عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي: قيمت واقعي پيكان توليدي ايران خودرو با تشكيلات موجود آن، 4/5 ميليون تومان است
خودروهاي 5 تا 6 ميليون توماني(پيكان و پرايد) در ايران مشتري دارد، اما متاسفانه تصميمي در خصوص كاهش قيمت پيكان و پرايد كه سود واقعي ايران خودرو در آن است اتخاذ نشده است. احمد رهبري عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مورد تصميم ايران خودرو براي كاهش قيمت خودرو در سال آينده اظهار داشت: مجلس به مديريت قبلي ايران خودرو و سايپا و همچنين به وزير صنايع و معادن اعلام كرد كه قيمت خودروهايي كه در داخل فروخته ميشود قيمت بازار آزاد است و واقعي نيست؛ گفته شد تصميم شوراي اقتصاد براي بازسازي و بهينه كردن كارخانجات و خطوط توليد با پول و درآمد مردم و با اين مابهالتفاوت منطقي نيست. پس يا اين صنعت را رقابتي كنيد يا خودروها را با قيمت واقعي به مردم عرضه كنيد تا حقوق مصرف كننده تضييع نشود. رهبري در ادامه يادآور شد: مجلس براي نشان دادن حسن نيت خود، در سال 81، تبصرهي 35 كه عبارت بود از واريز ده درصد ماليات مستقيم به خزانه را حذف كرد، ولي متاسفانه باز هم خودروسازان به تعهداتي كه در مورد پايين آوردن قيمت داده بودند عمل نكردند. اما مجبور شدند تيراژ توليد خود را از نظر كميت بالا ببرند. وي ادامه داد: طبيعتا وقتي تيراژ بالا رفت بازار تا حدودي حالت عادي پيدا كرد و مديران جديد خودروسازي به اين نتيجه رسيدند كه اگر قيمتهاي خود را پايين نياورند و هزينههاي سربار خود را كم نكنند در صورت رقابتي شدن صنعت، نميتوانند در بازار داخل و در بازارهاي جهاني حضور پيدا كنند، لذا مديريت ايران خودرو گروهي را مامور كرده كه هزينههاي اضافي را حذف كنند تا قيمت تمام شده قابل رقابت با بازارهاي جهاني باشد و به مشتري ايراني اجحاف نشود. وي با بيان اينكه با نظر مديريت جديد ايران خودرو موافق است، تصريح كرد: قبل از تصدي اين پست به وسيلهي اين مدير، ما با اعداد و ارقامي و دلايلي كه داشتيم اعلام كرده بوديم كه اين قيمتها را ميتوان تا 60 درصد هم پايين آورد؛ لذا صحبتهاي مدير عامل ايران خودرو كاملا منطقي است و ميتواند قيمتهاي خود را تا 50 درصد خصوصا در خودروهاي بالاي ده ميليون تومان پايين آورد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با كاهش قيمت قطعهسازان ضرر ميكنند يا نه؟ تاكيد كرد: در واقع اينها قيمت خودروهايي را پايين آوردند كه مونتاژ ميشود، لذا قطعات ساخت داخل آن را انبوه سازي ميكنند و تيراژ توليد را بالا ميبرند كه با اين كار، مسلما به قطعه سازان لطمهاي نخواهد خورد، زيرا قطعهساز به جاي توليد 1000 قطعه در روز، 5000 هزار قطعه توليد ميكند، و با اين كار نه تنها قيمت تمام شدهي خودرو پايين خواهد آمد و قطعه ساز ضرر نخواهد كرد، بلكه با انبوه سازي و بهينه كردن خطوط توليد، كيفيت قطعات نيز بالا خواهد رفت. وي خاطرنشان كرد: عليرغم اينكه پيكان از نظر كيفيت، آلودگي محيط زيست و مصرف ميزان بنزين بسيار آلاينده است و تكنولوژي آن 40 سال پيش از رده خارج شده ولي باز هم متاسفانه در برنامههاي توليد ايران خودرو قرار دارد، كه مشاهده ميشود ساليانه حدود 150 هزار دستگاه خودروي پيكان به شكل پيكان سواري، وانت و پيكان پژويي توليد ميشود كه اين بزرگترين خطر براي جامعه است، و مديريت قول داده بود تا پايان سال 81 نسبت به تعطيلي خط توليد پيكان، اقدام كند كه متاسفانه اين اقدام صورت نگرفته و ميزان مصرف بنزين نسبت به سال گذشته 11 درصد اضافه شده (مصرف بنزين پيكان حدود 15 ليتر درصد كيلومتر است). رهبري در پاسخ به اين پرسش كه فكر ميكند قيمت واقعي پيكان چقدر است؟ عنوان كرد: اگر پيكان در ايران خودرو با اين تشكيلات موجود توليد شود قيمت آن حدود 4/5 ميليون تومان است، ولي اگر پيكان به وسيلهي بخش خصوصي با تشكيلات جديد و خط توليد صرفا پيكان توليد شود، قيمت واقعي آن بيش از سه ميليون تومان نخواهد بود. وي در پايان توضيح داد: تشكيلات و برنامهريزي ايران خودرو به شكلي است كه اصولا قيمت تمام شدهي كالاهاي توليدي در آن به دلايل مختلف در مقايسه با بخش خصوصي بالاست. انتهاي پيام