شركت نفتي شل و فعاليت فرهنگي ديگري در ايران

پس از فعاليت‌هاي شركت نفتي شل در عرصه‌هاي فرهنگي ايران، ازجمله در انتشار كتاب و به‌صحنه بردن تئاتر و پس از آنكه سردر بسياري از مراكز سرويس‌دهي اتومبيل در كشور به آرم شل منقوش و بسته‌هاي دستمال كاغذي با آرم اين شركت نفتي غربي به‌عنوان هديه در پمپ بنزين‌ها توزيع شد و نيز پس از حمايت مالي آن در برگزاري كنسرت اركستر سمفونيك ملي ايران در ابوظبي، اين‌بار گويا نوبت به كودكان ايراني رسيده است كه در ”طرح تبادل فرهنگي ميان دانش‌آموزان كشورهاي ايران و هلند” به‌مدت سه سال، با آرم اين شركت نفتي مواجه ‌شوند. طبق اعلام، در اين برنامه، كودكان 6 تا 12 ساله به‌مدت سه سال، به‌صورت اينترنتي و نيز با برگزاري برنامه‌هايي همچون معرفي سينتركلاز در كتابخانه، جشن شب يلدا، جشن ميلاد مسيح (ع) و بازديد از بم، به تبادل فرهنگي مي‌پردازند. برنامه افتتاح اين طرح، صبح روز 82/11/27 با حضور تعدادي از دانش‌آموزان هر دو كشور، در كتابخانه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره 15 در خيابان قصرالدشت تهران و با حضور و سخنراني وزير آموزش و پرورش، رييس سازمان ميراث فرهنگي كشور، مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سفير و مدير موزه كودك هلند و نماينده شركت نفتي شل در ايران برگزار شد. تام هتاوي كه از طرف نمايندگي شركت شل كه حمايت مالي اين پروژه را بر عهده دارد در اين برنامه حاضر شده بود، در سخناني گفت: خيلي خوب است كه در اين پروژه بچه‌هاي ايراني و هلندي با يكديگر هستند، مخصوصا كه پسر من در ايران درس مي‌خواند و هميشه خوب از او مواظبت شده است. باعث خوشبختي من است كه در ايران براي شل كار مي‌كنم. در تماس‌هاي خبرنگار ايسنا با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سرانجام يكي از كاركنان امور بين‌الملل كانون درباره نحوه حمايت كمپاني شل از پروژه تبادل فرهنگي بچه‌هاي ايراني و هلندي، گفت: شل به همراه بنياد دانش و هنر، هزينه تجهيز كتابخانه به دستگاه‌هاي كامپيوتر و راه‌اندازي سايت اينترنتي را پرداخته است. وي افزود: بيشترين درخواست حمايت، از طرف هلند بوده و بيشتر پروژه آنجا حمايت شده است؛ اما چون پروژه بين دو كشور بوده، در اينجا هم كمپاني شل تجهيز را به عهده داشته است. او همچنين با اشاره به اينكه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تاكنون هيچ اسپانسر مالي براي فعاليت‌هاي خود نداشته است، يادآور شد: از آنجا كه كانون دولتي است، هميشه داخلي كار كرده است؛ اما براي ادامه اين پروژه پرهزينه، باز هم به حمايت‌هاي غيردولتي نياز داريم. يكي از مسؤولان دفتر نمايندگي شل دولوپمنت ب.و نيز در تماس خبرنگار ايسنا براي دريافت توضيح بيشتر، با ابراز گلايه از حساسيت نشان دادن خبرگزاري دانشجويان ايران، به فعاليت‌هاي فرهنگي شركت متبوعش در ايران، اعلام كرد كه به سخن گفتن در اين زمينه مايل نيست. برخي از كارشناسان و مسؤولان فرهنگي معتقدند كه نسبت به فعاليت‌هاي فرهنگي شركت‌هاي تجاري اقتصادي خارجي در كشور، بايد تامل بيشتري به خرج داد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۵ اسفند ۱۳۸۲ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8212-08717
  • خبرنگار : 71039