي فيلمسازان داخلي به او اعتراض مي‌كنند. منطق جليلي در اين قضيه اين بود كه بالاخره فيلم را نمايش مي‌دهند ولي در خارج، آن را براي هميشه بايكوت مي‌كنند. اما اگر به عقب برگرديم مي‌بينيم جليلي باز هم براي نمايش ابجد به مشكل برخورده است. ابجد جليلي هيچ‌گاه نتوانست اجازه نمايش در جشنواره فجر سال گذشته را پيدا كند. جليلي از ابتداي امر مي‌دانسته كه اين فيلم را احتمالا در جشنواره رد مي‌كنند. چون از قبل روي آن ذهنيت داشته‌اند. جليلي زماني به يكي از مسئولان ارشاد اعتراض كرده بود كه چرا فيلمش را رد كرده‌اند و او گفته بود: راستش از تيتراژ دست نويس فيلم فهميديم فيلم جليلي است و گفتيم بهتر است نگاه نكنيم! مشكل جليلي در طول اين سالها اين بوده كه اگر ده فيلم ساخته هيچ وقت بي‌ايراد نبوده و هيچ وقت هم دلايلش عنوان نشده و هميشه فقط به او گفته‌ اند: جليلي ،فيلمهاي توهميشه پر از اشكال هستند.بااين وضعيت او ديگر خود را يك "‌پوست كلفت" مي‌داند وديگر اين مسائل برايش اهميت ندارد شايد در بيست سالگي كه "‌گال" را ساخت برايش اهميت داشت ولي حالا نه. اما هر از چند گاهي شايعاتي درباره جليلي منتشر مي‌شد مثل شايعه‌اي كه سال گذشته منتشر شد كه گذرنامه جليلي توقيف شده و او حق خروج از كشور براي شركت در جشنواره ونيز را ندارد شايعه‌اي كه معاونت سينمايي آن را به سرعت تكذيب كرد. مشكلات جليلي تنها به مسئولان محدود نمي‌شود او زماني مدعي شده بود كه فيلم " دو فرشته " محمد حقيقت، كپي محض از فيلمنامه "‌ابجد" است كه به دوران كودكي و نوجواني او مي‌پردازد او حتي شكايت خود را از حقيقت به مسئولان فرانسوي نيز ارائه داده بود البته حقيقت با تكذيب اظهارات جليلي، آن را ناشي از عصباني بودن او عنوان مي‌كند. او خطاب به جليلي گفته بود اگر قرار بود از سناريوي كسي الهام بگيرم آنها صددرصد از تو خوش فكر تر بوده‌اند و فيلم هاي بسياري از آنها هم بهتر از كارهاي تو مي‌فروشد ! حقيقت مدعي شده بود كه جليلي بسيار در فيلمهايش از امير نادري الهام گرفته ياعين پلان‌هاي او را در فيلمهايش به كار برده است. شايد بهتر باشد دوباره به رابطه تلويزيون و جليلي بپردازيم جليلي يادش مي‌آيد كه سال 73 يا 74 اكران فيلمهاي او ممنوع شده بود و اجازه كار هم به او نمي‌دادند او نزد ارگاني، مدير وقت شبكه دو مي‌رود و از او خواهش مي‌كند به او كار بدهند. ارگاني به او مي‌گويد كه برو هر كاري دوست داري انجام بده و او فيلم " دت يعني دختر" را مي‌سازد. حالا ديگر همه مي‌دانند كه اين تلويزيون بود كه پس از سالها كه فيلمهاي جليلي در ايران به نمايش در نمي‌آيد همه آنها را يكجا و در زمان عيد به نمايش گذاشت پس اگر جليلي بگويد تلويزيون ايران بهترين تلويزيون دنياست نبايد تعجب كرد چون به نظر او در اين تلويزيون همه مي‌توانند كار كنند در حاليكه در هيچ كجاي دنيا اينجور نيست. زماني جليلي به خبرنگار ايسنا، مي‌گويد برو فيلم مستند "‌فصل ساكوراها" را امشب از تلويزيون نگاه كن، همان مستندي كه جليلي درباره آن گفته است با محسن مخلباف عاشق ژاپن شده است در حاليكه پيش از آن از اين كشور خوشش نمي‌آمده . فرداي پخش مستند ساكوراها، خبرنگار ايسنا، با جليلي تماس مي‌گيرد و جليلي بسيار گلايه‌مند و شاكي است چون قسمتهاي مهمي از فيلم او را در آورده بودند و مي‌گويد: صداي قضيه را در نياوريد و هيچ گلايه اي نيز ندارد، شايد نمي‌خواهد كه خدشه‌ اي به رابطه او با نهادي وارد شود كه در سالهاي گذشته همواره حامي او بوده و عاشقش بوده است اگر چه هم اكنون از مديران جديد سازمان گلايه‌مند است. گزارش: ايسنا - محمد تاجيك انتهاي پيام
  • شنبه/ ۲۸ آذر ۱۳۸۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8309-11358
  • خبرنگار :