• چهارشنبه / ۷ دی ۱۳۸۴ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8410-03514

ناسا در انتظار كاوشگر تاريخ منظومه شمسي كپسول حاوي ذرات يك دنباله‌دار 25 دي ماه وارد جو زمين مي‌شود

ناسا در انتظار كاوشگر تاريخ منظومه شمسي
كپسول حاوي ذرات يك دنباله‌دار 25 دي ماه وارد جو زمين مي‌شود

دانشمندان آژانس فضايي آمريكا (ناسا) اعلام كردند كاوشگر «استارداست» (غبار ستاره) كه حامل ذرات مربوط به يك دنباله‌دار است، در حال بازگشت به سوي زمين است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دانشمندان اعلام كردند كه در زمان بازگشت اين كاوشگر به همراه ذرات مربوط به دنباله دار به زمين، اين كاوشگر سريع‌ترين شي‌اي است دست ساخت بشر خواهد بود كه از جو زمين عبور مي‌كند.

به گفته آنها اين رويداد مهم در ماه ژانويه 2006 (دي ماه جاري) صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر دانشمندان و كارشناسان و مهندسان ناسا به حالت آماده باش در آمده‌اند تا با بررسي اين رويداد مهم علمي گامي بلند در راستاي محقق اهداف خود خواهند برداشت.

دانشمندان ناسا افزودند: در صورتي كه همه چيز طبق برنامه به پيش بردد. كاوشگر، كپسول حاوي ذرات ياد شده را در 15 ژانويه (25 دي ماه) در ساعت 12:57 به وقت استاندارد شرقي (EST) به سوي زمين رها خواهد كرد.

چهار ساعت بعد اين كپسول وارد جو زمين خواهد شد و در ساعت 5:12 صبح 15 ژانويه با چتر در دره يوتا فرود خواهد آمد.

دانشمندان و مهندسان ناسا معتقدند كه سيستم چتر فرود قادر به انجام فرودي موفق خواهد بود، با اين حال آنها مشكلاتي كه گريبانگير يك كاوشگر نمونه بردار ديگر به نام «جنسيس»(Genesis) شد را از ياد نخواهند برد. چترهاي آن كاوشگر سال گذشته هنگام فرود باز نشد و به زمين سقوط كرد.

اعضاي تيم «استارداست» به خبرنگاران گفتند كه مطمئن هستند كه آن حادثه تكرار نخواهد شد، با اين حال خود را براي مقابله با هرگونه وضعيت اضطراري آماده كرده‌اند.

اد هرست، مدير سيستم هاي استارداست، گفت: ما از «جنسيس» درس هاي لازم را آموخته‌ايم و فرآيند نفس گير و وسيعي را براي بررسي بازگشت كپسول استارداست طي كرده ايم.

وي افزود: هميشه اين خطر جزئي وجود دارد كه يك جاي كار هنگام بازگشت ايراد پيدا كند، اما به عقيده ما احتمال آن در حال حاضر خيلي كم است.

تام داكسبري، مدير پروژه «استارداست» افزود: كپسول بازگشت خيلي كوچك اما بسيار سخت و مقاوم است. در صورت باز نشدن چتر يا فرودي دشوار، مطمئن هستيم مي توانيم اين ماموريت را با موفقيت تكميل كنيم.

كاوشگر استارداست از يك سفر 8/4 ميليارد كيلومتري در اطراف منظومه شمسي كه هفت سال طول كشيد به زمين بازمي گردد، سفري كه نقطه اوج آن برخورد نزديك با دنباله دار «81 پي/وايلد 2» در روز جمعه دوم ژانويه 2004 ميلادي بود.

كاوشگر در جريان عبور از كنار دنباله دار، بيش از 70 عكس از آن برداشت و انبوهي اطلاعات و داده ها را جمع‌آوري كرد كه دانشمندان هنوز سرگرم مطالعه آنها هستند.

عكس هاي آن كه در آن زمان بهترين تصاوير با نماي نزديك از هسته يك دنباله دار بود اطلاعات تازه زيادي را آشكار مي‌كرد.

آن تصاوير يك «كوه پرنده» آبله رو را كه گاز و غبار از آن فوران مي كرد نمايان مي ساخت.

به گزارش ايسنا، دان برانلي، محقق ارشد اين پروژه گفت: «وقتي كاوشگر به دنباله دار رسيد براي نخستين بار مشخصات باورنكردني سطح آن مثل پرتگاه هاي تند، بلندي هاي لبه دار، قله هاي تيز و مشخصات زيادي ديگري را ديديم و عجيب اينكه قبلا در هيچ يك از اجرام منظومه شمسي شاهد چنين مشخصاتي نبوده ايم.»

«استارداست» از ميان گاز و غبار برآمده از اين جرم كه همان دنباله آن است گذشت و ذرات آن را در ماده اي به نام «اروژل» (aerogel) به دام انداخت.

چگالي «اروژل» بسيار كم است و 8/99 درصد آن از هوا تشكيل شده است.

آن نمونه ها در يك كپسول جاسازي شد و همين محفظه است كه كاوشگر استارداست در پرواز از كنار زمين پرتاب خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، اين كپسول 46 كيلوگرمي با سرعت 13 كيلومتر در ثانيه وارد اتمسفر خواهد شد و ردي روشن در آسمان شمال غربي آمريكا از خود به جا خواهد گذاشت. سپس چترهاي فرود باز شده و محفظه را به آرامي در يك پايگاه نيروي هوايي در ايالت يوتا بر زمين خواهد نشاند.

پژوهشگران انتظار دارند مطالعات آنها به روي نمونه هايي كه در فاصله 389 ميليون كيلومتري زمين جمع آوري شده، به درك نحوه شكل گيري دنباله دارها و همچنين شناخت نخستين روزهاي تاريخ منظومه شمسي كمك كند.

داده هاي شيميايي و فيزيكي به دام افتاده در اين ذرات مي تواند حاوي مواد تشكيل دهنده سيارات باشد و نحوه تشكيل كرات را روشن كند.

دكتر برانلي گفت: ماموريت ما استارداست (غبار ستارگان) نام دارد چون به اعتقاد ما برخي از ذرات موجود در اين دنباله دار از خورشيد و سيارات قديمتي تر است، و در اطراف ساير ستارگان تشكيل شده است.

وي افزود: ما از اين دنباله دار به عنوان نوعي كتابخانه استفاده مي كنيم. اين جرم آسماني مصالح ساختماني منظومه شمسي را به دام انداخته، آنها را دور از خورشيد در دماي پايين براي چهار و نيم ميليارد سال حفظ كرده و اكنون در فضا رها كرده است. ما آن مواد را دو سال و نيم قبل به تله انداختيم و طي دو هفته ديگر در يك صحرا فرود خواهند آمد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha