كامبيز روشنروان: موسيقي ايراني و مذهبي از هم تاثير پذيرفتهاند شيوهي اجراي تعزيه خوانان، نشان از آشنايي آنان با گوشهها و نغمهها دارد
به لحاظ موسيقي مذهبي، يكي از غنيترين كشورهاي جهان هستيم. كامبيز روشنروان، در گفتوگو با خبرنگار سرويس موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: ما داراي انواع موسيقي مذهبي در شكلهاي مختلف هستيم كه هر كدام ويژگيهاي خاص خود را دارند. به گفتهي اين آهنگساز، موسيقي مذهبي در ايران، داراي دو خاستگاه اصلي است، نخست، موسيقي محلي و استفاده از ملوديهاي آن در موسيقي مذهبي و ديگري، استفاده از گوشهها و نغمات موسيقي سنتي كه به مرور وارد موسيقي مذهبي شده است. لذا ميتوان حدس زد كه تا چه اندازه مراسم مذهبي، نوحهها، تعزيهها، اذان و ساير آداب مذهبي و ايام عزاداري حسيني با موسيقي سنتي و محلي ما ارتباط مستقيم دارد. روشنروان گفت: به همين دليل در هيچ نقطهاي از ايران مراسم عزاداري ديده نميشود كه به طور مستقيم بر گرفته از ملوديهاي موسيقي نواحي يا سنتي ما نباشد. وي در ادامه با اشاره به آشنايي اجراكنندگان تعزيه با موسيقي دستگاهي تصريح كرد: شيوه خواندن درست گوشهها و نغمهها نشان از آن دارد كه برگزار كنندگان تعزيه با موسيقي آشنايي داشتهاند و استفاده درست از اين گوشهها به گونهاي است كه غير از موسيقيدان، كسي ياراي اجراي آنها را نداشت بنابراين ميتوان گفت موسيقي ايراني و مذهبي از هم تاثير پذيرفتهاند. رييس هيات مديرهي خانهي موسيقي، با تاكيد بر غني بودن موسيقي مذهبي كشور به ايسنا گفت: متاسفانه از آنجا كه اين تم را به عنوان يكي از شاخههاي موسيقي مورد توجه قرار ندادهايم، برخيها فكر ميكنند ما موسيقي مذهبي نداريم اين در حالي است كه اغلب مراسم مذهبي در ايران با موسيقي همراه هستند. رئيس هيات مديره خانه موسيقي ابراز داشت: تصور من اين است كه هيچ اقدام جدي در ارائهي موسيقي مذهبي انجام نشده است و از ديد من، موضوعات مذهبي داخل سرزمين ما آنقدر زياد و پرارزش است كه ميشود به آنها به عنوان دست مايهي آثار بزرگ موسيقي نگاه كر د. روشنروان گفت: همان طوري كه در فرهنگ اروپائي و كليسائي بزرگترين آثار موسيقي مذهبي ساخته شد در ايران هم ميتوان اين كار را انجام داد به شرطي كه آهنگسازان ما تشويق شده و از آنها خواسته شود كه آثار بزرگ مذهبي را ملهم از منابع متنوع توليد كنند. وي در پايان تصريح كرد: ما در اين زمينه، چيزي كم نداريم و ميتوانيم با سرمايهگذاري مناسب آثار موسيقايي بزرگي را توليد كنيم كه نه تنها در ايران بلكه در جهان اسلام و اروپا نيز به اجرا درآيند كه البته شرط تحقق توليد اين آثار، نياز به برنامهريزي دولتي و كار بخش خصوصي دارد. انتهاي پيام