/همراه با دوسالانه عكس تهران/ آرمان استپانيان: ضعف ما در عكاسي نيست؛ در ارايه است از داورها پرسيدم چرا اين اثر اول شد، گفتند فتوآرت يعني همين

اين دوسالانه برآيند عكاسي ايران نيست، عكاسي ايران بسيار قوي‌تر از اين حرف‌هاست. عكاسان ما به جرات جزو بهترين‌هاي عكاسي دنيا هستند. اشكالي در عكاسي نداريم، اشكال ما در نحوه‌ي ارايه‌ است، ارايه در صحنه، نور، حتا پاسپارتو، قالب و ... اين جمله‌ها از آرمان استپانيان ـ عكاس باتجربه ـ درباره دوسالانه عكس تهران است ـ آنچه قرار است برآيند عكاسي ايران باشد. او در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از ايران و اسپانيا به‌عنوان صادركنندگان عكاس به دنيا ياد كرد و گفت: تنها ضعف ما در مديريت ازسوي نمايشگاه‌چي‌هاست. وي با اشاره به حضور نيافتن 70 درصد عكاساني كه 10 سال پيش در دوره‌هاي گذشته دوسالانه شركت كردند و نيز حضور تنها پنج درصد عكاسان از سال 63، گفت: اين نكته حاكي از آن است كه يا حرفه عكاسي پاسخگوي نياز اقتصادي عكاسان نيست، يا مديريت فرهنگي نمايشگاهي ضعيف بوده و عكاسان را ارضا نمي‌كند. استپانيان بسياري از عكس‌هاي رسيده به دوسالانه را كپي و تقليد ضعيف از كار ديگران دانست و عنوان كرد: اگر داورها زياد عكس ديده باشند، عكس‌هاي كپي و تقليدي را به‌سادگي تشخيص مي‌دهند. اشكال داورها اين است كه تنها عكاسند؛ نه هنرمند. به گمان او عكس، ثبت يك لحظه از يك زمان با يك نور با درك كامل و سواد زيبايي‌شناسي است و عكاسي يعني ديد هنر دوبعدي و پردازش روي اين هنر دوبعدي هنر است. وي عكاس بي‌هويت را عكاس نمي‌داند و معتقد است: كسي كه تنها زيبايي ظاهري را مي‌بيند و سواد مدرسه‌يي بدون سواد و شعور اجتماعي داشته باشد، همان عكاس بي‌هويتي است كه ممكن است حتا دانشگاهي خوبي باشد. استپانيان كلاژ را براي طراحي عكس پسنديده؛ اما ارايه نمايشگاهي عكس برگزيده اول اين دور از دوسالانه را بد مي‌داند. وي گفت: از هيات داوران پرسيدم چرا اثر غزالي برگزيده اول شد؟ گفتند فتوآرت يعني همين! اين عكاس سابقه‌دار به خبرنگار ايسنا گفت: اين نوع عكاسي - فتوآرت - در ايران خام است. او اين عكاسي را پايدار ندانست. استپانيان همچنين گفت: همين قدر مي‌دانم كه خودم حتماً در دور بعدي دوسالانه شركت مي‌كنم و مي‌دانم كه آقاي غزالي و عراقچيان هم شركت خواهند كرد؛ چراكه اينان نسبت به اثري كه خلق‌ كرده‌اند جوابگو هستند. اگر در دور بعد نيايند، مديريت فرهنگي زير سؤال مي‌رود. استپانيان با جمعي از عكاسان مدتي است انجمن عكاسي ايرانشهر را به شكلي فعال راه‌اندازي كرده است. او درباره تشكيل انجمن ملي عكاسان ايران به خبرنگار ايسنا گفت: اصولاً كشته مرده‌ي رقيبم. تشكيل انجمن بسيار خوب است؛ اما مديريت فوق‌العاده‌اي مي‌خواهد كه اين مديريت را در وزارتخانه سراغ ندارم. وي تاكيد كرد: ايجاد انگيزه و تعهد، نسبت به جوان‌هاي ما از لحاظ مديريت دولتي بسيار ضعيف است. هنوز نمي‌توان مدير خوب را تعريف كرد. او با بيان اينكه بايد به پيشكسوت اعتقاد داشت، در عين حال عنوان كرد: انجمن ملي عكاسي بايد اين آزمايش و خط و بودجه را در اختيار جوانان بگذارد. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۳ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8305-00372
  • خبرنگار :