طرح “گازسوز كردن خودروها” با توجه به كيفيت پايين بنزين و گازوئيل موجود در ايران ضروري است

گازسوخت كردن خودروهاي با موتور پيكان (پژو RD و پيكان) با توجه به توان پايين موتور و پيمايش كم خودرو توجيه‌پذير نيست و فقط در راستاي اهداف بلند مدت و آشنايي با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي كاليبراسيون اجرا مي‌شود. مهندس فيروزگان، رييس طراحي موتورهاي دو گانه‌سوخت شركت ”ايپكو” در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: گازسوخت كردن خودروي “وانت پيكان” نيز يك راه‌حل كوتاه مدت است و با توجه به كاهش ظرفيت باربري اين خودرو در حالت گازسوز بايد طبق برنامه به فكر جايگزيني يك خودروي باربر مطلوب و مناسب باشيم. وي افزود: در مورد خانواده ”پژو” بايد دوگانه‌سوخت كردن يك خودرو آن هم با تغيير بدنه در دستور كار قرار گيرد. به عنوان مثال با توجه به تجربه ساخت بدنه خودروي “سمند” مي‌توان خودروي دوگانه‌سوخت يا 100 درصد گاز سوخت را طوري طراحي كرد كه بدنه آن تا قسمت صندلي عقب با خودروي پايه يكسان باشد و فقط قسمت عقب را براي جاسازي مخازن گاز با حجم بالا طراحي كرد. وي ادامه داد: با توجه به توجيه اقتصادي گازسوز كردن خودروها بهتر است كه ابتدا اين طرح فقط براي خودروهاي عمومي كه هم زمان زيادي در شبانه‌روز فعاليت مي‌كنند و هم به تبع آن سوخت بالايي مصرف مي‌كنند، اجرا شود. اجراي اين طرح ابتدا بايد به صورت منطقه‌يي و پايلوت اجرا شود و سپس به صورت معقول در شهرهاي ديگر كشور توسعه يابند. به عنوان مثال در كشور “ نيوزلند“، تنها 11 درصد از كل خودروها از گاز استفاده مي‌كنند و در ساير كشورها اين عدد به كمتر از يك درصد مي‌رسد. مهندس فيروزگان، يكي از دلايل استفاده از سوخت گاز را پايين بودن كيفيت گازوئيل و بنزين توليدي در كشور ذكر كرد و گفت: گوگرد موجود در گازوئيل ايران نسبت به سطح استانداردهاي جهاني بسيار بالا بوده و لذا استفاده از واكنشگرهاي شيميايي را غيرممكن مي‌كند. پايين بودن عدد اكتان و همچنين كيفيت پايين بنزين نيز عاملي است كه مانع از افزايش نسبت تراكم در موتورهاي بنزيني شده و لذا اين خودروها در مقايسه با خودروهاي اصلي خارجي از توان توليدي كمتري برخوردارند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۸ بهمن ۱۳۸۱ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8111-07091
  • خبرنگار :