در يك عمليات بي‌سابقه با مشاركت بدلكاران سينما فضاپيماي «جنسيس» روز چهارشنبه با نمونه‌هايي از ذرات خورشيد بازمي‌گردد

روز چهاشنبه هفته جاري با انجام عملياتي آكروباتيك فضاپيماي «جنسيس» به ماموريت 5/2 ساله خود پايان مي‌دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از ماهنامه نجوم، روز چهارشنبه براي نخستين بار در هزاره سوم و دومين بار در طول تاريخ بشر نمونه‌هايي از ذرات منظومه شمسي توسط ماموريتي فضايي به زمين بازخواهد گشت.

پيش از اين تنها نمونه‌اي از خاك كره ماه توسط فضانوردان ماموريت  آپولو به زمين بازگردانده شده بود و اينك در آستانه دومين بازگشت ذرات به زمين قرار داريم كه روز چهارشنبه «جنسيس» با نمونه‌اي ذرات بادهاي خورشيدي به زمين بازخواهد گشت.

فضاپيماي جنسيس كه در سال 2001 ميلادي سفر خود را به سوي نقطه لاگرانژي شماره1 (L1) آغاز كرده بود با قرار گرفتن در اين مدار با كمك صفحاتي از جنس آينه فلزي به جمع آوري بادهاي خورشيدي پرداخت و اينك در آستانه بازگرداندن اين ذرات به زمين قرار دارد.

دانشمندان اميدوارند با بررسي ذرات اين بادهاي خورشيدي كه ذرات پر‌انرژي خارج شده از خورشيدند و از يونهاي مثبت پر انرژي تشكيل شده‌اند، بتوانند رازهايي را از پيدايش و شكل‌گيري منظومه شمسي آشكار كنند و به شرايط سحابي اوليه به وجود آورنده خورشيد پي ببرند.

براي بازگرداندن اين ذرات به زمين از روشي غير مرسوم استفاده مي شود كه در تاريخ ماموريتهاي فضايي بي‌سابقه است. دقايقي پس از آنكه فضاپيماي جنسيس خود را به نقطه ملاقات مداري رساند كپسولي به اندازه لاستيك يك وانت را به سوي زمين رها مي‌كند؛ بعد از چند دقيقه نخستين چتر نجات باعث كاهش سرعت فرود مي‌شود و دقايقي بعد با باز شدن دومين چتر نجات سرعت فرود تا حد قابل توجهي كاهش پيدا مي‌كند. در اين هنگام دو فروند هلي‌كوپتر ( يكي به عنوان ذخيره عمليات) در ميانه زمين و آسمان آماده خواهد بود تا با كمك ميله اضافي كه به آن متصل شده است چتر نجات اين كپسول را گرفته و كپسول حاوي ذرات باد خورشدي را در ميانه زمين و آسمان به دام بياندازد.

براي انجام اين ماموريت كه هفته گذشته به طور آزمايشي با موفقيت تمرين شد دو تن از خلبانان نيروي هوايي كه معمولا انجام مانورهاي مربوط به بدل‌كاريهاي فيلمهاي هاليوود را بر عهده دارند انتخاب شده‌اند.

بررسي بر روي ذراتي كه جنسيس با خود به زمين باز خواهد گرداند تا چند سال ادامه خواهد يافت. جريان كامل ماموريت بازگشت اين ماموريت از طريق سايت JPL و تلويزيون NASA به طور مستقيم پخش خواهد شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8306-05732
  • خبرنگار :