/گزارش/ سرقت از موزههاي ايران و ... «اعتبار مربوط به تجهيز سيستمهاي امنيتي موزهها در سال 81 تنها در اختيار موزه ملي ايران قرار گرفته است»
اعتبار سال 81 جهت تجهيز الكترونيكي امنيتي موزههاي كشور 400 ميليون تومان بوده است كه از اين ميزان درصدي از آن تنها به موزه ملي اختصاص داده شده است. در پي دزديده شدن تابلوي ”مهتاب در جنگل” از كاخ موزه سعدآباد و اندك زماني پيش از آن دزديده شدن قرآن خطي از موزه پارس شيراز، و از طرفي در اختيار قرار نگرفتن بودجه مربوط به سيستمهاي امنيتي موزهها در سال 81، عليرضا قلينژاد پيربازاي ـ مدير اداره ميراث فرهنگي استان فارس ـ با بيان مطلب بالا به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: قرار بود اعتباري از مانده يك حساب معادل شش ميليارد ريال مربوط به موافقتنامههاي سازمان ميراث فرهنگي كشور جهت تجهيز سيستمهاي امنيتي موزهها در سال 81 اختصاص يابد؛ اما چنين چيزي اتفاق نيفتاد. از طرفي اعتبار مربوط به سال 81 نيز مبلغ 400 ميليون تومان بوده كه تنها حدود 40 درصد آن ـ 160 ميليون تومان ـ در اختيار موزه ملي ايران قرار گرفته است. وي با اشاره به اينكه موزه پارس فاقد سيستمهاي امنتي الكترونيكي است، اظهار داشت: حتا اگر تمامي مبلغ اعتبار هم در اختيار موزهها قرار ميگرفت، با زهم كاري از پيش برده نميشد. قلينژاد درباره دستگيري سارقان قرآن خطي گفت: تا آنجا كه نيروي انتظامي به ما خبر داده، روزنههاي اميدي وجود دارد؛ اما آنها اطلاعتشان را در اختيار ما قرار نميدهند. هم اكنون نيز نقشه سيستم امينتي موزه پارس تهيه شده و كارشناسان در حال برآورد ميزان اعتبار لازم براي آن هستند و قرار است اين مبلغ از محل اعتبارات استاني تهيه شود كه به موافقتناماههاي سازمان ربطي ندارد. اما محمد كارگر ـ رييس موزه ملي ايران ـ نيز با تاييد اينكه اعتبار مربوط در اختيار اين موزه قرار گرفته است، به خبرنگار ميراث فرهنگي ايسنا گفت: هر نوع شيوهاي براي حفاظت فيزيكي اشيا در نظر گرفته شود، در نهايت 20 درصد ضمانت اجرايي نخواهد داشت. البته اين موضوع دليل بر آن نيست كه از تمامي امكانات و تجهيزات جهت محافظت اشياي موزهيي استفاده نكنيم. دولت نيز در اين زمينه به خوبي همكاري ميكند. وي روند موجود در مجموعهي سازمان ميراث فرهنگي كشور را درباره با موزهها، مناسب عنوان كرد و گفت: عموم طرحهايي كه در اين سازمان در رابطه با سيستمهاي امنيتي موزهها مطرح است يا در حال اجراست، اجرا شده يا درحال مطالعه است. در واقع آنچه مكمل سيستمهاي امنيتي است، نيروهاي انساني كارآمد و آموزش ديده است. كارگر افزود: اگر اعتبارات بيش از اين باشد، سريعتر از اين ميتوان كار كرد؛ اما عموم موزههاي ايران كه از شاخصهاي بالايي برخوردارند، به اين سيستمها مجهز شدهاند، هر چند از موزههاي بسيار پيشرفته دنيا مانند لوس آنجلس و تاريخ هنر وين نيز سرقت ميشود. رييس موزه ملي ايران در ادامه چنين اتفاقاتي را اجتناب ناپذير خواند و گفت: قصد نداريم توجيهي براي قضيه دزديها داشته باشيم؛ اما اگر به آمارها نگاه كنيم، روند رو به كاهش خوبي مشاهده ميشود. به هر حال مسائل اين چنيني تكاني است براي تمام مسؤولان كه همت بيشتري به خرج دهند. موزه ملي ايران در حال تكميل سيستمهاي امنيتي موجود خود است. اين در حالي است كه مدير يگان تشكيل نشده پاسداران ميراث فرهنگي كشور، گفت: به دليل نداشتن امكانات و تجهيزات پشتيباني لازم و پرسنل آموزش ديده و مجرب براي حفاظت از موزههاي كشور در شرايطي كه از حادثهاي مشابه بيش از 15 روز نميگذشت، سرقتي ديگر از موزهها در روز روشن، رخ داد. اين اتفاقات تقريبا شبيه يكديگر هستند. سيدرحمتالله رئوف در گفت و گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) توضيح داد: در موزه هنرهاي زيبا نگهبان حمل، سربازي بود كه به دليل ناچاري در جايي قرار گرفته كه هيچ احساس وظيفهاي نسبت به حوزه وظيفه خود نداشته است. با بيتوجهي او و رها كردن بازديدكنندگان به حال خود، تابلوي مهتاب در جنگل - رنگ روغن روي بوم اثر كيورك كلارك ـ از محل قاب خود خارج و به سرقت رفت. او در پاسخ به اين پرسش كه از زماني كه بحثهاي جدي مربوط به تصويب و تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي كشور مطرح شده، اين سرقتها در روز روشن اتفاق ميافتد و اين مقارن بودن سوال برانگيز نيست؟ توضيح داد: ملت ايران خيلي شريف هستن؛ اما در ميان اين ملت شريف، عدهاي از اين موقعيتها سوء استفاده ميكنند؛ وقتي عنوان ميشود كه موزههاي كشور فاقد حفاظت است، نداشتن گارد حفاظت ميراث فرهنگي در همه حوزهها پيچيده ميشود. اين ماجرا تبعات مطرح شدن اين قضيه واقعي در جرايد است. وضعيت كنوني جامعه مستعد هرگونه جرمي است. وضعيت اقتصادي مردم هم در سطحي است كه لازم است هر كس از هر جايي منبع درآمدي داشته باشد. وي افزود: در همه دنيا سرقت رخ ميدهد. كشور ايتاليا تنها كشوري است كه پليس ميراث فرهنگي دارد. اما سالانه نزديك به هزار سرقت در اين كشور رخ ميدهد. يعني ما اگر گارد هم تشكيل دهيم، به طور قطع نميتوانيم بگوييم اتفاقي نميافتد، منتها علت رو به افزايش بودن اين سرقتها در كشور ما، آگاهي عدهاي از بيحفاظتي مجموعههاي ماست. رئوف اذعان داشت: با مطرح كردن اين مساله، بايد تبعات آن را هم بپذيريم. او در ادامه يادآور شد: مسؤولان، مطبوعات و رسانهها بايد با ظرافت، موضوع سرقتها را پيگيري كنند. اين گونه نباشد كه فرمانده منطقه انتظامي شيراز در يك روزنامه، جزئيات دقيق موزه پارس را مطرح كرده، عنوان كند كه اگر يك بچه هم بود، ميتوانست از اين موزه سرقت كند. رئوف درباره جزئياتي كه از دوربينهاي مدار بسته در مطبوعات منتشر شده است، گفت: سه سال پيش درصد كمي از موزهها با اعتبار بسيار محدود ، به اين سيستم تجهيز شدند؛ از آنجايي كه مدل سيستمهاي كامپيوتري هر روز تغيير كرده و كيفيت بالاتري پيدا ميكنند، بنابراين سيستمهاي مدار بسته موزهيي نيز در حال حاضر بهروز نبوده؛ اما قابل استفاده است. وي در عين حال عنوان كرد: دوربينها به اندازه تعداد اماكني كه اشيا در آن قرار گرفته، نيست. رئوف تاكيد كرد: همه امكانات سازمان ميراث فرهنگي كشور براي عرضه اموال فرهنگي به مردم - تحت پوشش موزه - فاقد استاندارد است. شرايط نگهداري، ويترين، پرسنل و سيستم حفاظتي موزهها استاندارد نيست. به گفتهي او: براي رسيدن به سطح استاندارد، بايد امكانات لازم در اختيارات سازمان ميراث فرهنگي كشور قرار داده شود. رئوف تاكيد كرد: اين حرف را تنها من نميگويم؛ همه كارشناسان بر اين امر اذعان دارند. وي در پايان خبر داد: پليس اينترپل در حال پيگيريهاي قانوني و اقدامات حقوقي در زمينه دو شمشير بهسرقت رفته از موزه سعدآباد است كه چند سال پيش رخ داد؛ تا آنها را باز گرداند. البته براي ما عوامل و چگونگي نحوه سرقت قابل اهميتتر از اشيا است. اين در حالي است كه پس از سرقت تابلوي شب مهتاب در جنگل از مجموعه سعدآباد، مهندس محمد عبدالعليپور ـ رييس كاخ ـ به خبرنگار ميراث فرهنگي ايسنا گفته بود: در چند سال گذشته، مخصوصا سه چهار سال گذشته، سرقتي جدي اتفاق نيافتاده و اين دو مورد سرقت در روز روشن و در مجموعه فعاليتهاي سازمان ميراث فرهنگي كشور، تقريبا بيسابقه بوده است. انتهاي پيام