كارشناسان از توليد پيكان و پرايد دوگانه‌سوز بدون تغيير لازم در قواي محركه اين خودروها نگرانند

در صورتي كه كار كارشناسي توسط وزارت نفت و شركتهاي خودروساز و همچنين هماهنگي لازم به وسيله فرايند تخصص اقتصادي بين اين دو ارگان صورت نگيرد، طرح CNG نيز مانند سوخت LPG با خطر شكست مواجه است. ماده CNG گاز استفاده شده در مصارف شهري است كه ايران از نظر منابع آن جايگاه دوم در جهان را دارد. اين سوخت داراي آلودگي كمتر CO و آلودگي بيشتر CO2 است، همچنين در صورت استفاده همزمان از اين سوخت به همراه بنزين در خودروهاي دوگانه‌سوز به بنزين با عدد اكتان بالاي 95 و همچنين موتورهايي با نسبت تراكم بالاتر از 10 نياز است تا افت توان و گشتاور اين خودروها بسيار كم ايجاد شود. خودرو پيكان داراي ضريب تراكم 7 است و در صورت دوگانه‌سوز شدن افت توان زيادي در اين خودرو ايجاد مي‌شود. دكتر اوستا گودرزي، استاد دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و معدن ايسنا گفت: انتخاب سوخت خودرو در كشور، تابع عوامل فني و اقتصادي متعددي است. اگر انتخاب سوخت جايگزين بدون فرايند هماهنگي ميان وزارت نفت و صنعت خودرو انجام شود، عاقبتي همچون استفاده از سوخت LPG دارد. در استفاده از اين سوخت صنعت خودرو بدون هماهنگي با صنعت نفت تصميم گرفت و به علت آنكه وزارت نفت توانايي تهيه اين محصول را نداشت و همچنين به علت استفاده از تكنولوژي نامناسب، اين طرح با شكست مواجه شد. LPG در تاكسيهاي گازسوز هم‌اكنون استفاده مي‌شود كه به علت تكنولوژي نامناسب و به علت ضريب تراكم پايين، اين موتورها با شكست مواجه شد. وي ادامه داد: در مورد سوخت LNG صنعت نفت تصميم گرفته و در حال دادن يارانه به مراكز تحقيقاتي صنعت خودرو براي بررسي بر روي اين سيستم است و اين امر نيز به علت توجيه اقتصادي استفاده از گاز CNG است. ما بايد به وسيله هماهنگي بين صنعت خودرو و صنعت نفت و با كار كارشناسي با توجه به اقتصاد كلان و با دورانديشي به فكر انتخاب سوخت جايگزين باشيم. او گفت: در خودروهاي CNGسوز براي اينكه دچار افت توان بسيار كمي بشويم، بايد ضريب تراكم موتور را به بالاي عدد 10 برسانيم. (ضريب تراكم حاصل تقسيم طول سيلندر به طول محفظه احتراق است.) حال اگر بخواهيم خودروهاي دوگانه‌سوز طراحي كنيم، به علت اينكه بنزين كنوني در ايران با عدد اكتان 85 در فشار تراكم بالا قادر به كاركرد مناسب نيست و بايد عدد اكتان بنزين را به 95 برسانيم تا با بالا بردن نسبت تراكم توان موتور افت نكند. اين امر احتياج به طراحي مجدد موتور در ايران و همچنين همكاري وزارت نفت در توليد بنزين اكتان 95 دارد در غير اين صورت موتورهاي دوگانه‌سوز با افت 40 درصدي توان مواجه خواهند بود. دكتر گودرزي ادامه داد: اگر ما بدون كار كارشناسي خودروهاي پرايد و پيكان را دوگانه‌سوز كنيم، به علت افت توان بالا و همچنين فشار آمدن به جداره سيلندر كه دليل آن افزايش فشار تراكم است و سوختن سوپاپها كه عامل آن بالا رفتن دما در راندمان حرارتي بالاي سوخت CNG است، امكان شكست طرح CNG دور از ذهن نيست. در صورت استفاده از موتور دوگانه‌سوز حداكثر سرعت پرايد به پيكان به 110 كيلومتر در ساعت مي‌رسد. او گفت: سيستم دوگانه‌سوز و CNG براي خودروهاي كلاس متوسط به بالا مثل سمند - البته در صورت كارهاي تكميلي بر روي موتور اين خودروها - مناسب است، چون اين موتور فضاي مناسب براي قرار دادن ذخيره سوخت را دارد؛ البته با گذاشتن توربوشارژ مقداري از افت توان جبران مي‌شود، ولي در صورتي كه بخواهيم موتوري با افت توان كم داشته باشيم بايد از پايه موتور را با ضريب تراكم بالاي 10 طراحي كنيم. وي افزود: كشور ما با توجه به داشتن ذخيره بالاي گاز CNG و همچنين گراني جايگاه سوخت و آلودگي كمتر اين خودرو در مورد گاز CO و زيادي آلودگي در مورد CO2 و موارد ديگر اگر بخواهد به اين سمت برود بايد با هماهنگي بين صنعت خودرو و صنعت نفت و با كار كارشناسي به دنبال جايگزيني اين سوخت باشد تا با صرف هزينه‌هاي زيادي اين طرح نيز به عاقبت سوخت LPG دچار نشود. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۴ دی ۱۳۸۱ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8110-00952
  • خبرنگار :