* در سالگرد فاجعه* /حفظ منزلت دانشگاه؛گشودن افقهاي روشن/ دكترحبيبي، داوود سليماني،يوسفيان، كولايي، مديركل زندان‌هاي تهران، فراهاني،مصري، لقمانيان و ده‌نمكي

خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، در آستانه‌ي سالگرد فاجعه‌ي كوي دانشگاه، گفت‌وگوهايي را در ارتباط با حفظ منزلت دانشگاهيان و برخورد با جريانهاي افراطي مهاجم به دانشگاه، با تعدادي از صاحبنظران انجام داده است كه در پي مي‌آيد:

**رييس دانشگاه علامه طباطبايي گفت: جامعه‌ي دانشگاهي بايد با حفظ هوشياري مانع از تحميل تاثيرات تحركات افراط‌گرايان به اين قشر شود.

دكتر نجفقلي حبيبي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با يادآوري نقش و جايگاه دانشگاه در پيشرفت علمي كشور وضعيت اين بخش را عاملي تعيين‌كننده در حركت به سمت توسعه و آباداني برشمرد و تصريح كرد: البته همان‌طور كه دانشگاه ملي و مستقل مي‌تواند متضمن پيشرفت كشور باشد، دانشگاه وابسته خطرناك است.

وي افزود: خوشبختانه در حال حاضر نمي‌توان هيچ‌كدام از دانشگاههاي موجود را وابسته برشمرد؛ زيرا در طول 25 سالي كه از عمل انقلاب گذشته تمامي دانشگاههاي كشور در خدمت جامعه و انقلاب بوده‌اند.

وي در ادامه‌ي اظهاراتش با بيان اين‌كه در حال حاضر درباره‌ي نوع برخوردهاي انجام شده با جامعه‌ي دانشگاهي دوگانگي‌هايي مشاهده مي‌شود، افزود: در شرايط فعلي از يك سمت مجموعه‌ي نظام بر كليت مساله حفظ حريم دانشگاه و دانشجو تاكيد دارد و در تمام تصميم‌گيري‌هاي خود نيز اين مساله را لحاظ مي‌كند اما به همراه آن برخوردهايي با اين قشر مي‌شود كه گرچه عاملان آن نماينده تماميت نظام نيستند اما طوري برخورد مي‌كنند كه گويا اين حركت‌ها از جانب نظام شكل گرفته است.

وي با يادآوري آن‌چه در 18 تير 78، دانشگاه خرم‌آباد و خوابگاه طرشت اتفاق افتاد تصريح كرد: اين حوادث به هيچ وجه مورد قبول نظام نبوده و نيست. لذا دانشجو بايد در مواجهه با آنها نسبت به اين مساله هوشيار باشد.

حبيبي بار ديگر با پيچيده عنوان كردن مساله برخورد با دانشجويان به قدرت تاثيرگذاري جريان‌هاي فكري بر اين شرايط اشاره كرد و گفت: در صورتي كه بپذيريم برخي جريان‌هاي فكري با استفاده از قدرت تاثيرگذاريشان اين نوع برخورد با جامعه‌ي دانشگاهي را تجويز مي‌كند بايد عنوان كنيم جريان‌هاي فكري ما به شدت خطا مي‌كند؛ زيرا در برخي مواقع رويكرد حاصل از برخوردهاي آن به حساب كل نظام گذاشته مي‌شود.

رييس دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه با تاكيد بر لزوم استفاده‌ي حاكميت از تمامي ظرفيت‌هايش در جهت جلوگيري از اين افراط‌گري‌ها، لزوم بيداري جامعه‌ي دانشگاهي در جلوگيري از شكل‌گيري اين حركت‌ها و واكنش نادرست انجام دادن در برابر آنها را مورد تاكيد قرار داد.

**يك عضو فراكسيون دانشجويي در دوره‌ي ششم مجلس شوراي اسلامي با اعتقاد به اينكه افكار عمومي آينده در آيينه‌ي حال دانشجو نمايان است، گفت: براي هزارمين بار به تاريخ مي‌گويم آنچه امروز دانشجو در آن به سر مي‌برد، آينده‌ي كشور است.

رضا يوسفيان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه نوعي ركود سياسي در ميان دانشجويان به‌وجود آمده است، ادامه داد: امروز دانشجو احساس مي‌كند كه از طريق پيگيري كانال‌هاي سياسي در كوتاه‌مدت نمي‌تواند به خواست‌هاي خود دست يابد، هم‌چنين نمي‌تواند به وعده‌هاي درازمدت هم دلخوش باشد، از همين رو دچار ركود شده است.

وي با بيان اينكه اين ركود بيش از همه متوجه‌ي دفاتر انجمن اسلامي و تحكيم وحدت است، ابراز عقيده كرد: دانشجو تنها پايگاه و تكيه‌گاه تحكيم به شمار مي‌رود، چرا كه ديگر تشكلها كم و بيش تكيه‌گاههايي خارج از دانشگاه نيز دارند، از اين رو تاثيرپذيري تحكيم نسبت به ديگر تشكلها از اين ركود بيشتر است.

يوسفيان با بيان اينكه دفتر تحكيم در حال حاضر در حال بازيابي استراتژي جديدي است، گفت: دفترتحكيم در نظر دارد كه از طريق بازسازي تشكيلاتي خود (پس از ضربه‌ي تشكيلاتي كه به آن وارد شد) به بازسازي استراتژيك بپردازد اما هنوز آن را نيافته است.

به اعتقاد وي دفتر تحكيم وحدت بر اين باور است كه اصلاحات نتوانسته است خواستهاي آن را برآورده كند و هم‌اكنون در حال رايزني و راهيابي است كه گاه ممكن است خارج از چارچوبهاي معمول باشد.

**نماينده‌ مردم كرمانشاه در مجلس، ايجاد يك منشور مشخص و اعلام مواضع شفاف را براي جامعه‌ دانشجويي در جهت جلوگيري از افراط و تفريط‌ها موثر خواند.

عبدالرضا مصري، نايب‌ رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جامعه‌ دانشجويي را جامعه‌اي پويا، فعال و جامعه‌اي كه دورنمايي از آينده را ترسيم و حركت مي‌كند معرفي كرد و اظهار داشت: «جامعه دانشجويي، دانشجو و دانشگاه همواره پويا و فعال است. لذا اگر در بعضي مواقع برخي ناخالصي‌ها به عنوان جامعه دانشجويي در جامعه ايجاد مي‌شود، طبيعتا به دور از خود مجموعه‌ دانشجويي است.»

وي حركت دانشجويان بر اساس قواعد و نظريات دروني نظام را مثبت ارزيابي كرد و افزود: «خوشبختانه دانشجويان در زمينه‌هاي علمي توفيقاتي به دست آورده‌اند كه اين توفيقات بر اساس توانايي‌هاي فردي دانشجويان است اما آنجا كه بعضي وقتها كه ديكته‌ خارجي‌ها وارد مي‌شود، معضلاتي در جامعه پيش مي‌آيد.»

نماينده كرمانشاه با اشاره به اينكه جامعه‌ به دانشجويان به عنوان افرادي فرهيخته كه آگاهي آنها از سطح متوسط جامعه بالاتر است نگاه مي‌كند، گفت: «جامعه دانشجويي به عنوان جامعه‌اي كه آينده‌ كشور بايد بر اساس ديد و نگاه آنها شكل بگيرد، مورد پذيرش و علاقه مردم است. اين جامعه در عين حال بايد از يك سمت توانايي‌هاي علمي، فرهنگي و سياسي خود را بالا ببرد و از سويي ديگر مطالبات و انتظارات مردم را با توجه به مسووليت‌هايي كه دارند برآورده كند.»

نايب‌ رييس كميسيون اجتماعي مجلس رسالت دانشجويان را در راستاي موقعيت‌شناسي خود جامعه‌ دانشجويي دانست و افزود: «دانشجويان بايد بتوانند در راستاي مطالبات مردم و رسالت سنگيني كه بر عهده آنهاست قدم بردارند.»

وي در ادامه تاكيد كرد: «مجلس هم حفظ جايگاه دانشجويان را بر اساس خواسته‌ها و مطالبات به‌حق مردم از جامعه‌ دانشجويي، تاييد و پشتيباني خواهد كرد.»

مصري با بيان اينكه در جامعه‌ ما نبايد افراط و تفريط باشد، اظهار داشت: «بسياري از وقايع تاريخي نشان داده است كه بايد با افراط و تفريط مبارزه كنيم؛ زيرا اين افراط و تفريط‌ها جوي را ايجاد مي‌كند كه يا عليه دانشجوست و يا حقي كه دانشجو در جامعه دارد را از مردم مي‌گيرند.»

نايب‌ رييس كميسيون اجتماعي، جامعه دانشجويي را بالاترين مرجعي دانست كه مي‌تواند در راستاي اين پالايش عمل كند و گفت: «اگر جامعه دانشجويي افراط‌ها، تفريط‌ها، زياده‌روي‌ها، تندروي‌هاي بي‌مورد و كندي‌هاي بي‌دليل را حذف كند و يك خط تعادل و توازن فكري، علمي و فرهنگي را در جامعه ترسيم كند، مي‌تواند گام‌هاي موثري را بردارد.»

نماينده‌ مردم كرمانشاه وجود منشوري قانونمند رادر جامعه‌ دانشجويي ضروري و لازم دانست و تاكيد كرد: «كشور منشوري تحت عنوان حركت‌هاي دانشجويي ندارد تا بايدها و نبايدها را در جامعه‌ دانشجويي هم به دانشجو هم به جامعه تفهيم كند. لذا نبود چنين منشوري موجب مي‌شود گروهها و شبه‌گروهها در اين ميان خواسته‌هاي فردي و صنفي خود در قالب خواست دانشجويان مطرح كنند كه متاسفانه در چنين شرايطي دود آن تنها به چشم خود دانشجويان مي‌رود.»

**يك نماينده‌ي پيشين مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انتظار داشتيم در مجلس ششم قانوني براي منع ورود نيروهاي سياسي و انتظامي در دانشگاهها تصويب كنيم كه نشد. با اين وجود اميدواريم كه اين كاستي‌ها به ويژه با تصويب تحول در ساختار وزارت علوم (طرح ارائه‌شده از سوي دكتر معين) برطرف شده و گامي اساسي در راستاي بهبود هرچه بيشتر فضاي دانشگاهها برداشته شود.

داوود سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه دانشجو و دانشگاه زيربناي توسعه‌ي علمي و انساني و به تبع آن توسعه در تمامي ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است، توجه ويژه‌ي امام خميني(ره) به اين قشر را يادآور شد و افزود: ايشان همواره با حساسيتي ويژه مسائل مربوط به دانشگاه و دانشجويان را تعقيب مي‌كردند و به مناسبتهاي مختلف نسبت به دانشجويان توصيه و يا هشدار مي‌دادند تا جايي كه در عرصه انتخابات نيز يك دانشجوي جوان را محق مي‌دانستند.

وي بر اساس اين نگاه ويژه‌ي امام خميني(ره) نسبت به دانشجويان، نقش آنان در آينده‌سازي كشور را نقشي كليدي دانست و گفت: دانشجويان چه به لحاظ توليد علم، منابع انساني فرهيخته و چه از نظر ارتقاي شعور اجتماعي مبناي توسعه و پيشرفت كشور هستند و مديريت آينده‌ي كشور را در تمامي عرصه‌ها اعم از توليد و صنعت تا سياست و قدرت در اختيار خواهند گرفت.

عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي نقش دانشجويان در پيشبرد انقلاب و تحولات آن در مقاطع گوناگون كشور را تعيين‌كننده، پيشتاز، پرچمدار، آگاهي‌بخش و اثرگذار ارزيابي و اظهار عقيده كرد: جنبش دانشجويي برگهاي درخشاني را در تاريخ انقلاب ايران بر جاي گذاشته است و طي سالهاي اخير نيز نقشي موثر در عرصه‌ي سياسي و اجتماعي كشور داشته است.

سليماني در ادامه به جايگاه آموزش و پرورش، آموزش رايگان، توسعه‌ي منابع انساني، تحقيقات و فناوري و تربيت نيروي موثر و كارآمد در قانون اساسي ايران اشاره كرد و محور تمامي آنها را دانشجويان دانست.

به اعتقاد وي قانون بهترين نگاه را نسبت به آموزش عالي داشته است و جايگاه دانشجو يك جايگاه مصداقي در اين قانون است كه مباحث جزئي‌تر مربوط به آن در آيين‌نامه كه خود، قانون محسوب مي‌شوند مورد توجه قرار گرفته است.

اين استاد دانشگاه با اعتقاد بر اينكه ساختار آموزش عالي مي‌توانست و مي‌تواند بهتر از وضعيت كنوني باشد، خاطرنشان كرد: محيط و فضاي دانشگاهها بايد درخور دانشجويان و عاري از فشارهاي سياسي و قضايي و هتك حرمت دانشجويان باشد و از هرگونه اتفاقات ناگوار كه سبب دلسردي اين قشر مي‌شود، بكاهد.

وي ابراز تاسف كرد: دلسردي و اثرات مخربي همچون فرار مغزها و وقايع ناگواري همچون 18 تير - عليرغم آزاديها مصرح جوامع سياسي در قانون براي تمامي گروهها و آحاد ملت - را به همراه داشته است، برخوردهاي غيررواشناسانه در محيط دانشگاهها، دستگيريها و محدوديتهاي كميته‌ي انضباطي در خور دانشگاهها نيست و بايد اين وضعيت تا رسيدن به جايگاه قانوني واقعي خود ارتقاء يابد.

نماينده‌ي پيشين مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انتظار داشتيم در مجلس ششم قانوني براي منع ورود نيروهاي سياسي و انتظامي در دانشگاهها تصويب كنيم كه نشد. با اين وجود اميدواريم كه اين كاستي‌ها به ويژه با تصويب تحول در ساختار وزارت علوم (طرح ارائه‌شده از سوي دكتر معين) برطرف شده و گامي اساسي در راستاي بهبود هرچه بيشتر فضاي دانشگاهها برداشته شود.

سليماني با تاكيد بر اينكه بايد ميان خواستهاي معقول، منطقي و قانوني و مطالبات غيرمبتني بر عقل و افراط‌گرايانه در حيطه‌ي فعاليت دانشگاهها و دانشجويان تفكيك قائل شد، ادامه داد: جامعه‌ي دانشگاهي نبايد به خود اجازه دهد كه تحليل‌ها و رفتارش - به ويژه در زمينه‌هاي متنوع اجتماعي - بجاي پايه‌ريزي بر اساس علم و تحقيق، بر احساس بنا شود.

وي با بيان اينكه احساس از متعالي‌ترين كشش‌هاي دروني انسان است كه عاطفه و اخلاق را به دنبال دارد، گفت: احساسي كارآمد خواهد بود كه مبتني بر عمل عقلاني و خردگرايي باشد كه امروزه تحت روش‌هاي دموكراتيك مبني بر عقل جمعي از آن ياد مي‌شود.

به اعتقاد وي چنانچه فعاليت دانشگاهها و دانشجويان به اين سو جهت يابد موفقيت آنها بيش از پيش خواهد بود و اين منوط به آن است كه با نقد عملكرد و تندروي‌هاي گذشته از تكرار آنها پرهيز شود.

عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت با بيان اينكه جايگاه و منزلت دانشجو و دانشگاه، حفظ حرمت آنان و توجه به مطالباتشان بايد از سوي مجريان و تقنين‌گران قانون مورد توجه قرار گيرد، گفت: حاكميت جامعه نيز بايد در مقابل عدم احقاق حقوق دانشجويان پاسخگو باشد تا مبادا اين معضل به افراطي‌گري جامعه‌ي دانشگاهي بينجامد. به عبارت ديگر نبايد به اتهام افراطي‌گري عده‌اي، فضاي تنفس را براي دانشجويان مسدود شود. براي اين منظور شوراهاي صنفي و تشكلات سياسي دانشجويي مي‌توانند تعاملاتي را ميان حاكميت و دانشجويان ايجاد و قانون‌گذاران را از مطالبات خود مطلع كند.

** به اعتقاد الهه كولايي، بايد در جايگاه و موقعيت دانشگاهيان اعم از اساتيد و دانشجويان تجديدنظر به عمل آيد.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي كه در آستانه‌ي سالگرد فاجعه‌ي 18 تير با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت‌وگو مي‌كرد، با بي‌ترديدخواندن نقش دانشگاهيان در تحقق اهداف توسعه‌يي كشور افزود: چنانچه به دنبال جبران عقب‌ماندگي‌ها و پركردن شكاف ميان وضعيت واقعي زندگي مردم با شرايط استانداردهاي بين‌المللي باشيم، بايد در عمل و اجرا و نه در شعار و مسائل شفاهي، در راستاي ارتقا و اعتلاي جايگاه دانشگاهيان به عنوان سرمايه‌هاي اصلي تحقق توسعه گام برداريم.

وي با اعتقاد بر اين كه در حال حاضر شاهد تنزل نگران‌كننده جايگاه دانشجويان هستيم، به بازتاب منفي اين امر در شرايط كاري و آينده كشور اشاره كرد و افزود: اين شرايط راه رسيدن به اهداف توسعه در كشور را ناهموار مي‌كند.

كولايي به ظرفيت‌هاي عظيم توسعه‌ي انساني در ايران اشاره كرد كه سبب شده نخبگان از ايران به كشورهاي توسعه‌يافته مهاجرت كرده و جايگاه يابند.

نماينده‌ي پيشين مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: براي آن كه خودمان بتوانيم از اين نيروهاي انساني استفاده كنيم، بايد جايگاه اساسي آنان را در عرصه‌ي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي مد نظر قرار دهيم، در شرايط موجود بايد گامهاي قابل قبول‌تري در اين عرصه برداشته شود، چرا كه دانشگاه‌ها نقش واسطه‌يي در دسترسي به تجارب و جديد‌ترين يافته‌هاي علمي براي جامعه دارند.

وي با اظهار تاسف از اين كه تا كنون به درستي براي بهره‌گيري از اين ظرفيت‌ها استفاده نشده است، متذكر شد: بايد در جايگاه و موقعيت دانشگاهيان اعم از اساتيد و دانشجويان تجديدنظر به عمل آيد.

**مديركل زندان‌هاي استان تهران گفت: از واقعه‌ي 18 تير 78 تا كنون تنها دو دانشجو در زندان به سر مي‌برند.

سهراب سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين مطلب اظهار داشت: تنها احمد باطبي و منوچهر محمدي به عنوان دانشجو و مهرداد لهراسبي كه دانشجو نيست در رابطه با واقعه‌ي 18 تير در زندان به سر مي‌برند.

وي تصريح كرد: به هر صورت، اين دو دانشجو حبس دارند و مدت حبسشان هم بالاست و شرايط به گونه‌اي است كه هنوز آزادي مشروط هم شاملشان نمي‌شود ولي از امتيازات رافت اسلامي كاملا برخوردار بوده‌اند. همان‌طور كه احمد باطبي، سر كلاس‌هاي دانشگاه و امتحان‌هايش با لباس‌هاي شخصي و بدون دستبند شركت مي‌كند و مرتب هم اين دو دانشجو از مرخصي استفاده كرده‌اند.

مديركل زندان‌هاي استان تهران افزود: اگر وضعشان به گونه‌اي باشد كه شرايط آزادي مشروط را داشته باشند برابر مقررات زندان، از آن برخوردار خواهند شد.

سليماني با بيان اين‌كه به هر صورت اين دو دانشجو جرمي را انجام داده‌اند، گفت: به طور مثال ممكن است فردي قتلي را هرچند غيرعمد مرتكب شده باشد و وجود اين فرد در جامعه نيز به نفع جامعه باشد ولي بايد توجه داشت كه آن فرد قتلي انجام داده است كه بايد به خاطر آن مجازات شود.

وي افزود: هر قشري حتي دانشجو و استاد دانشگاه امكان دارد كه جرمي انجام دهد، هرچند با وي با توجه به شخصيت اجتماعي‌اش در زندان برخورد مي‌شود ولي براي جرم ارتكابي نيز در قانون مجازاتي در نظر گرفته شده است كه بايد اجرا شود.

**مجيد فراهاني معتقد است: اگرچه مخالفان تفكر دانشگاه سعي مي‌كنند با مقابله با ديدگاههاي موجود، ديدگاههاي خود را حاكم كنند اما در نهايت نسل دانشگاهي، راهكار خود را پيدا خواهد كرد و با بالاترين سطح آگاهي نسبت به خود و پيدا كردن راههاي جديد، بن‌بستهاي موجود را برطرف مي‌كند.

رييس شاخه جوانان جبهه مشاركت ايران اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آستانه‌ي سالگرد 18 تير اظهار داشت: حضرت امام (ره) دانشگاه را منشأ همه‌ي تحولات مي‌دانستند.

به گفته‌ي وي اگر قرار است كه جامعه‌يي اصلاح شود، بايد بيشترين اهميت را در آن جامعه به دانشگاهها داد.

وي معتقد است كه دانشگاه‌محوري تفكر اصلي انقلاب بود.

فراهاني افزود: در سال 62 عده‌اي از روحانيون كه حق دخالت در سياست را فقط از آن اين طبقه مي‌دانستند، نزد حضرت امام رفتند تا دانشگاهيان را از دخالت در سياست منع كنند، در حالي كه امام(ره) اظهار داشتند كه اين تئوري از تئوري جدايي دين از سياست بدتر است؛ زيرا اين تئوري مي‌خواهد همه‌ي مردم به‌ويژه دانشگاهيان را از صحنه بيرون كند.

به عقيده‌ي وي كساني كه براي دانشگاه حرمت قائل نيستند و آن را مورد هجمه قرار مي‌دهند، كالاي قابل عرضه و برنامه‌ي درستي براي اداره‌ي كشور ندارند و تلاش مي‌كنند كه متخصصان را از دخالت در عرصه‌هاي مختلف كشور بازدارند، هم‌چنين در اين مسير تلاش مي‌كنند دانشگاهها را فرمانبر خود كنند.

فراهاني ريشه‌ي جريان هجمه‌كننده به دانشگاه را در تفكر متحجري دانست كه اساسا با هرگونه نوآوري و نوانديشي مخالفت مي‌كند و خواهان يك جامعه‌ي بسته است و نوعي فضاي گورستاني را بر جامعه حاكم مي‌كند تا بتواند ديدگاههاي نوانديشانه و عادلانه را از سطح جامعه حذف كند.

**يك نماينده‏ي دوره‌ي پيشين مجلس يادآور شد كه در نگاهي به تاريخ حركت‏هاي دانشجويي متوجه مي‏شويم كه حركت‏هاي جنبش دانشجويي از زمان مصدق آغاز شد، در فاجعه‏ي 16 آذر و حركت ضد استبدادي دانشجويان به اوج خود رسيد و ادامه يافت تا پيروزي انقلاب اسلامي كه نقش عمده‌ي دانشجويان را در آن شاهد بوديم.

حسين لقمانيان در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: حركت دانشجويان در آن زمان از انديشه‏هاي امام خميني(ره) متاثر بود و جنبش دانشجويي با حركت ضد استعماري و ضد استبدادي خود زلزله‏اي را در عالم استبداد به وجود آورد و مستبدان همه ترسيدند.

وي با اعتقاد به اينكه دانشجويان كنوني اكنون آن شور و شوق گذشته را ندارند، اظهار داشت: اكنون دانشجويان كنار كشيده‏اند و مايوسانه عمل مي‏كنند در صورتي كه در سال 57 جنبش اسلامي و جنبش دانشجويي با يكديگر هماهنگ بودند.

لقمانيان ادامه داد: در قانون اساسي به دانشجويان و دانشگاه و علم توجه ويژه‏اي شده است و حتي مي‏توان اين توجه را در جريان اصلاحات مشاهده كرد، دانشجويان در اين حركت داراي پايگاه شده بودند.

وي ادامه داد: جوانان و دانشجويان ما هيچ موقع با اسلام مخالفتي نداشتند بلكه خواهان جاري شدن اسلام واقعي بوده و هستند. آنها اعتقاد دارند كه در اسلام دموكراسي و حقوق انساني وجود دارد و حتي اين مساله جزو ذات اسلام است. آقاي خاتمي نيز با اين سخنان دانشجويان را به صحنه آورد. ولي با برخوردي كه با دانشجويان شد آنها كم كم كناره‏گيري كردند و اين زاويه‏گيري و كناره‏گيري به نفع ملت و حاكميت نيست و كساني كه امروز در صدر كار هستند بايد اين كناره‏گيري را اصلاح كنند.

وي با تاكيد بر اين كه مردم اكنون احترام خاصي براي دانشجويان قايلند و آنها را به عنوان قشر فرهيخته مي‏شناسند، گفت: برخورد با دانشجويان و ضرب و شتم با آنها باعث تاسف است. دانشجويان در مقطعي از تاريخ اخير ناملايمات‏هاي زيادي ديده‏اند.

وي ادامه داد: چشم اميد ما به دانشجويان است، آنها به دنبال عدالت و احياي حقوق مردم هستند و اهداف و آرمان‏هايشان قابل احترام و ارزش است.

لقمانيان در پايان گفت: جريان‏هاي افراطي كه معروف به خودسر هستند با دانشجويان در طول اين چند سال برخوردهاي زيادي داشته‏اند و من به قاطعيت مي‏گويم كه آنها نيروهاي خودسر نبوده و فرمان مي‏گرفتند و همگي به دنبال سركوب دانشجويان بودند. آنها بخشي از لابي بودند كه از سوي لايه‏هايي از قدرت حمايت مي‏شدند و اين جاي تاسف است و دانشجويان و مردم آنها را مي‏شناسند.

**مديرمسوول هفته‌نامه‌ي صبح دوكوهه، دانشگاه را پل ارتباطي بين مباحث تئوريك كه جزء مباني انديشه‌هاي انقلاب است با ساختار مديريتي جامعه، عنوان كرد و از اين رو حفظ جايگاه و منزلت آن را ضروري دانست.

مسعود ده‌نمكي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تاكيد بر حفظ و ارتقاء جايگاه دانشگاه خاطرنشان كرد: محافل آكادميك براي عملياتي كردن برنامه‌ها در عرصه‌ي مديريت بايد برنامه‌ريزي كنند و در مقابل با مطالبه‌ي اين برنامه‌ها و استراتژي‌ها از ساختار قدرت، به عنوان يك اهرم فشار براي اجرايي كردن آنها وارد عمل شوند.

وي با بيان اين كه جايگاه دانشگاه داراي دو بعد نظري و عملي است، ادامه داد: بعد نظري آن به مباحث علمي و نظريه‌پردازي و آكادميك برمي‌گردد و بعد عملي آن يعني عملياتي كردن و مطالبه‌ي آن از حاكميت به ساختار جنبش دانشجويي برمي‌گردد.

ده‌نمكي آسيب‌شناسي جنبش دانشجويي، پرهيز از روزمرگي محافل علمي و آكادميك و پرهيز از سياست‌زدگي را از راههاي ارتقاي منزلت دانشگاه و دانشگاهيان دانست و افزود: متاسفانه آفت‌ سياست‌زدگي و روزمرگي، محافل علمي و دانشگاهي و همچنين حوزوي را از نظريه‌پردازي و عملياتي كردن انديشه‌هاي حضرت امام (ره) و آرمانهاي انقلاب غافل كرده است.

مدير مسوول هفته‌نامه‌ي صبح دوكوهه با بيان اين كه نگاه برخي قدرتمندان به قشر جوان ابزاري است، يادآور شد: به نظر اين قشر جامعه‌ي دانشگاهي بايد گوش به فرمان آنها مانند لشگر پياده‌نظام منتظر باشند تا به فرمان آنها به ميدان بيايند و به فرمان آنها به پادگانها برگردند در صورتي‌كه اهل علم و انديشه، اولين امتيازشان بر عوام جامعه اين است كه خودشان توليد انديشه مي‌كنند و صاحب نظريه و مستقل هستند.

به اعتقاد ده‌نمكي لايه‌ي افراطي كه بدنبال حذف دانشگاه از معادلات سياسي است همان لايه‌ي افراطي است كه يك روز بدنبال استفاده‌ي ابزاري از اين محافل علمي و شور و جواني دانشگاهيان و محافل حوزوي است. هر دو اين قشرها مثل دو لبه‌ي قيچي تيشه به ريشه‌ي رسالت دانشجو و دانشگاه و حوزه مي‌زنند.

ده‌نمكي نقش جريانات دانشگاهي را در خشكاندن ريشه جريانات افراطي مهم دانست و افزود: اگر قرار باشد براي آسيب‌شناسي اين قضيه از بيرون، دستگاههايي وارد عمل شوند ماحصل خوبي نخواهد داشت و قطعا نتيجه‌ي لازم را نخواهد داد بلكه يك خودانتقادي به نقد گذشته بهترين راه براي آسيب‌شناسي اين جريان و اصلاح مسير آن است اما با اين وجود بخشي از ساختار قدرت چون امكانات و بودجه و مسووليت از طرف قانون براي سالم‌سازي و تبليغ امكانات به محافل دانشگاهي و دانشجويي بر عهده دارد بايد به گونه‌اي عمل كنند كه اين نوع تبليغ امكانات و جهت‌بيني داراي بار سياسي و جناحي نباشد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ تیر ۱۳۸۳ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8304-06503
  • خبرنگار :