مراسم اختتاميه چهارمين كنفرانس انجمن هوافضاي ايران روز گذشته با حضور مسوولان، دانشگاهيان و مدير عاملان شركتهاي هواپيمايي به كار خودپايان داد.
به گزارش خبرنگار ترانزيت و گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسين حسيني تودشكي، رييس دانشكده مهندسي هوافضا دانشگاه صنعتي اميركبير در مراسم اختتاميه اين كنفرانس از برگزاري موفقيتآميز آن ابراز خرسندي كرد و خاطرنشان ساخت: اين موفقيت را مديون جامعه هوافضا - كه متشكل از استادان و دانشجويان ميباشد - هستيم.
وي از وجود دو محور در صنعت هوافضا خبر داد و افزود: فعالتيهاي دانشگاه و صنعت در ارتباط و چگونگي بهبود اين صنعت و همچنين بحث استراتژي در صنعت هوافضا اين دو محور را تشكيل ميدهند.
تودشكي ، دانشگاه را يك مركز تربيت نيروي انساني و متخصص براي تزريق به محيط صنعت دانست و تاكيد كرد: انتظار ما از دانشگاه اين است كه برنامههاي موجود در زمينههاي طراحي، مديريت و همچنين ساخت و تحقيق را تقويت كند.
وي، دانشجويان را داراي پتانسيلهاي بالايي عنوان كرد و افزود: ارتباط ايجاد شده ميان دانشجويان و صنعت در زمينههاي طراحي و ساخت به دليل وجود پتانسيل بالا در دانشجويان است.
رييس دانشكده مهندسي هوافضا، وظيفه صنعت در رابطه با رفع مشكلات دانشجويان را ايجاد تسهيلات براي آنان دانست و خاطرنشان كرد: صنعت وظيفه دارد كه براي تعالي استعدادهاي دانشجويان تسهيلاتي ايجاد كند تا فعاليتهاي تخصصي لازم در دانشگاهها انجام شود.
وي در رابطه با انتظار بيدليل صنعت از دانشجويان گفت: صنعت نبايد از دانشجويان انتظار كار تخصصي و تكنسيني داشته باشد، اما بايد در عرصههاي صنعتي نيازسنجي كند و در اين عرصهها دانشجو تربيت كرده و وارد بازار كار كند.
حسيني تودشكي افزود: ما انتظار داريم افرادي كه از دانشكدههاي هوافضا فارغالتحصيل ميشوند تحت حمايت صنعت قرار گيرند.
وي در خصوص ارتباط بين دانشگاه و صنعت گفت: بعضي از استادان در زمينههايي پروژه ارائه دادهاند كه در حال اجرا با همكاري صنعت هستند. به اعتقاد ما بايد يك ارتباط سازمان يافته ميان صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد و نخستين ايجادكننده اين ارتباط نيز وجود مراكز تحقيقاتي در كنار دانشگاهها و همچنين واگذاري برخي كارها به پتانسيلهاي موجود در دانشگاه است.
تودشكي درباره فعاليتهاي تحقيقاتي براي ارتقاي كيفي دانشگاهها توضيح داد: پيشنهاد ميشود كه استادان دانشگاه بتوانند فعاليتهاي تحقيقاتي را در جهت ارتقاي كيفي دانشگاهها و همچنين صنعت انجام دهند.
وي افزود: در حال حاضر يكي از ضعفهاي صنعت هوافضا در سطح كلان، عدم وجود يك استراتژي ملي است.
درادامه اين مراسم، اميرسرتيپ احمد دادبين، مديرعامل شركت پشتيباني ونوسازي هليكوپترهاي ايران (پنها) به نقش هليكوپترها در 8 سال دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: كشور ما با وجود اين هليكوپترها توانست در شرايط سنگين جنگ به پشتيباني نيروهاي كشور بپردازد.
وي به ماموريت پشتيباني مهندسي، تعميراتي، دفاعي و قطعاتي شركت “پنها“ اشاره كرد و افزود: اين شركت با داشتن ساختار منسجم ارزشمند و تجهيزات و امكانات بسيار مدرن ماموريت خود را به خوبي انجام داد.
دادبين گفت: شركت “پنها“ ضمن انجام ماموريت قطعات ناوگان به پشتيباني هليكوپترها پرداخته و تا جايي پيش رفته كه به ساخت هليكوپتر نائل آمده است.
مديرعامل شركت پشتيباني ونوسازي هليكوپترهاي ايران در ادامه به ساخت نخستين هليكوپتر در سال 1375 اشاره كرد و گفت: در اين سال نخستين هليكوپتر به نام “شباويز“ از سوي شركت “پنها“ ساخته شد كه در حال حاضر ما شاهد ساخت هليكوپترهاي 206، 205، 214 (دوموتوره) در اين شركت بودهايم.
وي در ادامه به حدود 90 پروژه در كنفرانس هوافضاي ايران اشاره كرد و اظهار داشت: با تعريف شدن اين پروژهها ميتوان دانشجويان اين رشته را نسبت به طراحي و ساخت ناوگان آموزش داد.
درادامه دكتر علايي، مديرعامل سازمان صنايع هوايي درباره توليد هواپيماهاي “ايران 140“ گفت: دولت تصميم گرفته كه صنعت هوافضا را از طريق توليد و ساخت اين هواپيما توسعه دهد.
وي از وجود صنعت هوافضا در داخل وزارت دفاع خبر داد و تصريح كرد: قوانين حمايتي لازم براي ما و صنعت هوافضا تدوين نشده و لازم است كه حمايتهاي قانوني و دولتي در اين زمينه لحاظ شود.
علايي افزود: در حال حاضر هر كشوري كه بخواهد در كلاس هواپيماي “ايران 140“ هواپيما بسازد، متحمل عوارض و ماليات نخواهد شد.
وي در زمينه خريد هواپيماهاي دست دوم گفت: اواخر سال گذشته حدود 6 فروند از اين نوع هواپيماها خريداري شد و اين در حالي است كه بازار خارجي، دستاوردهاي نوين خود را به راحتي در اختيار ايرانيان قرار نميدهد، اما ايران دستاوردهاي خود را بدون گرفتن هزينه در اختيار بازار خارجي قرار ميدهد.
مديرعامل سازمان صنايع هوايي با اشاره به تحريم ايران از سوي آمريكا خاطرنشان كرد: صنعت هوافضا يك صنعت گران قيمت است و اين در حالي است كه كساني كه به اين امر ميپردازند بايد مورد تشويق و حمايت سياسي از سوي مسوولان قرار گيرند.
وي، توسعه صنعت هوافضا را در ايران لازم دانست و تاكيد كرد: دنيا در حال تسخير فضا و آسمان است و اين در حالي است كه اگر ايران به دنبال تسخير فضا نباشد، نميتواند با ساير كشورهاي صنعتي دراين زمينه برابري كند.
علايي، يكي از چالشهاي موجود در صنعت هوافضا را چالشهاي فكري و فرهنگي عنوان كرد و افزود: به دليل وجود چالشهاي فكري و فرهنگي اين صنعت از پيشرفت لازم به دور است.
وي، توسعه صنعت هوافضا را در جهت توسعه صنعت كشور عنوان كرد و توضيح داد: در حال حاضر نيروهايي كه در صنايع هوايي مشغول به كار هستند، پس از 65 سال به عنوان گرانقيمتترين كادر به صنعت خودروسازي دعوت خواهند شد.
دكتر فشاركي، معاون سازمان صنايع هوافضا نيز در ادامه اين مراسم به بررسي وضعيت موشكهاي كشور پرداخت و گفت: جمهوري اسلامي در خاورميانه (شرق) در رابطه با قدرت بازدارنده موشكها حرف اول را ميزند.
وي در ارتباط با موشكهاي سوخت “بارستيگ“ گفت: در حال حاضر طراحي موشكهاي سوخت جامد بارستيگ با 100 درصد امكانات داخلي و استفاده از پتانسيل استاندارد، رتبه نخست جشنواره خوارزمي را كسب كرده است. البته كشور پاكستان در اين زمينه با كمك چينيها نسبت به ايران جلوتر است.
فشاركي، موشكهاي “كروز“ را نيز يكي ديگر از عوامل دفاعي مرزهاي آبي كشور دانست و افزود: موشكهاي “كروز“ برد قابل قبول براي دفاع از مرزهاي آبي را دارا بوده و ميتوان ادعا كرد كه كشور ما ميتواند اين تكنولوژي را به كشورهاي دوست منتقل كند.
معاون سازمان صنايع هوافضا به توليد موشكهاي پدافند هوايي و بهينهسازي تحويل پيش پرتاب با برد بالا اشاره كرد.
فشاركي درباره روند توسعه صنايع هوافضا گفت: روند توسعه صنايع هوافضا را بايد با قرار دادن يك ماهواره فراهم كرد و ايران در فاصله 2 تا 3 سال آينده بايد جزو كشورهايي باشد كه خود به ساخت ماهواره ميپردازد.
وي در پايان، توجه به امر خصوصيسازي و NGOها را از برنامههاي سازمان صنايع هوافضا عنوان كرد.
انتهاي پيام