كارشناسان در ميزگرد «بررسي علل حادثه پاكدشت»: ارتباط سالاري بايد ريشه‌كن شود شرايط كنوني جامعه بزه‌ديده زاست حتي يك فرهنگسرا در پاكدشت احداث نشده است

ضمانت يك فرد منتسب به ارگاني خاص از جاني پس از وقوع چند فقره قتل و ضرورت ريشه‌كن كردن رابطه‌سالاري، لزوم اطلاع سريع مردم از وقوع قتلها و هوشياري آنها از طريق رسانه‌ها و پرداخت آشكار به اين موضوع، آموزش بزه و شيوه‌هاي انجام جرم از طريق مجموعه‌هاي تلويزيوني ايراني و خارجي و همانندسازي نوجوانان با ضدقهرمانان بويژه اگر خوش‌تيپ و خوش‌چهره باشند، حضور فعال نيروهاي انتظامي در مركز و شمال شهر و در مقابل حضور اندك آنها در حاشيه شهرها، معاف كردن نيروي انتظامي از بسياري وظايف غيرمرتبط امروزي آن و پرداختن به وظايف مهمتر همچون پيشگيري از وقوع جرم از جمله موارد مهمي است كه به اعتقاد برخي كارشناسان بايد در تحليل حادثه پاكدشت مورد توجه ويژه قرار گيرد.

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران سيد احسان قاضي‌زاده، مديركل امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضاييه در ميزگردي كه به همين منظور در خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) برگزار شد، از طرحي در اين دستگاه خبر داد كه بر اساس آن آمار جنايي همه شهرها و روستاهاي كشور جمع‌آوري مي‌شود تا با توجه به نوع جرايم شايع در هر منطقه، «جغرافياي جرم» در كشور تعريف و بدين ترتيب قضات بر اساس جرائم مناطق مختلف كشور منصوب شوند.

وي همچنين به طرح تشكيل شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم در قالب «سازمان پيشگيري از وقوع جرم» اشاره كرد و گفت: اين طرح هم اكنون در دستور كار لوايح دولت قرار دارد تا در صورت تصويب در دولت و صحن علني مجلس به سرعت تشكيل شود.

به گفته وي پرونده حادثه پاكدشت با دستور ويژه رييس قوه قضاييه در حال پيگيري است.

قاضي‌زاده با بيان اين كه پيشگيري از وقوع جرم بطور مطلق امكان‌پذير نيست، در تحليل علل حادثه پاكدشت اظهار داشت: بايد از محتويات اين پرونده براي پيشگيري از وقوع قتل‌هاي مشابه استفاده شود.

وي افزود: ممكن است در اين حادثه ارگانهاي كنترلي، نظارتي و رسيدگي‌كننده نقش داشته باشند، اما نمي‌توان تنها يك نهاد يا دستگاه را مقصر شناخت؛ چراكه همه دستگاههاي دولتي، غيردولتي و حاكميتي به نوعي در انجام وظايف معمول خود اهمال‌كاري داشته‌اند.

مديركل امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضاييه خاطرنشان كرد: فاصله طبقاتي موجود بين مناطق حاشيه شهرها و غيره و حضور مهاجرين افغان يكي از دلايل وقوع اين جرم در اين مناطق است. از سوي ديگر به قتل رسيدن 10 يا 11 كودك افغاني توسط جانيان پاكدشت نيز نشانه شرايط اجتماعي ويژه در كشور ماست.

مديركل امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضاييه همچنين برخي سريال‌هاي تلويزيوني را آموزش‌دهنده شيوه‌هاي مختلف جرم دانست و گفت: طي چند ماه اخير شاهد چند مورد كودك ربايي به شيوه يكي از سريالها بوديم كه آخرين نمونه آن طي چند روز گذشته رخ داد.

قاضي‌زاده در ادامه گفت: رويه كنوني دستگاه قضايي افزايش جذب قضات در تهران و مناطق اطراف آن است به نحوي كه هم‌اكنون حضور قضايي اين قوه در تهران و اطراف آن رو به افزايش است.

به گزارش ايسنا دكتر علي نجفي توانا، جرم‌شناس و مدرس دانشگاه نيز در اين ميزگرد با اشاره به فعاليت پليس زنان گفت: پليس اطفال نيز در سطح نيروي انتظامي در شرف تشكيل است و همچنين مقدمات تشكيل پليس قضايي فراهم شده است.

به گفته وي در جامعه‌اي كه عدالت اقتصادي اجتماعي و فرهنگي فراهم شود، مقررات جزاي اسلامي قابل اجرا خواهد بود؛ در غير اين صورت اجراي مقررات و جزاي اسلامي نتيجه مطلوبي در پي نخواهد شد.

وي تاكيد كرد: حركت نامناسب نظام اداري و مجموعه عوامل اقتصادي و اجتماعي، اعتراض به شرايط اجتماعي و گاهي بيماري‌هاي رواني از علل وقوع جرم در جامعه است.

به گفته اين حقوقدان، مطالعات نشان مي‌دهد كه بخش عمده‌اي از رفتارهاي انساني كه جنبه ناخودآگاه و نيمه خودآگاه دارند، معلول شرايط زندگي هر فرد در دوران كودكي وي هستند؛ زيرا در اين دوران هرگونه نارسايي در تغذيه و تربيت، فشار رواني و كمبود عاطفه بر روي كودك تاثيرات منفي مي‌گذارد و در سنين جواني بروز مي‌كند كه يكي از اين نارسايي‌ها تنبيه بدني و تجاوز جنسي است.

وي افزود: جانيان پاكدشت نيز از اين مسأله مستثني نبودند؛ به عبارت ديگر آنها نيز قربانيان نارسايي‌هاي دوران كودكي وخشونت‌هاي جسمي و جنسي به شمار مي‌روند.

اين جرم‌شناس در ادامه با اشاره به اين كه شرايط كنوني جامعه بزه‌ديده زاست تصريح كرد: با يك دليل علمي مشخص مي‌شود كه افراد قرباني، شرايط بزه‌ديدگي خاصي دارند كه از جمله آن مي‌توان به حاشيه‌نشيني، زندگي زير خط فقر و نداشتن محل بازي و تفريح مناسب اشاره كرد.

به گفته وي پيشگيري از وقوع جرم در ابتدا وظيفه قوه مجريه است و در اين راستا ضرورت تشكيل پليس قضايي زير نظر پليس اداري احساس مي‌شود.

نجفي‌توانا افزود: همچنين ضمانت يك فرد منتسب به ارگاني خاص از جاني پس از وقوع چند فقره قتل، يكي از مسايل در خور توجه اين حادثه است كه توجه به آن ضرورت ريشه‌كن كردن رابطه‌سالاري را بيشتر مي‌كند.

به گزارش ايسنا همچنين دكتر فربد فدايي، روانپزشك در اين ميزگرد ضمن همدردي با خانواده‌هاي قربانيان حادثه پاكدشت در خصوص علل و عوامل وقوع اين جنايت اظهار داشت: مجموعه‌اي از عوامل زيست‌شناختي، روانشناختي و جامعه‌شناختي در تعامل با يكديگر سبب رفتارهاي انساني بويژه رفتارهاي بزهكارانه و از جمله قتل مي‌شود. همچنين قرار گرفتن فرد در معرض آسيب و آزار در دوران كودكي، فقر، مهاجرت و جنگ از جمله عواملي هستند كه با جنايت و جرم ارتباط مستقيم دارند.

وي تاكيد كرد: تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه مجرمان پاكدشت مبتلا به جنون نيستند؛ اما از نظر رواني هم سالم نبوده و برحسب بررسي زندگي گذشته، مبتلا به «اختلال سلوك» با نشانه‌هاي خشونت با جانوران، پرخاشگري، رفتارهاي جنسي زودهنگام، استفاده از سيگار و مشروبات الكلي و از سن 18 سالگي به بعد دچار «اختلال در شخصيت ضداجتماعي» بوده‌اند كه در اين نوع اختلال ــ در 75 درصد مجرمان زنداني نيز ديده مي‌شود ــ افراد جاني با قربانيان خود «هم‌حسي» ندارند.

اين روانپزشك تصريح كرد: آنچه در مورد مجرمان حادثه پاكدشت بيشتر جلب توجه مي‌كند آن است كه اين افراد از دوران كودكي با محروميت‌هايي نظير، فقر شديد، نبود مادر، خشونت پدر، نداشتن پوشاك و خوراك مناسب، آزار در كودكي و حاشيه‌نشيني مواجه بوده‌اند.

وي با اشاره به وقوع قتل‌هاي سريالي در همه نقاط جهان تاكيد كرد: در كشور آمريكا سالانه 400 قتل سريالي رخ مي‌دهد كه اين آمار در كشور ايران بسيار اندك است. همچنين ميزان وقوع قتل عمد در آمريكا به نسبت جمعيت آن 60 برابر كشور اتريش و 40 برابر كشور آلمان است كه اين مساله به دليل شيوع استفاده از اسلحه گرم است. مساله‌اي كه طي دو سال اخير در كشور ما نيز تا حدودي رواج يافته و مشكلات متعددي ايجاد كرده است.

وي با اشاره به لزوم اطلاع‌رساني سريعتر در مورد حادثه پاكدشت گفت: مردم بايد زودتر از طريق رسانه‌ها از وقوع چنين جنايت‌هايي اطلاع مي‌يافتند و بايد به رسانه‌هاي گروهي اجازه داده مي‌شد به صورت آشكار به اين موضوع بپردازند؛ زيرا بدين ترتيب مردم هوشيارتر مي‌شدند و از وقوع ساير قتل‌ها جلوگيري مي‌شد.

دكتر فدايي با اشاره به افزايش شديد جمعيت و صرف همه امكانات كشور براي آن تاكيد كرد: ترويج ازدواج‌هاي خويشاوندي در كشور و در نتيجه اختلالات رواني كودكان، سوء تغذيه و نرفتن كودك به مدرسه در نتيجه اجتماعي نبودن كودك از زمينه‌هاي وقوع جرم محسوب مي‌شود.

به گفته وي، بررسي‌ها بر روي بيجه نشان مي‌دهد كه وي آموزشهاي بزه و شيوه‌هاي انجام جرم خود را از سريالهاي ايراني و خارجي تلويزيون آموخته است. فيلم‌هاي قبل از انقلاب به دليل اين كه قهرمانان منفي آنها بد لباس و خلافكار بودند همانندسازي نمي‌شدند؛ اما سريالهاي منفي امروزي به دليل نوع چهره و تيپ مناسب بسيار مورد همانندسازي قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به حضور فعال نيروهاي انتظامي در مركز و شمال شهر و حضور اندك اين نيرو در حاشيه شهرها تاكيد كرد: نيروي انتظامي بايد از بسياري وظايف غيرمرتبط امروزي معاف شود و به وظايف مهمتر كه پيشگيري از وقوع جرم است بپردازد.

در ادامه دكتر سيدمحمد جندقي، رييس كانون وكلا با اشاره به ضرورت تشكيل پليس اطفال و برخورد ويژه با اطفال بزهكار اظهار داشت: بحث يافتن مقصر اصلي در اين حادثه اهميت چنداني ندارد؛ زيرا اين مسأله در حذف زمينه و انگيزه‌هاي وقوع جرم تاثيرگذار نيست.

رييس كانون وكلا در ادامه با اشاره به اين كه اين قتلها اولين و آخرين جنايت از اين نوع نيست، اظهار داشت: جانيان پاكدشت در واقع قربانيان محيط و معلول مشكلات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه هستند.

وي تصريح كرد: در زمينه پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه به تنهايي نمي‌تواند موفق شود بلكه بايد تمامي تشكيلات دولتي و غيردولتي در اين مساله سهيم شوند.

دكتر جندقي، در پايان يكي از عوامل وقوع جرم را پخش فيلم‌هايي با موضوعات خشونت و شرارت از رسانه ملي اعلام كرد و گفت: در زمينه جنايت پاكدشت بايد به مسايل فرهنگي توجه كرد؛ زيرا هيچ يك از مسؤولان نهادهاي فرهنگي به ايجاد يك فرهنگسرا در پاكدشت يا اطراف آن مبادرت نكرده‌اند تا جوانان و نوجوانان بتوانند اوقات فراغت خود را در آن پركنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۵ مهر ۱۳۸۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8307-05974
  • خبرنگار : 71134