كامران عدل: انصراف ندادم، حذف شدم درحاليكه هر روزه صدها باغ را نابود ميكنند، برپايي نمايشگاه باغ، لوسبازي است
كامران عدل گفت: از شركت در نمايشگاه باغ ايراني انصراف ندادم، بيرون گذاشته شدم. اين هنرمند عكاس كه از ماهها پيش در تدارك شركت در نمايشگاه باغ ايراني بوده و در اين راستا با موزه هنرهاي معاصر تهران وارد مذاكره شده و حتا قراردادهاي مالي و مكاتبات اداري را نيز به سرانجام رسانده بود، در آستانه برپايي نمايشگاه در حالي كه كمتر از يك ماه به برپايي اين نمايشگاه مانده است، ميگويد به وي اعلام شده كه او را از نمايشگاه خارج كردهاند. قرار بود عدل 30 ريشه درخت را به قطر 2 متر با ابعاد 4 متر، از شهريار به يكي از گالريهاي موزه - گالري شماره 3 موزه - بياورد و دو عكس با ابعاد دو متري را به دو طرف ريشه درختهاي نيز نصب كند، عكسها حاكي از ترافيك سنگين خيابان الهيه و بزرگراه مدرس و همچنين تخريب باغهاي شمال تهران و تبديل آنها به برج و آپارتمان است. او تداركات تهيه اين باغ را هم به سرانجام نزديك كرده بود؛ اما گويا پس از نقدهايي كه وي به شيوه اجرايي برپايي نمايشگاه دوسالانه عكس تهران داشته، منجر به حذف وي از نمايشگاه شده است. وي به خبرنگار ايسنا گفت: سميعآذر پس از گذشت مدتها از توافق امضاي قراردادهاي مالي و نامهنگاريهاي اداري مبني بر اجراي طرح چيدمان ريشهها در نمايشگاه باغ ايراني عنوان ميكند كه كار من يك نمايشگاه عكس است. از طرفي، به خانم ... - كارمند موزه - گفتهاند كه هزينهها زياد است، وقتي هم كه آقاي محيط طباطبايي - دبير همايش - از خانم جواهريان - دبير نمايشگاه - توضيح ميخواهد، پاسخ ميدهد كه نمايشگاهش به درد محيط زيست ميخورد. در حالي كه ارايه طرح به نمايشگاه پس از سه سال پيگيري و اصرار وي بود، جواهريان با صراحت به من اعلام كرد ميخواهيم آثار شرين نشاط را در گالري 3 به نمايش بگذاريم؛ چون از شما معروفتر است. عدل توضيح داد: از همان ابتدا دبير نمايشگاه باغ ايراني از من خواست كه كار عكاسي باغها را بر عهده بگيرم. من نيز پذيرش كار را مشروط بر اينكه همه كار را خود به سرانجام برسانم، پذيرفتم كه از سوي خودشان لغو شد. درنهايت قرار شد اينستاليشني برايشان آماده كنم. گفتم 30 تنه درخت ميآورم، روي هر كدام با ميخ طويله عكس كرباسچي را ميكوبم، گفتند كار سياسي ميشود، خوب نيست، تعديلش كن. ايده اين طرح بداهه بود و ممكن بود تنه درختها با افتادن يكي، پي در پي سقوط كنند. ايده بهتر فكر ريشهها بود؛ گفتند عالي است، انجام بده. طرح را نوشتم و در بند اول تاكيد كردم كه بايد در فضاي خاص و تاريك گالري 3 اجرا شود و در غير اين صورت ادامه طرح را نخواهيد. پس از تشكيل جلسهاي عنوان كردند ريشهها را بين فضاي آزاد موزه هنرهاي معاصر و موزه فرش قرار دهم، اما اجراي ريشهها در كنار چنارها در پيادهرو جلوهاي نداشت، همانجا خداحافظي كردم. باز هم تماس گرفتند و خواستند كه برگردم. براي سومين بار جواهربيان - دبير نمايشگاه - پذيرفت در گالري شماره 3 اجرا شود، همه اين مسائل گذشت و بينال عكاسي آغاز شد و من آن حرفها را زدم. جواهريان هم گفت تصميم گرفتهايم شما را به تالار خيال بفرستيم و شخص مشهورتري را به گالري 3 بياوريم، گفتم اگر خيال خوب است، خانم نشاط را آنجا بگذاريد تا خيال را در دنيا معروف كند. كامران عدل در ادامه با بيان اينكه هنر دليل و برهان و حساب و كتاب دارد، به خبرنگار ايسنا گفت: در هنر سليقه فردي جايگاهي ندارد؛ اين كارها شارلاتان بازي و سوء استفاده از تنه درخت هنر است كه در همه جاي دنيا هم ديده ميشود. عدل بر اين اعتقاد است: افتخار ساخت باغهاي دوره قاجار و هخامنشي، متعلق به همانهاست، نشان دادن باغ فين يا ارم، هنر نيست، نگهداري آن عرضه و هنر طلب ميكند. در حالي كه دههها و صدها باغ هر روز در حال نابود شدن است، برگزاري نمايشگاه باغ، لوس و ننربازي است. اما فريار جواهريان در تماس خبرنگار ايسنا با تاييد گفتههاي كامران عدل، از ارايه هرگونه اطلاعات، خود را معذور دانست. انتهاي پيام